Diplomová práce je zaměřená na práci se skupinou, využití znaků a charakteristik práce se skupinou pro sebepoznání, sebereflexi a posílení vlastních zdrojů pro řešení obtížných a nepříznivých situací v životě člověka. Její teoretická část se věnuje právě charakteristice a znakům skupiny, jejímu vlivu na jedince a využití v praxi v různých oblastech a oborech. V praktické části je popsán a analyzován proces práce v konkrétní skupině zaměřený na integraci vnitřních zdrojů člověka jako prostředku ke změně.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on work with group, the uses of characteristics of work with group for self-knowledge, self-reflection and reinforcing own resources for solving difficult and adverse situations in human life.The theoretical part describes the characteristics and fea-tures of group, its impact on individuals and its uses in practise in different areas and fields. In the practical part there is described and analyzed the process of working in a par-ticular group focusing on the integration of internal human resources as a means for chan-ge.
Klíčová slova
já, sebesystém, sebezkušenost, sebereflexe, skupina, charakteristika skupiny, skupinová dynamika, skupinová práce, sebe-zkušenostní a svépomocné skupiny.
Klíčová slova v angličtině
Self, self-system, self-experience, self-reflextion, group, group characteristics, group dyna-mics, group work, self-experience and self-help groups.
Rozsah průvodní práce
86
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřená na práci se skupinou, využití znaků a charakteristik práce se skupinou pro sebepoznání, sebereflexi a posílení vlastních zdrojů pro řešení obtížných a nepříznivých situací v životě člověka. Její teoretická část se věnuje právě charakteristice a znakům skupiny, jejímu vlivu na jedince a využití v praxi v různých oblastech a oborech. V praktické části je popsán a analyzován proces práce v konkrétní skupině zaměřený na integraci vnitřních zdrojů člověka jako prostředku ke změně.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on work with group, the uses of characteristics of work with group for self-knowledge, self-reflection and reinforcing own resources for solving difficult and adverse situations in human life.The theoretical part describes the characteristics and fea-tures of group, its impact on individuals and its uses in practise in different areas and fields. In the practical part there is described and analyzed the process of working in a par-ticular group focusing on the integration of internal human resources as a means for chan-ge.
Klíčová slova
já, sebesystém, sebezkušenost, sebereflexe, skupina, charakteristika skupiny, skupinová dynamika, skupinová práce, sebe-zkušenostní a svépomocné skupiny.
Klíčová slova v angličtině
Self, self-system, self-experience, self-reflextion, group, group characteristics, group dyna-mics, group work, self-experience and self-help groups.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- vymezení základních pojmů (skupiny, druhy skupin, význam skupiny pro jedince);
- sebe-zkušenostní a svépomocné skupiny a jejich využití v sociální oblasti;
- seberozvoj, sebereflexe, zážitek a jeho reflexe;
- techniky skupinové práce v terapii V. Satirové.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum zaměřený na analýzu zvolené terapeutické techniky práce se skupinou.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- vymezení základních pojmů (skupiny, druhy skupin, význam skupiny pro jedince);
- sebe-zkušenostní a svépomocné skupiny a jejich využití v sociální oblasti;
- seberozvoj, sebereflexe, zážitek a jeho reflexe;
- techniky skupinové práce v terapii V. Satirové.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum zaměřený na analýzu zvolené terapeutické techniky práce se skupinou.
Seznam doporučené literatury
Armstrong, M.,Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada, 2001
Campbell, J.,Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Portál, Praha 1998
Kratochvíl, S.,Skupinová psychoterapie v praxi. Praha: Galén, 2005
Kraus, B.,Základy soc. pedagogiky. 1. vyd. Praha: Portál, 2008.
Moon, B. L.,Art-based Group Therapy: Theory and Practice. Charles C. Thomas, 2010
Moreno, J. J.,Rozehrát svou vnitřní hudbu. Praha: Portál, 2004
Procházka, M.,Sociální pedagogika. Vyd. 1., Praha: Grada Publishing, a.s., 2012
Satirová, V.,Kniha o rodině. 2.vyd. Praha: Práh, 2006.
Satirová, V. a kol.,Model růstu ? za hranice rodinné terapie. Brno: Cesta, 2005
Rieger. Z.,Loď skupiny, Praha: Portál, 2007
Yalom, D. I.,Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Hradec Králové: KONFRONTACE, 1999
Seznam doporučené literatury
Armstrong, M.,Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada, 2001
Campbell, J.,Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Portál, Praha 1998
Kratochvíl, S.,Skupinová psychoterapie v praxi. Praha: Galén, 2005
Kraus, B.,Základy soc. pedagogiky. 1. vyd. Praha: Portál, 2008.
Moon, B. L.,Art-based Group Therapy: Theory and Practice. Charles C. Thomas, 2010
Moreno, J. J.,Rozehrát svou vnitřní hudbu. Praha: Portál, 2004
Procházka, M.,Sociální pedagogika. Vyd. 1., Praha: Grada Publishing, a.s., 2012
Satirová, V.,Kniha o rodině. 2.vyd. Praha: Práh, 2006.
Satirová, V. a kol.,Model růstu ? za hranice rodinné terapie. Brno: Cesta, 2005
Rieger. Z.,Loď skupiny, Praha: Portál, 2007
Yalom, D. I.,Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Hradec Králové: KONFRONTACE, 1999
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděla dobře
3. doc. Jůzl: Kdo je Virginie Satirová? Na co se zaměřovala?