Bakalářská práce se zabývá problematikou environmentální výchovy v rodině. Cílem práce je zjistit, jaké mají rodiče znalosti v oblasti environmentalistiky a ekologie, a jak se tyto znalosti promítají do jejich postojů, do výchovy dětí a činností v rámci rodiny. Práce je rozdělena na teoretickou část, která je zpracována metodou analýzy a komparace dostupné odborné literatury vztahující se k tématu, a na praktickou část, kde byla použita metoda kvalitativního výzkumu. V teoretické části jsou objasněny základní pojmy z oboru environmentalistiky a ekologie. V dalších částech se práce zabývá environmentální výchovou a jejím začleněním do systému školního vzdělávání, rodinou a rodinnou výchovou, její historií a sociálními, pedagogickými i psychologickými aspekty. Praktická část je věnována výzkumu a zabývá se mimo jiné charakteristikou respondentů, popisem metody a techniky sběru dat. Součástí praktické části je nezbytná analýza a interpretace dat.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with environmental education in the family. Theaim is to find out what knowledge of environmentalism and ecology haveparents, and how this knowledge influence their attitudes to education of children and activities within the family. The work is divided into atheoretical part, which is processed by the analysis and comparison of theavailable literature related to the topic, and on the practical part, whichwas the qualitative research method. In the theoretical part explainingthe basic concepts in the field of environmental sciences and ecology. Inother parts of the thesis deals with environmental education and itsintegration into the system of school education, family education and the family, its history and the social, pedagogical and psychological aspects.The practical part is devoted to research and deals with inter alia the characteristics of respondents describing the methods and techniques ofdata collection. The practical part constist of the necessary analysis andinterpretation of data.
Klíčová slova
Environmentalistika, ekologie, udržitelný rozvoj, životní prostředí, environmentální výchova, etika, environmentální etika, axiologie, rodina, rodinná výchova.
Bakalářská práce se zabývá problematikou environmentální výchovy v rodině. Cílem práce je zjistit, jaké mají rodiče znalosti v oblasti environmentalistiky a ekologie, a jak se tyto znalosti promítají do jejich postojů, do výchovy dětí a činností v rámci rodiny. Práce je rozdělena na teoretickou část, která je zpracována metodou analýzy a komparace dostupné odborné literatury vztahující se k tématu, a na praktickou část, kde byla použita metoda kvalitativního výzkumu. V teoretické části jsou objasněny základní pojmy z oboru environmentalistiky a ekologie. V dalších částech se práce zabývá environmentální výchovou a jejím začleněním do systému školního vzdělávání, rodinou a rodinnou výchovou, její historií a sociálními, pedagogickými i psychologickými aspekty. Praktická část je věnována výzkumu a zabývá se mimo jiné charakteristikou respondentů, popisem metody a techniky sběru dat. Součástí praktické části je nezbytná analýza a interpretace dat.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with environmental education in the family. Theaim is to find out what knowledge of environmentalism and ecology haveparents, and how this knowledge influence their attitudes to education of children and activities within the family. The work is divided into atheoretical part, which is processed by the analysis and comparison of theavailable literature related to the topic, and on the practical part, whichwas the qualitative research method. In the theoretical part explainingthe basic concepts in the field of environmental sciences and ecology. Inother parts of the thesis deals with environmental education and itsintegration into the system of school education, family education and the family, its history and the social, pedagogical and psychological aspects.The practical part is devoted to research and deals with inter alia the characteristics of respondents describing the methods and techniques ofdata collection. The practical part constist of the necessary analysis andinterpretation of data.
Klíčová slova
Environmentalistika, ekologie, udržitelný rozvoj, životní prostředí, environmentální výchova, etika, environmentální etika, axiologie, rodina, rodinná výchova.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na historii ekologie a vymezení základních pojmů
- na hodnotový rozměr a pojetí ekologické a environmentální výchovy
- na sociální, psychologické aspekty současné rodiny a rodinné výchovy
Součástí práce bude empirické šetření zaměřené na zjištění úrovně environmentálních a ekologických znalostí v rodině.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na historii ekologie a vymezení základních pojmů
- na hodnotový rozměr a pojetí ekologické a environmentální výchovy
- na sociální, psychologické aspekty současné rodiny a rodinné výchovy
Součástí práce bude empirické šetření zaměřené na zjištění úrovně environmentálních a ekologických znalostí v rodině.
Seznam doporučené literatury
Činčera, J. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007.
Horká, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MU, 2005.
Možný, I. Moderní rodina (mýty a skutečnost). Brno: Blok, 1990.
Nakonečný, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2009.
Singly, F. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999.
Sobotková, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001.
Střelec, S. [ed.]. Kapitoly z rodinné výchovy: učebnice pro střední školy. Praha: Fortuna, 1992.
Sullerot, E. Krize rodiny. Praha: Karolinum, 1998.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Činčera, J. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007.
Horká, H. Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MU, 2005.
Možný, I. Moderní rodina (mýty a skutečnost). Brno: Blok, 1990.
Nakonečný, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2009.
Singly, F. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999.
Sobotková, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001.
Střelec, S. [ed.]. Kapitoly z rodinné výchovy: učebnice pro střední školy. Praha: Fortuna, 1992.
Sullerot, E. Krize rodiny. Praha: Karolinum, 1998.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.