Téma bakalářské práce je sociální opora osob s tělesným postižením v procesu inkluze. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy vztahující se k danému tématu. Jako je obecná charakteristika tělesného postižení nebo společenský hendikep. Pozornost je věnována významu a dopadu sociální opory na člověka s těžším tělesným postižením. V neposlední řadě roli sociálního pedagoga v poskytování sociální opory jedincům s tělesným postižením a vlivu sociálního pedagoga na společnost v přístupu k tělesně postiženým. V praktické části bylo provedeno kvalitativní šetření u vybraného vzorku respondentů s těžším tělesným postižením s cílem získat od nich informace týkající se individuálních zvláštností jednotlivých respondentů a jejich subjektivních postojů ke kvalitě a míře sociální opory.
Anotace v angličtině
The theme of bachelor's thesis is the social support for people with disabilities in the process of inclusion.The work is divided into theoretical and practical parts. The basic concepts related to the topic are explained in the theoretical part. As a general characteristic of the physical disability or the social disability. The attention is paid to the importance and impact of the social support on humans with severe disabilities. Finally, the role of the social educator in providing the social support to individuals with disabilities and the impact of the social pedagogue in the society access to the disabled.In the practical part, the qualitative survey was carried out in a selected sample of respondents with severe physical disabilities to obtain the information concerning the individual characteristics of each of the respondents and their subjective attitudes to the quality and extent of the social support.
Klíčová slova
Tělesné postižení, sociální opora, společenský hendikep, osobnost pomáhajícího, sociální pedagog, inkluze, frustrace, deprivace, sociální začleňování, konflikt.
Klíčová slova v angličtině
Disability, social support, social handicap, personality of helper, social educator, inclusion, frustration, deprivation, social inclusion, conflict.
Rozsah průvodní práce
84 s., 13 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Téma bakalářské práce je sociální opora osob s tělesným postižením v procesu inkluze. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy vztahující se k danému tématu. Jako je obecná charakteristika tělesného postižení nebo společenský hendikep. Pozornost je věnována významu a dopadu sociální opory na člověka s těžším tělesným postižením. V neposlední řadě roli sociálního pedagoga v poskytování sociální opory jedincům s tělesným postižením a vlivu sociálního pedagoga na společnost v přístupu k tělesně postiženým. V praktické části bylo provedeno kvalitativní šetření u vybraného vzorku respondentů s těžším tělesným postižením s cílem získat od nich informace týkající se individuálních zvláštností jednotlivých respondentů a jejich subjektivních postojů ke kvalitě a míře sociální opory.
Anotace v angličtině
The theme of bachelor's thesis is the social support for people with disabilities in the process of inclusion.The work is divided into theoretical and practical parts. The basic concepts related to the topic are explained in the theoretical part. As a general characteristic of the physical disability or the social disability. The attention is paid to the importance and impact of the social support on humans with severe disabilities. Finally, the role of the social educator in providing the social support to individuals with disabilities and the impact of the social pedagogue in the society access to the disabled.In the practical part, the qualitative survey was carried out in a selected sample of respondents with severe physical disabilities to obtain the information concerning the individual characteristics of each of the respondents and their subjective attitudes to the quality and extent of the social support.
Klíčová slova
Tělesné postižení, sociální opora, společenský hendikep, osobnost pomáhajícího, sociální pedagog, inkluze, frustrace, deprivace, sociální začleňování, konflikt.
Klíčová slova v angličtině
Disability, social support, social handicap, personality of helper, social educator, inclusion, frustration, deprivation, social inclusion, conflict.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na význam sociální opory pro člověka s těžším tělesným postižením v běžném společenském prostředí (sociální začleňování, kvalitní život v dané společnosti, aktivní život běžný pro skupinu svých vrstevníků, uspokojování základních potřeb jako potřeba komunikace, soc. kontaktu, možnost volby);
- na dopad sociální opory pro člověka s těžším tělesným postižením v běžném společenském prostředí (deprivace, společenská izolace, frustrace);
- na kontext se sociální pedagogikou, role sociálního pedagoga při poskytování sociální opory.
Součástí práce bude výzkumné šetření zaměřené na efektivitu sociální opory pro člověka s těžším tělesným postižením v běžném společenském prostředí, otázky budou zaměřeny na spokojenost se svým životem, na kvalitu sociální opory.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách"(IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na význam sociální opory pro člověka s těžším tělesným postižením v běžném společenském prostředí (sociální začleňování, kvalitní život v dané společnosti, aktivní život běžný pro skupinu svých vrstevníků, uspokojování základních potřeb jako potřeba komunikace, soc. kontaktu, možnost volby);
- na dopad sociální opory pro člověka s těžším tělesným postižením v běžném společenském prostředí (deprivace, společenská izolace, frustrace);
- na kontext se sociální pedagogikou, role sociálního pedagoga při poskytování sociální opory.
Součástí práce bude výzkumné šetření zaměřené na efektivitu sociální opory pro člověka s těžším tělesným postižením v běžném společenském prostředí, otázky budou zaměřeny na spokojenost se svým životem, na kvalitu sociální opory.
Seznam doporučené literatury
Zákon č. 108/2006 Sb. O sociálních službách
Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách
BAŠTECKÁ, B., GOLDMAN, P. Základy klinické psychologie, Praha: Portál, 2001.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví, Praha: Portál, 2001.
PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky, Brno: Paido, 2006.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese, Praha: Portál, 2004.
Další literatura bude průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Zákon č. 108/2006 Sb. O sociálních službách
Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách
BAŠTECKÁ, B., GOLDMAN, P. Základy klinické psychologie, Praha: Portál, 2001.
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví, Praha: Portál, 2001.
PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky, Brno: Paido, 2006.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese, Praha: Portál, 2004.
Další literatura bude průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem