Bakalářská práce se věnuje problematice výchovy a vzdělání jedinců s poruchami učení a chování na základní škole. Teoretická část je zaměřena na analýzu rodinného a školního prostředí těchto jedinců a na sociální aspekty jejich edukace v rámci individuální nebo skupinové integrace. Empirická část odráží postoje pedagogů k možnostem individuální a skupinové integrace a používání kompenzačních pomůcek při obou způsobech integrace. Na základě výzkumu uskutečněného formou dotazníkového šetření je provedena komparace názorů pedagogů z hlediska jejich věku i pohlaví.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with issues of education of individuals with learning and behavior disabilities in elementary school. The theoretical part focuses on analysing the family background and school atmosphere of these individuals and on social aspects of their education in terms of individual or group integration. The empirical part reflects attitudes of pedagogues to the possibilities of individual and group integration and using compensational aids for both ways of integration. Based on the research conducted through a questionnaire survey, a comparison of attitudes of pedagogues in terms of their age and gender is made.
Klíčová slova
Dysgrafie, dyskalkulie, dyslexie, dysmúzie, dysortografie, dyspraxie, edukace, hyperaktivita, individuální integrace, Individuální vzdělávací plán, inkluze, klima školy, kompenzační pomůcky, poruchy chování, rodinné prostředí, skupinová integrace, sociální adaptace, specifické poruchy učení, Školní vzdělávací program.
Klíčová slova v angličtině
Dysgraphia, dyscalculia, dyslexia, dysmusia, dysortography, dyspraxia, education, hyperactivity, individual integration, individual education plan, inclusion, school climate, compensational aids, behavior disabilities, family background, group integration, social adaptation, specific learning disabilities, school education program.
Rozsah průvodní práce
72 s. (17 633 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje problematice výchovy a vzdělání jedinců s poruchami učení a chování na základní škole. Teoretická část je zaměřena na analýzu rodinného a školního prostředí těchto jedinců a na sociální aspekty jejich edukace v rámci individuální nebo skupinové integrace. Empirická část odráží postoje pedagogů k možnostem individuální a skupinové integrace a používání kompenzačních pomůcek při obou způsobech integrace. Na základě výzkumu uskutečněného formou dotazníkového šetření je provedena komparace názorů pedagogů z hlediska jejich věku i pohlaví.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with issues of education of individuals with learning and behavior disabilities in elementary school. The theoretical part focuses on analysing the family background and school atmosphere of these individuals and on social aspects of their education in terms of individual or group integration. The empirical part reflects attitudes of pedagogues to the possibilities of individual and group integration and using compensational aids for both ways of integration. Based on the research conducted through a questionnaire survey, a comparison of attitudes of pedagogues in terms of their age and gender is made.
Klíčová slova
Dysgrafie, dyskalkulie, dyslexie, dysmúzie, dysortografie, dyspraxie, edukace, hyperaktivita, individuální integrace, Individuální vzdělávací plán, inkluze, klima školy, kompenzační pomůcky, poruchy chování, rodinné prostředí, skupinová integrace, sociální adaptace, specifické poruchy učení, Školní vzdělávací program.
Klíčová slova v angličtině
Dysgraphia, dyscalculia, dyslexia, dysmusia, dysortography, dyspraxia, education, hyperactivity, individual integration, individual education plan, inclusion, school climate, compensational aids, behavior disabilities, family background, group integration, social adaptation, specific learning disabilities, school education program.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na historii výchovy v rodině a rodinné prostředí
- na výchovu a vzdělání ve školním prostředí
- na možnosti edukace jedinců s poruchami učení a chování
Součástí práce bude empirické šetření, event. realizovaný výzkum (kvantitativní, kvalitativní, smíšený) zaměřený na zjištění vlivu sociálních aspektů na edukaci jedinců s poruchami učení a chování.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na historii výchovy v rodině a rodinné prostředí
- na výchovu a vzdělání ve školním prostředí
- na možnosti edukace jedinců s poruchami učení a chování
Součástí práce bude empirické šetření, event. realizovaný výzkum (kvantitativní, kvalitativní, smíšený) zaměřený na zjištění vlivu sociálních aspektů na edukaci jedinců s poruchami učení a chování.
Seznam doporučené literatury
Bartoňová, M. Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD, 2005.
Hintnaus, L. Člověk a rodina; Smysl a funkce rodiny. České Budějovice, 1998.
Kraus, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998.
Matoušek, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon, 1997.
Plaňava, I. Manželství a rodiny: struktura, dynamika, komunikace. Brno: Doplněk, 2000.
Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Bartoňová, M. Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD, 2005.
Hintnaus, L. Člověk a rodina; Smysl a funkce rodiny. České Budějovice, 1998.
Kraus, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998.
Matoušek, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon, 1997.
Plaňava, I. Manželství a rodiny: struktura, dynamika, komunikace. Brno: Doplněk, 2000.
Pokorná, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponentky bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Hungr: V čem vidíte hlavní přínos svého výzkumu?
- odpověděla dobře
dr. Dalajka: Z jaké metodologické literatury jste vycházela?