Tato závěrečná práce se zaměřuje na popis historického vývoje přístupů k lidem s postižením od
selekce k inkluzi. Popisuje pojmy jako jsou inkluzivní vzdělávání, speciální vzdělávací potřeby,
heterogenita, specifické poruchy učení a metodu kooperativního učení. Ve své druhé části je práce
zaměřena na právní předpisy upravující inkluzi v České republice a na výzkum týkající se názorů
škol běžného typu na zavedení inkluze.
Anotace v angličtině
This final thesis focuses on the description of the historical development of approaches to people
with disabilities from selection to inclusion. Describes concepts such as inclusive education, special
educational needs, heterogeneity, specific learning disorders and the method of cooperative learning.
In the second part of the work is focused on the legal provisions governing the inclusion in the
Czech republic and on the research concerning the opinions of the schools of the ordinary type for
the introduction of the inclusions.
Klíčová slova
inkluze, segregace, integrace, děti se speciálními vzdělávacími potřebami, specifické poruchy učení,
heterogenita, kooperativní učení, tělesné postižení, zrakové postižení, sluchové postižení, poruchy
chování, ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou), autismus, novela školského zákona
Klíčová slova v angličtině
inclusions, segregation, integration, children with special educational needs, specific learning disorders,
heterogeneity, cooperative learning, physical disability, visual impairment, hearing impairment,
behavior disorders, ADHD (attention deficit hyperactivity disorder), autismus, and the
amendment to the education act
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato závěrečná práce se zaměřuje na popis historického vývoje přístupů k lidem s postižením od
selekce k inkluzi. Popisuje pojmy jako jsou inkluzivní vzdělávání, speciální vzdělávací potřeby,
heterogenita, specifické poruchy učení a metodu kooperativního učení. Ve své druhé části je práce
zaměřena na právní předpisy upravující inkluzi v České republice a na výzkum týkající se názorů
škol běžného typu na zavedení inkluze.
Anotace v angličtině
This final thesis focuses on the description of the historical development of approaches to people
with disabilities from selection to inclusion. Describes concepts such as inclusive education, special
educational needs, heterogeneity, specific learning disorders and the method of cooperative learning.
In the second part of the work is focused on the legal provisions governing the inclusion in the
Czech republic and on the research concerning the opinions of the schools of the ordinary type for
the introduction of the inclusions.
Klíčová slova
inkluze, segregace, integrace, děti se speciálními vzdělávacími potřebami, specifické poruchy učení,
heterogenita, kooperativní učení, tělesné postižení, zrakové postižení, sluchové postižení, poruchy
chování, ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou), autismus, novela školského zákona
Klíčová slova v angličtině
inclusions, segregation, integration, children with special educational needs, specific learning disorders,
heterogeneity, cooperative learning, physical disability, visual impairment, hearing impairment,
behavior disorders, ADHD (attention deficit hyperactivity disorder), autismus, and the
amendment to the education act
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na popis vývoje školského systému směrem k inkluzi z hlediska historického;
- na popis širokého spektra postižení (specifické poruchy učení, autismus, ADHD ...), které vedou k možné selekci žáků z tzv. normálního vzdělávacího systému.
Práce bude taktéž obsahovat empirické šetření formou dotazníku, zaměřené na zjištění procentuálního zastoupení žáků s některým typem postižení (specifické poruchy učení, autismus, ADHD ...) v tzv. normálním vzdělávacím systému.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na popis vývoje školského systému směrem k inkluzi z hlediska historického;
- na popis širokého spektra postižení (specifické poruchy učení, autismus, ADHD ...), které vedou k možné selekci žáků z tzv. normálního vzdělávacího systému.
Práce bude taktéž obsahovat empirické šetření formou dotazníku, zaměřené na zjištění procentuálního zastoupení žáků s některým typem postižení (specifické poruchy učení, autismus, ADHD ...) v tzv. normálním vzdělávacím systému.
Seznam doporučené literatury
Čadilová, V., Žampachová, Z. Strukturované učení: Vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami; speciální pedagog. Praha: Portál, 2008.
Hájková, V., Strnadová, I. Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010.
Jucovičová, D., Žáčková, H. a kol. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: H&D, 2009.
Jucovičová, D., Žáčková, H. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol. Praha: H&D, 2001.
Lechta, V. a kol. Základy inkluzivní pedagogiky: Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010.
Reifová, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: Praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Praha: Portál, 2010.
Vosmik, M., Bělohlávková, L. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: Možnosti integrace na ZŠ a SŠ. Praha: Portál, 2010.
Zelinková, O. Poruchy učení: Specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál, 2009.
Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální program: Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál, 2011.
Seznam doporučené literatury
Čadilová, V., Žampachová, Z. Strukturované učení: Vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami; speciální pedagog. Praha: Portál, 2008.
Hájková, V., Strnadová, I. Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010.
Jucovičová, D., Žáčková, H. a kol. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: H&D, 2009.
Jucovičová, D., Žáčková, H. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol. Praha: H&D, 2001.
Lechta, V. a kol. Základy inkluzivní pedagogiky: Dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010.
Reifová, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: Praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Praha: Portál, 2010.
Vosmik, M., Bělohlávková, L. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: Možnosti integrace na ZŠ a SŠ. Praha: Portál, 2010.
Zelinková, O. Poruchy učení: Specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha: Portál, 2009.
Zelinková, O. Pedagogická diagnostika a individuální program: Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál, 2011.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Vaňková: Řekněte, jaký je historický vývoj inkluze v evropských zemích a jaký je vztah mezi integrací a inkluzí?