Tato bakalářská práce se věnuje čtenářské gramotnosti obecně, ale také porovnává čtenářskou gramotnost a čtenářské návyky žáků druhého stupně základní školy a dospělých, v současné době nezaměstnaných mužů i žen ve věku do čtyřiceti let. V teoretické části rozdělené do pěti kapitol vymezuji pojmy jako je čtenářská gramotnost, četba, čtení, čtenářské návyky. Dále se zabývám počátky dětského čtenářství v rodině, později i ve škole. Zmínka je i o čtenářství adolescentů. Není zapomenuto na knihovny a na projekty podporující čtenářství a čtenářskou gramotnost. Pátá kapitola je věnována dospělému čtenáři a společenským aspektům čtenářské gramotnosti. Cílem praktické části je porovnat čtenářskou úroveň žáků a dospělých navzájem. K výzkumu byla použita metoda dotazníkového šetření. Sedmá kapitola nás seznamuje s průběhem výzkumu a nejdůležitějšími zjištěními.
Anotace v angličtině
This thesis is devoted to literacy in general, but also compares the literacy and reading habits of pupils in secondary school and adults currently unemployed men and women under the age of forty years. The theoretical part is divided into five chapters where I define terms such as literacy, reading, reading, reading habits. I also deal with the origins of children's reading in the family, and later in school. Mention is also reading adolescents. Libraries, projects supporting reading and literacy are not forgotten. The fifth chapter is devoted to adult readers and social aspects of literacy.
Goal of the practical part is to compare the reading level of students and adults each other. Questionnaire survey method was used for the research. The seventh chapter acquaints us with the research process and key findings.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, četba, čtenářské zázemí, motivace dítěte k četbě, žák základní školy, nezaměstnaný dospělý, vzdělávání, osobnostní rozvoj, profesní rozvoj
Klíčová slova v angličtině
literacy, reading, reading facilities, child's motivation to read, an elementary school student, unemployed adult, education, personal development, professional development
Rozsah průvodní práce
66 s. ( 87 786 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se věnuje čtenářské gramotnosti obecně, ale také porovnává čtenářskou gramotnost a čtenářské návyky žáků druhého stupně základní školy a dospělých, v současné době nezaměstnaných mužů i žen ve věku do čtyřiceti let. V teoretické části rozdělené do pěti kapitol vymezuji pojmy jako je čtenářská gramotnost, četba, čtení, čtenářské návyky. Dále se zabývám počátky dětského čtenářství v rodině, později i ve škole. Zmínka je i o čtenářství adolescentů. Není zapomenuto na knihovny a na projekty podporující čtenářství a čtenářskou gramotnost. Pátá kapitola je věnována dospělému čtenáři a společenským aspektům čtenářské gramotnosti. Cílem praktické části je porovnat čtenářskou úroveň žáků a dospělých navzájem. K výzkumu byla použita metoda dotazníkového šetření. Sedmá kapitola nás seznamuje s průběhem výzkumu a nejdůležitějšími zjištěními.
Anotace v angličtině
This thesis is devoted to literacy in general, but also compares the literacy and reading habits of pupils in secondary school and adults currently unemployed men and women under the age of forty years. The theoretical part is divided into five chapters where I define terms such as literacy, reading, reading, reading habits. I also deal with the origins of children's reading in the family, and later in school. Mention is also reading adolescents. Libraries, projects supporting reading and literacy are not forgotten. The fifth chapter is devoted to adult readers and social aspects of literacy.
Goal of the practical part is to compare the reading level of students and adults each other. Questionnaire survey method was used for the research. The seventh chapter acquaints us with the research process and key findings.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, četba, čtenářské zázemí, motivace dítěte k četbě, žák základní školy, nezaměstnaný dospělý, vzdělávání, osobnostní rozvoj, profesní rozvoj
Klíčová slova v angličtině
literacy, reading, reading facilities, child's motivation to read, an elementary school student, unemployed adult, education, personal development, professional development
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- motivaci a postoj ke čtení,
- působení a vliv rodiny a školy na rozvoj čtenářství,
- metody ve výuce čtení,
- projekty na podporu čtení a čtenářství,
- vliv čtenářské gramotnosti na osobnostní a profesní rozvoj.
Součástí práce bude empirické šetření, metoda kvantitativní výzkum, dotazníkové šetření.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- motivaci a postoj ke čtení,
- působení a vliv rodiny a školy na rozvoj čtenářství,
- metody ve výuce čtení,
- projekty na podporu čtení a čtenářství,
- vliv čtenářské gramotnosti na osobnostní a profesní rozvoj.
Součástí práce bude empirické šetření, metoda kvantitativní výzkum, dotazníkové šetření.
Seznam doporučené literatury
Chaloupka, O. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995.
Kramplová, I., Potužníková, E. Jak (se) učí číst. Praha: ÚIV, 2005.
Manguel, A. Dějiny čtení. Brno: Host, 2007.
Trávníček, J. Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno: Host ve spolupráci s Národní knihovnou ČR, 2008.
Věříšová, I., Krüger, K., Bělinová, E. a kolektiv. Kudy vede cesta ke čtenáři?. Praha: 2007
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Chaloupka, O. Rodina a počátky dětského čtenářství. Praha: Victoria Publishing, 1995.
Kramplová, I., Potužníková, E. Jak (se) učí číst. Praha: ÚIV, 2005.
Manguel, A. Dějiny čtení. Brno: Host, 2007.
Trávníček, J. Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. Brno: Host ve spolupráci s Národní knihovnou ČR, 2008.
Věříšová, I., Krüger, K., Bělinová, E. a kolektiv. Kudy vede cesta ke čtenáři?. Praha: 2007
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Řehoř - čtenářská gramotnost současné populace