Cílem této bakalářské práce je představit českého buditele, vlastence, kazatele a spisovatele Václava Beneše Třebízského (1849-1884) jako osobnost, která se svou činností významně podílela na sociálním přínosu pro společnost v období českého národního uvědomění, a upozornit tak na vazbu mezi sociálním působením Václava Beneše Třebízského a sociální pedagogikou.
V teoretické části se z pohledu historického kontextu zaměřuje na dobu, ve které žil a období konce národního obrození, neboť události s tím spojené ovlivnily nejen jeho literární tvorbu, ale i výchovné, pedagogické i životní postoje a sociální cítění. Textová analýza několika literárních děl zjišťuje autorovo sociální zrání a hlavní myšlenky směřující k výchovnému procesu čtenáře. Praktická část práce je pomocí kvalitativního výzkumu prostřednictvím přímého strukturovaného rozhovoru zaměřena na získání názorů a postojů od jednotlivých respondentů k osobnosti Václava Beneše Třebízského a k jeho sociálnímu, výchovnému, vlasteneckému i literárnímu odkazu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with a Czech revivalist, patriot and writer Václav Beneš Třebízský (1849-1884) whose work significantly contributed to the social problematic in the period of the Czech national revival. It concentrates on the relation between a social activity of Václav Benše Třebízský and a social pedagogy.
The theoretical part of the thesis concentrates on his life from a historical point of view and on the end of the national revival period because the surroundings influenced his writings, his educational, pedagogical and life attitudes and his social feeling. The aim of his writings' analysis is to show author's social maturing and his main ideas focused on an educational process of a reader. The practical part shows the results of a qualitative research, more precisely the results of a few direct structured interviews. Questions that the
respondents were given aimed to obtain their personal attitudes to Třebízský's personality and to his social, educational, patriotic and literary legacy.
Klíčová slova
Český jazyk, edukace, morálka, pedagogika, prostředí, rodinná výchova, sebevzdělávání, socializace, sociální pedagogika, sociální péče, Václav Beneš Třebízský, vlastenecká výchova
Klíčová slova v angličtině
Czech language, education, morals, pedagogy, surroundings, family education, self-education, socialisation, social pedagogy, social care, Václav Beneš Třebízský, patriotic education
Rozsah průvodní práce
83
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této bakalářské práce je představit českého buditele, vlastence, kazatele a spisovatele Václava Beneše Třebízského (1849-1884) jako osobnost, která se svou činností významně podílela na sociálním přínosu pro společnost v období českého národního uvědomění, a upozornit tak na vazbu mezi sociálním působením Václava Beneše Třebízského a sociální pedagogikou.
V teoretické části se z pohledu historického kontextu zaměřuje na dobu, ve které žil a období konce národního obrození, neboť události s tím spojené ovlivnily nejen jeho literární tvorbu, ale i výchovné, pedagogické i životní postoje a sociální cítění. Textová analýza několika literárních děl zjišťuje autorovo sociální zrání a hlavní myšlenky směřující k výchovnému procesu čtenáře. Praktická část práce je pomocí kvalitativního výzkumu prostřednictvím přímého strukturovaného rozhovoru zaměřena na získání názorů a postojů od jednotlivých respondentů k osobnosti Václava Beneše Třebízského a k jeho sociálnímu, výchovnému, vlasteneckému i literárnímu odkazu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with a Czech revivalist, patriot and writer Václav Beneš Třebízský (1849-1884) whose work significantly contributed to the social problematic in the period of the Czech national revival. It concentrates on the relation between a social activity of Václav Benše Třebízský and a social pedagogy.
The theoretical part of the thesis concentrates on his life from a historical point of view and on the end of the national revival period because the surroundings influenced his writings, his educational, pedagogical and life attitudes and his social feeling. The aim of his writings' analysis is to show author's social maturing and his main ideas focused on an educational process of a reader. The practical part shows the results of a qualitative research, more precisely the results of a few direct structured interviews. Questions that the
respondents were given aimed to obtain their personal attitudes to Třebízský's personality and to his social, educational, patriotic and literary legacy.
Klíčová slova
Český jazyk, edukace, morálka, pedagogika, prostředí, rodinná výchova, sebevzdělávání, socializace, sociální pedagogika, sociální péče, Václav Beneš Třebízský, vlastenecká výchova
Klíčová slova v angličtině
Czech language, education, morals, pedagogy, surroundings, family education, self-education, socialisation, social pedagogy, social care, Václav Beneš Třebízský, patriotic education
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na hledání odpovědí na otázky, zda a jak výchova, sociální vzory a vzdělávání tehdejší doby ovlivnily život a tvorbu Václava Beneše Třebízského,
- na buditelův životopis, analýzy jeho literárních děl, výchovné a pedagogické působení ve středních Čechách a jeho ideje a myšlenky zanechané pro další generace,
- na rozdíly a možnosti výchovy a práce sociálního pedagoga v 2. polovině 19. století a dnes.
Součástí práce bude kvalitativní (popř. kvantitativní) sociologický průzkum zaměřený na znalost díla, činnost, myšlenky a odkaz Václava Beneše Třebízského.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na hledání odpovědí na otázky, zda a jak výchova, sociální vzory a vzdělávání tehdejší doby ovlivnily život a tvorbu Václava Beneše Třebízského,
- na buditelův životopis, analýzy jeho literárních děl, výchovné a pedagogické působení ve středních Čechách a jeho ideje a myšlenky zanechané pro další generace,
- na rozdíly a možnosti výchovy a práce sociálního pedagoga v 2. polovině 19. století a dnes.
Součástí práce bude kvalitativní (popř. kvantitativní) sociologický průzkum zaměřený na znalost díla, činnost, myšlenky a odkaz Václava Beneše Třebízského.
Seznam doporučené literatury
Cach, J. Výchova a vzdělávání v českých dějinách. Praha: Karolinum, 1996.
Cipro, M. Průvodce dějinami výchovy. Praha: Panorama, 1984.
Čáp, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996.
Hofmeisterová, B. Osm let s Třebízským. Roztoky u Prahy: Oblastní muzeum, 1969.
Pešek, J. Rodný domek, život a dílo Václava Beneše Třebízského. Třebíz: Místní národní výbor, 1977.
Třebízský, V. B. Bludné duše. Praha: Orbis, 1950.
Třebízský, V. B. Pobělohorské elegie. Praha: F. Topič, 1900.
Třebízský, V. B. Z letopisů a kronik. Praha: Vyšehrad, 1950.
Další literatura bude průběžně doplňována během bakalářské práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Cach, J. Výchova a vzdělávání v českých dějinách. Praha: Karolinum, 1996.
Cipro, M. Průvodce dějinami výchovy. Praha: Panorama, 1984.
Čáp, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996.
Hofmeisterová, B. Osm let s Třebízským. Roztoky u Prahy: Oblastní muzeum, 1969.
Pešek, J. Rodný domek, život a dílo Václava Beneše Třebízského. Třebíz: Místní národní výbor, 1977.
Třebízský, V. B. Bludné duše. Praha: Orbis, 1950.
Třebízský, V. B. Pobělohorské elegie. Praha: F. Topič, 1900.
Třebízský, V. B. Z letopisů a kronik. Praha: Vyšehrad, 1950.
Další literatura bude průběžně doplňována během bakalářské práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem