Tématem bakalářské práce je "Dětská hra a její místo ve výchově." V první, teoretické části, nahlíží na hru jak z hlediska historie tak z pohledu současnosti. Vymezuje základní pojmy, hru, výchovu, dělení her a pravidla. Dále popisuje výchovné funkce hry také dle etap vývoje dítěte a v neposlední řadě poukazuje na sociální aspekty: rodinu, kolektiv a vliv hry na chování dítěte. Praktická část, s využitím kvalitativního výzkumu, je zaměřena na názory a postoje rodičů na současné využívání hry při výchově.
Anotace v angličtině
The theme of this thesis is "Child's play and its role in upbringing." In the first, theoretical part is looking into the game both from the point of view of history and from the point of view the present. It specifies the basic terms, game, upbringing, classification of games and their rules. Then it describes educational function of games also according the period of child's evolution and last but not least it refer to social aspects: family, the team and the influence of the game on child's behaviour. The practical part with using of the qualitative research is focused on the opinions and attitudes of parents on current using of the game at upbringing.
Klíčová slova
Hra, hraní, výchova, děti, vzdělání, rodina, rozvoj dítěte, chování
Tématem bakalářské práce je "Dětská hra a její místo ve výchově." V první, teoretické části, nahlíží na hru jak z hlediska historie tak z pohledu současnosti. Vymezuje základní pojmy, hru, výchovu, dělení her a pravidla. Dále popisuje výchovné funkce hry také dle etap vývoje dítěte a v neposlední řadě poukazuje na sociální aspekty: rodinu, kolektiv a vliv hry na chování dítěte. Praktická část, s využitím kvalitativního výzkumu, je zaměřena na názory a postoje rodičů na současné využívání hry při výchově.
Anotace v angličtině
The theme of this thesis is "Child's play and its role in upbringing." In the first, theoretical part is looking into the game both from the point of view of history and from the point of view the present. It specifies the basic terms, game, upbringing, classification of games and their rules. Then it describes educational function of games also according the period of child's evolution and last but not least it refer to social aspects: family, the team and the influence of the game on child's behaviour. The practical part with using of the qualitative research is focused on the opinions and attitudes of parents on current using of the game at upbringing.
Klíčová slova
Hra, hraní, výchova, děti, vzdělání, rodina, rozvoj dítěte, chování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- pojetí hry a výchovy z dnešního a historického hlediska;
- hra v jednotlivých etapách vývoje;
- socializační aspekty dětské hry.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- pojetí hry a výchovy z dnešního a historického hlediska;
- hra v jednotlivých etapách vývoje;
- socializační aspekty dětské hry.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum.
Seznam doporučené literatury
Matějček, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2000.
Matějček, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada publishing, 2005.
Millar, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978.
Mišurcová, V., Fišer, J., Fixl, V. Hra a hračka v životě dítěte. Praha: SPN, 1989.
Němec, J. Od prožívání k požitkářství: výchovné funkce hry a její proměny v historických koncepcích pedagogiky. Brno: Paido, 2002.
Smrčka, F. ABC rodinné výchovy. Praha: SPN, 1986.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.
Seznam doporučené literatury
Matějček, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2000.
Matějček, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada publishing, 2005.
Millar, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978.
Mišurcová, V., Fišer, J., Fixl, V. Hra a hračka v životě dítěte. Praha: SPN, 1989.
Němec, J. Od prožívání k požitkářství: výchovné funkce hry a její proměny v historických koncepcích pedagogiky. Brno: Paido, 2002.
Smrčka, F. ABC rodinné výchovy. Praha: SPN, 1986.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Zuzana Kalivodová: Slyšela jste někdy pojem "chytré hraní"?
- odpověděl dobře