Cílem diplomové práce je přiblížit čtenáři problematiku specifických poruch učení a vzdělávání dětí s těmito poruchami. Umožnit mu lépe porozumět dětem se specifickými poruchami učení, aby tak mohl být nápomocen při reedukaci a vzdělávání těchto dětí.
Teoretická část je deskriptivní, vychází z odborné literatury a zaměřuje se na vymezení základních pojmů, etiologii specifických poruch učení, diagnostiku specifických poruch učení, řešení problému se specifickými poruchami učení ve školním systému, na možnosti reedukace a kompenzace, a taktéž na psychologické a sociální dopady, které můžou mít specifické poruchy učení na děti, těmito poruchami trpícími, v běžném životě.
V praktické části jsem použila kvalitativní výzkum, který se zabývá dětmi, u kterých byly diagnostikovány specifické poruchy učení. Popisuji jejich obtíže od raného věku, až po současnost.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to explain the problems of specific learning disabilities and education of children with these disorders. To enable him to better understand children with learning disabilities, so that he could be instrumental in the re-education and education of these children.
The theoretical part is descriptive, based on scientific literature and focuses on basic concepts, etiology of specific learning disabilities, diagnosis of specific learning, problem solving with learning disabilities in the school system, the possibilities of re-education and compensation, and also on the psychological and social impact which may have a specific learning disorders on children suffering from these disorders, in everyday life.
Specific learning disorders, integration, inclusion, special education center, educational and esychological counselling, dyslexia, dysgraphia, dysortographia, dyscalculia, diagnostics, methods of re-education.
Rozsah průvodní práce
86 s. (140406 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je přiblížit čtenáři problematiku specifických poruch učení a vzdělávání dětí s těmito poruchami. Umožnit mu lépe porozumět dětem se specifickými poruchami učení, aby tak mohl být nápomocen při reedukaci a vzdělávání těchto dětí.
Teoretická část je deskriptivní, vychází z odborné literatury a zaměřuje se na vymezení základních pojmů, etiologii specifických poruch učení, diagnostiku specifických poruch učení, řešení problému se specifickými poruchami učení ve školním systému, na možnosti reedukace a kompenzace, a taktéž na psychologické a sociální dopady, které můžou mít specifické poruchy učení na děti, těmito poruchami trpícími, v běžném životě.
V praktické části jsem použila kvalitativní výzkum, který se zabývá dětmi, u kterých byly diagnostikovány specifické poruchy učení. Popisuji jejich obtíže od raného věku, až po současnost.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to explain the problems of specific learning disabilities and education of children with these disorders. To enable him to better understand children with learning disabilities, so that he could be instrumental in the re-education and education of these children.
The theoretical part is descriptive, based on scientific literature and focuses on basic concepts, etiology of specific learning disabilities, diagnosis of specific learning, problem solving with learning disabilities in the school system, the possibilities of re-education and compensation, and also on the psychological and social impact which may have a specific learning disorders on children suffering from these disorders, in everyday life.
Specific learning disorders, integration, inclusion, special education center, educational and esychological counselling, dyslexia, dysgraphia, dysortographia, dyscalculia, diagnostics, methods of re-education.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- etiologie Specifických poruch učení (dále jen "SPU"), deskripci jednotlivých SPU a možnosti reedukace;
- integrace a inkluze dětí s SPU, právo na vzdělání;
- možnosti vzdělávání dětí s SPU, speciální pomůcky a potřeby.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum, který bude prováděn ve spolupráci s Pedagogicko-psychologickou poradnou a dvěma až třemi základními školami.
Průzkum budu provádět prostřednictvím dotazníku u dětí na druhém stupni základní školy.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- etiologie Specifických poruch učení (dále jen "SPU"), deskripci jednotlivých SPU a možnosti reedukace;
- integrace a inkluze dětí s SPU, právo na vzdělání;
- možnosti vzdělávání dětí s SPU, speciální pomůcky a potřeby.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum, který bude prováděn ve spolupráci s Pedagogicko-psychologickou poradnou a dvěma až třemi základními školami.
Průzkum budu provádět prostřednictvím dotazníku u dětí na druhém stupni základní školy.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava: Kapitoly ze specifických poruch učení I: vymezení současné problematiky, Brno: Masarykova univerzita, 2004
BARTOŇOVÁ Miroslava: Specifické poruchy učení text k distančnímu vzdělávání, Brno: Paido, 2012
FISHER, Gary L: Jak přežít s poruchami učení rádce pro děti, Praha: Portál, 2012
KOCUROVÁ, Marie: Specifické poruchy učení a chování, Plzeň: Západočeská univerzita, 2000
MATĚJČEK, Zdeněk: Dyslexie - specifické poruchy čtení, Praha: H & H, 1993
MATĚJČEK, Zdeněk: Sociální aspekty dyslexie, Praha: Karolinum, 2006
MATĚJČEK, Zdeněk: Vývojové poruchy čtení, Praha, 1974
MICHALOVÁ, Zdeňka: Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních, Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001
SELIKOWITZ, Mark: Dyslexie a jiné poruchy učení, Praha: Grada, 2000
ZELINKOVÁ Olga: Poruchy učení dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD, Praha: Portál, 2009
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava: Kapitoly ze specifických poruch učení I: vymezení současné problematiky, Brno: Masarykova univerzita, 2004
BARTOŇOVÁ Miroslava: Specifické poruchy učení text k distančnímu vzdělávání, Brno: Paido, 2012
FISHER, Gary L: Jak přežít s poruchami učení rádce pro děti, Praha: Portál, 2012
KOCUROVÁ, Marie: Specifické poruchy učení a chování, Plzeň: Západočeská univerzita, 2000
MATĚJČEK, Zdeněk: Dyslexie - specifické poruchy čtení, Praha: H & H, 1993
MATĚJČEK, Zdeněk: Sociální aspekty dyslexie, Praha: Karolinum, 2006
MATĚJČEK, Zdeněk: Vývojové poruchy čtení, Praha, 1974
MICHALOVÁ, Zdeňka: Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních, Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001
SELIKOWITZ, Mark: Dyslexie a jiné poruchy učení, Praha: Grada, 2000
ZELINKOVÁ Olga: Poruchy učení dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD, Praha: Portál, 2009
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Kutnohorská: Myslíte si, že je ve třídách, kde jsou žáci se specifickými poruchami učení, zachován individuální přístup?