Bakalářská práce na téma "Výukové a výchovné problémy žáků na základní škole" je za-měřená na výukovou složku, kde jsou definovány zásady a cíle vzdělávání, které musí dodržovat každá školní instituce a to dle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) a dále v rámcovém vzdělávacím programu pro základní školy. Také jsou zde uvedeny různé alternativy vzdělávání zaměřené na individuálnější přístup k žákovi. Ve výchovné složce se práce zaměřuje na rodinu a na školu, kde vyvrací zaběhnuté klišé, že pedagog nevychovává. Z obou složek poté vychází další dvě kapitoly zabývající se konkrétně poruchami chování a specifickými poruchami učení, jež jsou důsledkem výukových a výchovných problémů.
Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí a to na teoretickou a praktickou. Teoretická je obohacená i o vlastní zkušenost z pozorování, jež jsem získala v rámci vykonání praxe v Základní škole Klášterní Moravský Krumlov. Praktická část je sestavena z polo strukturovaného rozhovoru, jehož se účastnili žáci od 5. 9. ročníku tohoto školního zařízení. Zde je cílem ukázat pohled žáka na celkovou výukovou a výchovnou situaci. Účastníci rozhovoru byli z každé třídy zastoupeni jak ženským tak mužským pohlavím. Závěrem je, že problematika výuky souvisí se stylem vedení výuky pedagoga.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis "The educational and raising problems of the primary school students" is focused on the educational part, where are defined the principles and goals of education, by which every educational institution must abide according to the law n. 561/2004 of legal code about preschool, primary school, high school and other education ("school law") and also in the general educational program for primary schools. It also includes different alternatives of education focused on more individual approach to a student.
In the part focused on raising of the students this thesis deals with family and school, where it denies the common cliché that the teacher does not raise the children. The two parts of the thesis are followed and concluded by two chapters dealing with specific behavior disorders and learning disabilities, which are the result of educational and raising problems.
The thesis is divided in two parts, a theoretical one and a practical one. The theoretical research is supplemented by personal experience gained by a practical training in the Primary School Klášterní Moravský Krumlov. The practical part is made from a halfstructured dialogue, which the students of 5th to 9th grade of the mentioned school participated in. The dialogue's goal is to show the point of view of a student on the whole education. The participants from every each class were both males and females. It concludes that the problem of educating is connected to the teacher's way of leading the classes.
Klíčová slova
Žák, dítě, pedagog, rodič, škola, výuka, výchova, poruchy chování, specifické poruchy učení.
Bakalářská práce na téma "Výukové a výchovné problémy žáků na základní škole" je za-měřená na výukovou složku, kde jsou definovány zásady a cíle vzdělávání, které musí dodržovat každá školní instituce a to dle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) a dále v rámcovém vzdělávacím programu pro základní školy. Také jsou zde uvedeny různé alternativy vzdělávání zaměřené na individuálnější přístup k žákovi. Ve výchovné složce se práce zaměřuje na rodinu a na školu, kde vyvrací zaběhnuté klišé, že pedagog nevychovává. Z obou složek poté vychází další dvě kapitoly zabývající se konkrétně poruchami chování a specifickými poruchami učení, jež jsou důsledkem výukových a výchovných problémů.
Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí a to na teoretickou a praktickou. Teoretická je obohacená i o vlastní zkušenost z pozorování, jež jsem získala v rámci vykonání praxe v Základní škole Klášterní Moravský Krumlov. Praktická část je sestavena z polo strukturovaného rozhovoru, jehož se účastnili žáci od 5. 9. ročníku tohoto školního zařízení. Zde je cílem ukázat pohled žáka na celkovou výukovou a výchovnou situaci. Účastníci rozhovoru byli z každé třídy zastoupeni jak ženským tak mužským pohlavím. Závěrem je, že problematika výuky souvisí se stylem vedení výuky pedagoga.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis "The educational and raising problems of the primary school students" is focused on the educational part, where are defined the principles and goals of education, by which every educational institution must abide according to the law n. 561/2004 of legal code about preschool, primary school, high school and other education ("school law") and also in the general educational program for primary schools. It also includes different alternatives of education focused on more individual approach to a student.
In the part focused on raising of the students this thesis deals with family and school, where it denies the common cliché that the teacher does not raise the children. The two parts of the thesis are followed and concluded by two chapters dealing with specific behavior disorders and learning disabilities, which are the result of educational and raising problems.
The thesis is divided in two parts, a theoretical one and a practical one. The theoretical research is supplemented by personal experience gained by a practical training in the Primary School Klášterní Moravský Krumlov. The practical part is made from a halfstructured dialogue, which the students of 5th to 9th grade of the mentioned school participated in. The dialogue's goal is to show the point of view of a student on the whole education. The participants from every each class were both males and females. It concludes that the problem of educating is connected to the teacher's way of leading the classes.
Klíčová slova
Žák, dítě, pedagog, rodič, škola, výuka, výchova, poruchy chování, specifické poruchy učení.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na charakteristiku výukových složek, tedy na úkoly a cíle školy, dále se zaměří na současné trendy škol v podobě alternativního způsobu školství;
- na výchovné složky, jakožto primárního vychovatele rodinu a sekundárního vychovatele školu;
- na sociálně patologické jevy, jako důsledek nevhodné výchovy a její dopad na společnost.
Práce bude obsahovat kazuistiky zaměřené na rodinnou, ale i osobní anamnézu žáků a vyhodnocení získaných dat. Zjišťování potřebných informací, pro účely sestavení kazuistiky, bude probíhat formou osobního rozhoru.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného testu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na charakteristiku výukových složek, tedy na úkoly a cíle školy, dále se zaměří na současné trendy škol v podobě alternativního způsobu školství;
- na výchovné složky, jakožto primárního vychovatele rodinu a sekundárního vychovatele školu;
- na sociálně patologické jevy, jako důsledek nevhodné výchovy a její dopad na společnost.
Práce bude obsahovat kazuistiky zaměřené na rodinnou, ale i osobní anamnézu žáků a vyhodnocení získaných dat. Zjišťování potřebných informací, pro účely sestavení kazuistiky, bude probíhat formou osobního rozhoru.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. 1 vyd. Praha: ISV, 2001. 208 s. ISBN 80-85866-80-3
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Praha: Grada, 2009. 224 s. ISBN 978-80-247-2781-3
HERMOCHOVÁ, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. 1 vyd. Kladno: AISIS, 2005. 180 s. ISBN 80- 239- 5612- 4
KRAUS, B., POLAČKOVA, V. Člověk-prostředí-výchova. Brno: Paido, 2001. 235 s. ISBN 80-7315-004-2
LANGER, S. Problémový žák na prvním stupni základní školy (školy obecné). 1 vyd. Hradec Králové: Kotva, 1999. ISBN 80-900254-5-5
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2 vyd. Praha: Grada, 2006. 368 s. ISBN 978-80-247-1284-0
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. 152 s. ISBN 978-80-247-2310-5
PEŠOVÁ, I., ŠAMÁLEK, M. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada, 2006. 150 s. ISBN 978-80-247-6294-4
PIPEKOVA, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. 234 s. ISBN 80-85931-65-6
ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012. 160 s. ISBN 978-80-247-4100-0
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
BENDL, S. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. 1 vyd. Praha: ISV, 2001. 208 s. ISBN 80-85866-80-3
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Praha: Grada, 2009. 224 s. ISBN 978-80-247-2781-3
HERMOCHOVÁ, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. 1 vyd. Kladno: AISIS, 2005. 180 s. ISBN 80- 239- 5612- 4
KRAUS, B., POLAČKOVA, V. Člověk-prostředí-výchova. Brno: Paido, 2001. 235 s. ISBN 80-7315-004-2
LANGER, S. Problémový žák na prvním stupni základní školy (školy obecné). 1 vyd. Hradec Králové: Kotva, 1999. ISBN 80-900254-5-5
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2 vyd. Praha: Grada, 2006. 368 s. ISBN 978-80-247-1284-0
MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. 152 s. ISBN 978-80-247-2310-5
PEŠOVÁ, I., ŠAMÁLEK, M. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada, 2006. 150 s. ISBN 978-80-247-6294-4
PIPEKOVA, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. 234 s. ISBN 80-85931-65-6
ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012. 160 s. ISBN 978-80-247-4100-0
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla dobře
3. Dr. Tannenbergerová: Z jakého důvodu jste použila grafy?