Bakalářská práce se zaměřuje na možnosti působení školních klubů na venkovských ško-lách. Jejich využití nejen jako instituce pro mimoškolní výchovu a naplňování volného času, ale také jako prostředníka pro propojování školy s celou komunitou obce. Zamýšlí se nad preventivní funkcí školních klubů v oblasti sociálně patologických jevů. V první kapitole je vymezen pojem volného času. Zaměřuje se na jeho funkci v životě člověka a poukazuje na důležitost psychohygieny využívání volného času. Druhá kapitola se zaměřuje na charakteristiku školního klubu, jeho funkcí a socializační aspekty jeho činností. Třetí kapi-tola popisuje historii mimoškolní výchovy a činnost konkrétního školního klubu v podmínkách venkovské školy. V praktické části bakalářské práce zhodnocuji na základě stanovených výzkumných cílů, výsledky prováděného kvalitativního výzkumu metodou polostrukturovaného rozhovoru.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with school clubs acting possibilities in country schools, their value not just as out-of-school education and free time activities, but also as a mediator between school and whole village community.
Preventive function of school clubs in area of social-patological feature is also topic of the work. The first chapter describes free time term, concentrates on its function in a human life, stresses psychohygiene importance in free time usage.
The second chpter concentrates on school clubs characteristics, their funtions as well as socialization aspects of their activities. The third chapter deals with out-of -school history and the concrete club activity in the country school.
In practical part of my work I evaluate result of quality research when using methodology of half-structured dialogue, based on set research targets.
free time, socialization, prevention, social-pathological feature, school, family, community, cooperation
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na možnosti působení školních klubů na venkovských ško-lách. Jejich využití nejen jako instituce pro mimoškolní výchovu a naplňování volného času, ale také jako prostředníka pro propojování školy s celou komunitou obce. Zamýšlí se nad preventivní funkcí školních klubů v oblasti sociálně patologických jevů. V první kapitole je vymezen pojem volného času. Zaměřuje se na jeho funkci v životě člověka a poukazuje na důležitost psychohygieny využívání volného času. Druhá kapitola se zaměřuje na charakteristiku školního klubu, jeho funkcí a socializační aspekty jeho činností. Třetí kapi-tola popisuje historii mimoškolní výchovy a činnost konkrétního školního klubu v podmínkách venkovské školy. V praktické části bakalářské práce zhodnocuji na základě stanovených výzkumných cílů, výsledky prováděného kvalitativního výzkumu metodou polostrukturovaného rozhovoru.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with school clubs acting possibilities in country schools, their value not just as out-of-school education and free time activities, but also as a mediator between school and whole village community.
Preventive function of school clubs in area of social-patological feature is also topic of the work. The first chapter describes free time term, concentrates on its function in a human life, stresses psychohygiene importance in free time usage.
The second chpter concentrates on school clubs characteristics, their funtions as well as socialization aspects of their activities. The third chapter deals with out-of -school history and the concrete club activity in the country school.
In practical part of my work I evaluate result of quality research when using methodology of half-structured dialogue, based on set research targets.
free time, socialization, prevention, social-pathological feature, school, family, community, cooperation
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na činnost školních klubů ve vybraných obcích Drahanské vrchoviny jako zařízení pro propojování školní, volnočasové i rodinné edukace;
- na součinnost klubů s dalšími vzdělávacími i kulturními zařízeními;
- na přínos klubů pro komunitu obcí.
Součástí práce bude empirické šetření realizované smíšeným výzkumem.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na činnost školních klubů ve vybraných obcích Drahanské vrchoviny jako zařízení pro propojování školní, volnočasové i rodinné edukace;
- na součinnost klubů s dalšími vzdělávacími i kulturními zařízeními;
- na přínos klubů pro komunitu obcí.
Součástí práce bude empirické šetření realizované smíšeným výzkumem.
Seznam doporučené literatury
Čačka, O. a kol. Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. Brno: Doplněk, 1999.
Hájek, B. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál s.r.o., 2011.
Jůva, J. Dětské muzeum - edukační fenomén pro 21.století. Brno: Paido, 2004.
Pávková, J. Pedagogika volného času. Praha: Portál s.r.o., 2002.
Procházka, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Čačka, O. a kol. Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. Brno: Doplněk, 1999.
Hájek, B. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál s.r.o., 2011.
Jůva, J. Dětské muzeum - edukační fenomén pro 21.století. Brno: Paido, 2004.
Pávková, J. Pedagogika volného času. Praha: Portál s.r.o., 2002.
Procházka, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. et Mgr. Zdeňka Vaňková: Setkala jste se někdy s pojmem otevřená nebo komunitní škola?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem