Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývá popisem vývoje dítěte v předškolním věku, vysvětlením pojmů tykající se šikany, šikanou samotnou u dětí předškolním věku, odhalením šikany a možnými následky šikany.
V praktické části je rozebírána metoda, která je v bakalářské práci použita, a to výzkum na základě dotazníků. V samostatných kapitolách jsou uvedeny informace o výběru vzorku a informace týkající se výzkumného prostředí. V kapitole analýza dat jsou uvedeny výsledky výzkumu. Pro přehledné zobrazení výsledků byly použity grafy. Z celé kapitoly bylo vytvořeno shrnutí a v závěru je popsáno vyvrácení či potvrzení předem stanovených hypotéz. Do příloh bakalářské práce je zařazen dotazník, který byl použit pro výzkum v mateřské škole a seznam center ve Zlínském Kraji a občanských sdružení, kam se mohou
obracet rodiče nebo pedagogové při řešení šikany.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is divided into theoretical part and practical part. The theoretical part deals with the description of the development of children in nursery, explanation of terms relating to bullying, children bullying in preschool age, revealing the potential of bullying and consequences of bullying.
In the practical part is explained a method that is used in the bachelor thesis. This method of research is based on survey. In next chapters can be found information of researched objects and information regarding to researched environment. Chapter data analysis contains the results of research. For overview of survey results were used charts. The whole chapter was summarized and conclusion is focused on rejection or confirmation of predetermined hypotheses. Enclosure of bachelor thesis consists of questionnaire that was used for research in nursery and list of centers in Zlinský kraj and civic associations which can be contacted by parents or teachers when they are dealing with bullying.
Klíčová slova
Dítě v předškolním věku, šikana, agrese, agresor, oběť, prevence
Klíčová slova v angličtině
Child of preschool age, bullying, aggression, aggressor, victim, prevention
Rozsah průvodní práce
61 s. (81454 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabývá popisem vývoje dítěte v předškolním věku, vysvětlením pojmů tykající se šikany, šikanou samotnou u dětí předškolním věku, odhalením šikany a možnými následky šikany.
V praktické části je rozebírána metoda, která je v bakalářské práci použita, a to výzkum na základě dotazníků. V samostatných kapitolách jsou uvedeny informace o výběru vzorku a informace týkající se výzkumného prostředí. V kapitole analýza dat jsou uvedeny výsledky výzkumu. Pro přehledné zobrazení výsledků byly použity grafy. Z celé kapitoly bylo vytvořeno shrnutí a v závěru je popsáno vyvrácení či potvrzení předem stanovených hypotéz. Do příloh bakalářské práce je zařazen dotazník, který byl použit pro výzkum v mateřské škole a seznam center ve Zlínském Kraji a občanských sdružení, kam se mohou
obracet rodiče nebo pedagogové při řešení šikany.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is divided into theoretical part and practical part. The theoretical part deals with the description of the development of children in nursery, explanation of terms relating to bullying, children bullying in preschool age, revealing the potential of bullying and consequences of bullying.
In the practical part is explained a method that is used in the bachelor thesis. This method of research is based on survey. In next chapters can be found information of researched objects and information regarding to researched environment. Chapter data analysis contains the results of research. For overview of survey results were used charts. The whole chapter was summarized and conclusion is focused on rejection or confirmation of predetermined hypotheses. Enclosure of bachelor thesis consists of questionnaire that was used for research in nursery and list of centers in Zlinský kraj and civic associations which can be contacted by parents or teachers when they are dealing with bullying.
Klíčová slova
Dítě v předškolním věku, šikana, agrese, agresor, oběť, prevence
Klíčová slova v angličtině
Child of preschool age, bullying, aggression, aggressor, victim, prevention
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálech IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS, 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenského výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
Na riziko šikany u dětí předškolního věku.
Na možné důsledky šikany u dětí předškolního věku.
Na možnosti řešení šikany u dětí předškolního věku v důsledku sociální pedagogiky.
Součástí práce bude empirické šetření eventuálně realizovaný výzkum zaměřený na zjištění šikany u dětí předškolního věku.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálech IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS, 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenského výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
Na riziko šikany u dětí předškolního věku.
Na možné důsledky šikany u dětí předškolního věku.
Na možnosti řešení šikany u dětí předškolního věku v důsledku sociální pedagogiky.
Součástí práce bude empirické šetření eventuálně realizovaný výzkum zaměřený na zjištění šikany u dětí předškolního věku.
Seznam doporučené literatury
Bednářová J., Šmardová V. Diagnostika dítěte předškolního věku: Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2007.ISBN 9788025118290.
Elliotttová, M. Jak ochránit své dítě. 1. vyd. Praha: Portál, 1995.ISBN 80-7178-034-0.
Erb, H. H. Násilí ve škole a jak mu čelit. 1. vyd. Praha: Amulet, 2000.ISBN 808629922.
Ferjenčík, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. 2. vyd. Praha: Portál, 2010.ISBN 978-80-7367-815-9.
Gillernová I., Mertin, V Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.
Holeček, V. Agresivita a šikana mezi dětmi. 1. vyd. Praha: Pedaogické centrum, 1997. ISBN 80-7020-004-98.
Kolář, M. Bolest šikanování. 2. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3.
Kolář, M. Skrytý svět šikanování ve školách: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. 2. vyd. Praha: Portál, 2000.
ISBN 80-7178-123-1.
Lazaraová, B. Netradiční role učitele. O situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 1. vyd. Brno: Paido, 2005.
ISBN 80-7315-115-4.
Lazaraová, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Poradenské minimum pro učitele. 1. vyd. Praha: Agentura STROM, 1998. ISBN 80-86106-00-4.
Matějček, Z. Co děti nejvíce potřebují. 3. vyd. Praha: Portál, 1994.ISBN 978-80-262-0398-8.
Říčan. P. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. 1. vyd. Praha: Portál. 1995.
ISBN 80-7178-049-9.
Vágnerová, K. Minimalizace šikany. 2. vyd. Praha: Portál, 20011.ISBN 978-80-7367-912-5.
Seznam doporučené literatury
Bednářová J., Šmardová V. Diagnostika dítěte předškolního věku: Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2007.ISBN 9788025118290.
Elliotttová, M. Jak ochránit své dítě. 1. vyd. Praha: Portál, 1995.ISBN 80-7178-034-0.
Erb, H. H. Násilí ve škole a jak mu čelit. 1. vyd. Praha: Amulet, 2000.ISBN 808629922.
Ferjenčík, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. 2. vyd. Praha: Portál, 2010.ISBN 978-80-7367-815-9.
Gillernová I., Mertin, V Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.
Holeček, V. Agresivita a šikana mezi dětmi. 1. vyd. Praha: Pedaogické centrum, 1997. ISBN 80-7020-004-98.
Kolář, M. Bolest šikanování. 2. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-014-3.
Kolář, M. Skrytý svět šikanování ve školách: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. 2. vyd. Praha: Portál, 2000.
ISBN 80-7178-123-1.
Lazaraová, B. Netradiční role učitele. O situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 1. vyd. Brno: Paido, 2005.
ISBN 80-7315-115-4.
Lazaraová, B. První pomoc při řešení výchovných problémů. Poradenské minimum pro učitele. 1. vyd. Praha: Agentura STROM, 1998. ISBN 80-86106-00-4.
Matějček, Z. Co děti nejvíce potřebují. 3. vyd. Praha: Portál, 1994.ISBN 978-80-262-0398-8.
Říčan. P. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. 1. vyd. Praha: Portál. 1995.
ISBN 80-7178-049-9.
Vágnerová, K. Minimalizace šikany. 2. vyd. Praha: Portál, 20011.ISBN 978-80-7367-912-5.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla dobře
3. Dr. Neslušanová: Myslíte si, že se vyskytuje kyberšikana u dětí v MŠ?