Cílem bakalářské práce je náhled do pedagogiky v období druhé světové války.
Protože toto téma je velmi obsáhlé, teoretická část je zaměřena pouze na oblast a osobnosti sociální pedagogiky v období okupace.
Navazující praktická část této práce zjišťuje, jaké znalosti má dnešní středoškolská mládež o této problematice.
Vyrovnávání se československé sociální pedagogiky s válečnými problémy se odráží na životech a činech tří konkrétních osobností.
První osobností je Přemysl Pitter, zastupující pedagogickou a humanitární činnost bez jakýchkoliv politických záměrů, konanou na svobodě, byť v ilegalitě nebo poloilegalitě. Jeho akce se týkají nápravy aktuálních negativních jevů, jak si žádá jejich naléhavost. Druhým příkladem je Jožka Jabůrková, jejíž činnost před válkou a v době krize na konci třicátých let hledá i dlouhodobá řešení. Po zatčení nacisty pak pokračuje ve své činnosti v míře dané možnostmi v koncentračním táboře. Třetím příkladem je Alice Masaryková, zakladatelka Československého červeného kříže, která na pedagogickou činnost či sociální práci rezignovala. Po emigraci se věnovala převážně editorské a spisovatelské práci.
Annotation in English
The aim of the bachelor work is an insight into the pedagogy in the period of the Second World War.
Because this topic is very extensive, the theoretical part only focuses on the field and important personalities of social pedagogy during the period of Occupation.
The subsequent practical part investigates the knowledge that secondary school children have concerning this issue.
The way that Czech social pedagogy dealt with the issue of war is reflected in the lives and actions of three particular personalities.
The first of the personalities is Přemysl Pitter representing pedagogical and humanitarian activities with no kind of political agenda, conducted both legally and semi-legally when he was free. His actions concerned the rectification of current negative issues according to how urgent they were. The second case is Jožka Jabůrková, whose work before the war as well as in the period of recession in the late 1930s looked for long-term solutions, too. After being arrested by the Nazis she continued in her work, as conditions allowed, in a concentration camp. The third example is Alice Masaryková, the founder of the Czechoslovak Red Cross organisation, who resigned on her pedagogical and social work. After emigration she focused mainly on editorial and writing activities.
Keywords
Československý červený kříž, humanitární pomoc, křesťanství, okupace, pacifismus, pedagogika Montessori, pedagogická činnost, sociální pedagogika, vlastenectví, vychovatel, výchova, vzdělávání, woodcraft.
Keywords in English
Czechoslovak Red Cross, humanitarian aid, Christianity, Occupation, pacifism, Montessori pedagogy, pedagogical work, social pedagogy, patriotism, educator, education, woodcraft.
Length of the covering note
70 s. z toho 6 s. obr. přílohy
Language
CZ
Annotation
Cílem bakalářské práce je náhled do pedagogiky v období druhé světové války.
Protože toto téma je velmi obsáhlé, teoretická část je zaměřena pouze na oblast a osobnosti sociální pedagogiky v období okupace.
Navazující praktická část této práce zjišťuje, jaké znalosti má dnešní středoškolská mládež o této problematice.
Vyrovnávání se československé sociální pedagogiky s válečnými problémy se odráží na životech a činech tří konkrétních osobností.
První osobností je Přemysl Pitter, zastupující pedagogickou a humanitární činnost bez jakýchkoliv politických záměrů, konanou na svobodě, byť v ilegalitě nebo poloilegalitě. Jeho akce se týkají nápravy aktuálních negativních jevů, jak si žádá jejich naléhavost. Druhým příkladem je Jožka Jabůrková, jejíž činnost před válkou a v době krize na konci třicátých let hledá i dlouhodobá řešení. Po zatčení nacisty pak pokračuje ve své činnosti v míře dané možnostmi v koncentračním táboře. Třetím příkladem je Alice Masaryková, zakladatelka Československého červeného kříže, která na pedagogickou činnost či sociální práci rezignovala. Po emigraci se věnovala převážně editorské a spisovatelské práci.
Annotation in English
The aim of the bachelor work is an insight into the pedagogy in the period of the Second World War.
Because this topic is very extensive, the theoretical part only focuses on the field and important personalities of social pedagogy during the period of Occupation.
The subsequent practical part investigates the knowledge that secondary school children have concerning this issue.
The way that Czech social pedagogy dealt with the issue of war is reflected in the lives and actions of three particular personalities.
The first of the personalities is Přemysl Pitter representing pedagogical and humanitarian activities with no kind of political agenda, conducted both legally and semi-legally when he was free. His actions concerned the rectification of current negative issues according to how urgent they were. The second case is Jožka Jabůrková, whose work before the war as well as in the period of recession in the late 1930s looked for long-term solutions, too. After being arrested by the Nazis she continued in her work, as conditions allowed, in a concentration camp. The third example is Alice Masaryková, the founder of the Czechoslovak Red Cross organisation, who resigned on her pedagogical and social work. After emigration she focused mainly on editorial and writing activities.
Keywords
Československý červený kříž, humanitární pomoc, křesťanství, okupace, pacifismus, pedagogika Montessori, pedagogická činnost, sociální pedagogika, vlastenectví, vychovatel, výchova, vzdělávání, woodcraft.
Keywords in English
Czechoslovak Red Cross, humanitarian aid, Christianity, Occupation, pacifism, Montessori pedagogy, pedagogical work, social pedagogy, patriotism, educator, education, woodcraft.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na péči o mládež v období protektorátu;
- na osobnosti, kterým nebyla lhostejna válečná situace a strádání dětí;
- na průmět problému do sociální pedagogiky.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum, zaměřený na názory studentů středních škol k osobám uvedených v mé bakalářské práci (Pitter, Masaryková, Jabůrková, Štursa, Pavlík) a jejich přínos pro společnost.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na péči o mládež v období protektorátu;
- na osobnosti, kterým nebyla lhostejna válečná situace a strádání dětí;
- na průmět problému do sociální pedagogiky.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum, zaměřený na názory studentů středních škol k osobám uvedených v mé bakalářské práci (Pitter, Masaryková, Jabůrková, Štursa, Pavlík) a jejich přínos pro společnost.
Recommended resources
KOHN, P. Kolik naděje má smrt. Brno: L. Marek, 2000. 311 s., ISBN 80-86263-09-6
KOHN, P. Zámky naděje - děti Přemysla Pittra vzpomínají. Chomutov: L. Marek, 2011. 311 s., ISBN 978-80-87127-30-8
LOVČÍ, R. Alice Garrigue Masaryková - život ve stínu slavného otce. Praha: UK Praha, FF, Togga, 2008. 485 s., ISBN 978-80-7308-189-8
PASÁK, T. Přemysl Pitter - život pro druhé. Praha: Paseka, 1997. 185 s., ISBN 80-7185-137-X
ZIMMERMANN, V. Sudetští Němci v nacistickém státě. Praha: PROSTOR, 2001. 580 s., ISBN 80-7260-055-9
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Recommended resources
KOHN, P. Kolik naděje má smrt. Brno: L. Marek, 2000. 311 s., ISBN 80-86263-09-6
KOHN, P. Zámky naděje - děti Přemysla Pittra vzpomínají. Chomutov: L. Marek, 2011. 311 s., ISBN 978-80-87127-30-8
LOVČÍ, R. Alice Garrigue Masaryková - život ve stínu slavného otce. Praha: UK Praha, FF, Togga, 2008. 485 s., ISBN 978-80-7308-189-8
PASÁK, T. Přemysl Pitter - život pro druhé. Praha: Paseka, 1997. 185 s., ISBN 80-7185-137-X
ZIMMERMANN, V. Sudetští Němci v nacistickém státě. Praha: PROSTOR, 2001. 580 s., ISBN 80-7260-055-9
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, portraits, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem