Tato práce pojednává o problematice sociálního vyloučení dítěte v rámci školního kolektivu v návaznosti na finanční situaci v jeho rodině. Vymezuje jednotlivé pojmy jako je rodina a její funkce s důrazem na komplexní výchovu a rozvoj jedince, sociální status dítěte a socioekonomický status rodiny. Věnuje se tématu vzdělávání a roli dítěte v rámci školního kolektivu. Dále se věnuje tématu sociálního vyloučení, jeho důsledky jako je šikana a další sociálně patologické jevy. V praktické části odpovídá na otázku, zda a jakým způsobem může špatná finanční situace rodiny ovlivnit postavení dítěte v kolektivu vrstevníků.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with social exclusion issues of children from school society as a follow-up to financial situation in their families. It defines particular terms such as family and its intent with emphasis on comprehensive education and individual development, social status of a child and socioeconomic status of family. It is devoted to theme of schooling and the role of child in school collective. The last theme is subject of social exclusion itself, its consequences like bulling and other societal pathological phenomenons. Practical part responds the question whether and how can poor financial family situation influence position of child in fellowship of coevals.
Social exclusion, family, education, school education, parent´s exemplar, socio-economic status, bullying, societal pathological phenomenons
Rozsah průvodní práce
60 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce pojednává o problematice sociálního vyloučení dítěte v rámci školního kolektivu v návaznosti na finanční situaci v jeho rodině. Vymezuje jednotlivé pojmy jako je rodina a její funkce s důrazem na komplexní výchovu a rozvoj jedince, sociální status dítěte a socioekonomický status rodiny. Věnuje se tématu vzdělávání a roli dítěte v rámci školního kolektivu. Dále se věnuje tématu sociálního vyloučení, jeho důsledky jako je šikana a další sociálně patologické jevy. V praktické části odpovídá na otázku, zda a jakým způsobem může špatná finanční situace rodiny ovlivnit postavení dítěte v kolektivu vrstevníků.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with social exclusion issues of children from school society as a follow-up to financial situation in their families. It defines particular terms such as family and its intent with emphasis on comprehensive education and individual development, social status of a child and socioeconomic status of family. It is devoted to theme of schooling and the role of child in school collective. The last theme is subject of social exclusion itself, its consequences like bulling and other societal pathological phenomenons. Practical part responds the question whether and how can poor financial family situation influence position of child in fellowship of coevals.
Social exclusion, family, education, school education, parent´s exemplar, socio-economic status, bullying, societal pathological phenomenons
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- Obecné pojmenování a vymezení problému sociálního vyloučení žáka v návaznosti na finanční situaci v rodině
- Historický vývoj sociální exkluze v ČR v návaznosti na změny systému vzdělávání
- Srovnání dvou pohledů na sociální vyloučení žáka: z pohledu žáků ze sociálně slabších rodin versus žáků z finančně zajištěných rodin
- Výzkum s vybraným vzorkem populace - žáci a studenti základních a středních škol, doplněno o postoje učitelé a rodičů
- Důsledky sociálního vyloučení žáka pro jeho další život - osobní i pracovní
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- Obecné pojmenování a vymezení problému sociálního vyloučení žáka v návaznosti na finanční situaci v rodině
- Historický vývoj sociální exkluze v ČR v návaznosti na změny systému vzdělávání
- Srovnání dvou pohledů na sociální vyloučení žáka: z pohledu žáků ze sociálně slabších rodin versus žáků z finančně zajištěných rodin
- Výzkum s vybraným vzorkem populace - žáci a studenti základních a středních škol, doplněno o postoje učitelé a rodičů
- Důsledky sociálního vyloučení žáka pro jeho další život - osobní i pracovní
Seznam doporučené literatury
Bakošová, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: FF UK, 2005
Balabánová, H. Romské děti v systému českého základního školství a jejich následná profesionální příprava a uplatnění. Praha: Socioklub
Mareš, P. Sociální exkluze, sociální inkluze a sociální koheze. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 1.Vyd.
Vágnerová M., Psychologie pro pomáhající profese.Praha: Portál, 2004, 3.vyd.
Vzdělávací program Jeden svět na školách
Analýza individuálního přístupu pedagogů k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2009.
Seznam doporučené literatury
Bakošová, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: FF UK, 2005
Balabánová, H. Romské děti v systému českého základního školství a jejich následná profesionální příprava a uplatnění. Praha: Socioklub
Mareš, P. Sociální exkluze, sociální inkluze a sociální koheze. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 1.Vyd.
Vágnerová M., Psychologie pro pomáhající profese.Praha: Portál, 2004, 3.vyd.
Vzdělávací program Jeden svět na školách
Analýza individuálního přístupu pedagogů k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, Praha: Člověk v tísni, o.p.s., 2009.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla dobře
3. Dr. Tannenbergerová: Jak probíhala operacionalizace pojmů sociálního vyloučení a statutu?