Tato bakalářská práce je zaměřena na psychosociální vývoj dětí a roli prarodičů v jejich životě. Teoretická část přibližuje charakteristiku vývojových období od narození do období dospívání, vztahy prarodičů a vnoučat a společně trávený čas. Popisuje období starší dospělosti a sociální roli prarodiče. Praktická část přináší kvalitativní výzkum zaměřený na prarodiče a jejich vliv na vývoj vnoučat.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the psychosocial development of children and on the role of grandparents in their lives. The theoretical part outlines the characteristic of developmental periods from birth to adolescence, relationships between grandparents and grandchildren and the time spent together. It describes older adulthood and the social role of a grandparent. The practical part presents qualitative research focused on grandparents and their influence on development of grandchildren.
Tato bakalářská práce je zaměřena na psychosociální vývoj dětí a roli prarodičů v jejich životě. Teoretická část přibližuje charakteristiku vývojových období od narození do období dospívání, vztahy prarodičů a vnoučat a společně trávený čas. Popisuje období starší dospělosti a sociální roli prarodiče. Praktická část přináší kvalitativní výzkum zaměřený na prarodiče a jejich vliv na vývoj vnoučat.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on the psychosocial development of children and on the role of grandparents in their lives. The theoretical part outlines the characteristic of developmental periods from birth to adolescence, relationships between grandparents and grandchildren and the time spent together. It describes older adulthood and the social role of a grandparent. The practical part presents qualitative research focused on grandparents and their influence on development of grandchildren.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- charakteristiku vývojových období od narození do období dospívání se zaměřením na psychosociální vývoj
- vztahy prarodičů a vnoučat
- postoj prarodičů vůči jejich nové sociální roli
Součástí práce bude kvalitativní výzkum zaměřený na prarodiče a jejich vztah k vnoučatům.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- charakteristiku vývojových období od narození do období dospívání se zaměřením na psychosociální vývoj
- vztahy prarodičů a vnoučat
- postoj prarodičů vůči jejich nové sociální roli
Součástí práce bude kvalitativní výzkum zaměřený na prarodiče a jejich vztah k vnoučatům.
Seznam doporučené literatury
Erikson, E. H. Childhood and society. New York: W. W. Norton a Company, 1993. Přeložil Jan Valeška. Dětství a společnost. 1.vyd. Praha: Argo, 2002
Ferjenčík, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál, 2000
Hauserová-Schönerová, I. Děti potřebují prarodiče. Praha: Portál, 1996
Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006
Matějček, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1995
Matějček, Z., Dytrych, Z. Radosti a strasti prarodičů aneb když máme vnoučata. Praha: Grada, 1997
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 1999
Seznam doporučené literatury
Erikson, E. H. Childhood and society. New York: W. W. Norton a Company, 1993. Přeložil Jan Valeška. Dětství a společnost. 1.vyd. Praha: Argo, 2002
Ferjenčík, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál, 2000
Hauserová-Schönerová, I. Děti potřebují prarodiče. Praha: Portál, 1996
Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006
Matějček, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1995
Matějček, Z., Dytrych, Z. Radosti a strasti prarodičů aneb když máme vnoučata. Praha: Grada, 1997
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 1999