Bakalářská práce se zabývá využitím nových trendů ve volnočasových aktivitách dětí a mládeže. Teoretická část práce se zaměřuje na analýzu volného času a jeho výchovné zhodnocování. Dále teoretická část obsahuje charakteristiku trendů volnočasových aktivit, pedagogiku volného času a charakteristiku věkových zvláštností.
Součástí bakalářské práce je výzkumné šetření zaměřené na zjištění preferenčních možností využívání volného času u dětí a mládeže. Závěrečná část bakalářské práce obsahuje návrh jednodenní aktivity dětí s využitím nových trendů.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with the use of new trends in leisure-time activities for children and youth. The theoretical part of the thesis is focused on the analysis of free time and the educational appreciation. Next, the theoretical part contains the trend´s characteristic of leisure-time activities, the leisure education and the characteristic of age oddities.
A component of the Bachelor's thesis is a research, which is focused on identifying preferential possibilities of useing free time for children and youth. The final part of the Bachelor thesis contains the proposal of one-day´s activity for children with using new trends.
Klíčová slova
Volný čas, nové trendy, volnočasové aktivity, pedagogika volného času, výchovná práce, výzkum.
Klíčová slova v angličtině
Leisure time, new trends, leisure-time activities, the leisure education, the pedagogical work, a research, the adventure padagogy.
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá využitím nových trendů ve volnočasových aktivitách dětí a mládeže. Teoretická část práce se zaměřuje na analýzu volného času a jeho výchovné zhodnocování. Dále teoretická část obsahuje charakteristiku trendů volnočasových aktivit, pedagogiku volného času a charakteristiku věkových zvláštností.
Součástí bakalářské práce je výzkumné šetření zaměřené na zjištění preferenčních možností využívání volného času u dětí a mládeže. Závěrečná část bakalářské práce obsahuje návrh jednodenní aktivity dětí s využitím nových trendů.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with the use of new trends in leisure-time activities for children and youth. The theoretical part of the thesis is focused on the analysis of free time and the educational appreciation. Next, the theoretical part contains the trend´s characteristic of leisure-time activities, the leisure education and the characteristic of age oddities.
A component of the Bachelor's thesis is a research, which is focused on identifying preferential possibilities of useing free time for children and youth. The final part of the Bachelor thesis contains the proposal of one-day´s activity for children with using new trends.
Klíčová slova
Volný čas, nové trendy, volnočasové aktivity, pedagogika volného času, výchovná práce, výzkum.
Klíčová slova v angličtině
Leisure time, new trends, leisure-time activities, the leisure education, the pedagogical work, a research, the adventure padagogy.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na definici volného času
- na funkci volného času, zejména výchovnou funkci
- na možnosti pedagogického ovlivňování volného času dětí a mládeže
- na možnosti zážitkové pedagogiky při práci s dětmi a mládeží ve volném čase
- na popis některých nových trendů při trávení volného času dětí a mládeže
Součástí práce bude kvantitativní šetření, jehož cílem bude zjištění preferenčních možností využívání volného času u dětí a mládeže. Dále také návrh jednodenní aktivity s využitím nových trendů.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na definici volného času
- na funkci volného času, zejména výchovnou funkci
- na možnosti pedagogického ovlivňování volného času dětí a mládeže
- na možnosti zážitkové pedagogiky při práci s dětmi a mládeží ve volném čase
- na popis některých nových trendů při trávení volného času dětí a mládeže
Součástí práce bude kvantitativní šetření, jehož cílem bude zjištění preferenčních možností využívání volného času u dětí a mládeže. Dále také návrh jednodenní aktivity s využitím nových trendů.
Seznam doporučené literatury
VYHLÁŠKA č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání
ZÁKON č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
HANUŠ, R., a CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 192 s. ISBN 9788024728162.
HEŘMANOVÁ, J., a MACEK, M. Metodika pro podporu tvorby školního vzdělávacího programu ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání. 2., aktualiz. a rozš. vyd. V Praze: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Odbor pro mládež, 2009, 110 s. ISBN 9788086784779.
LUKŠ, J., CHUNDELA, L., a JIRKŮ, P. Metodologie výzkumu účinnosti pedagogického působení ve výchovně vzdělávacím procesu: (otázky obecné metodologie výzkumu a jejich aplikace na předmět technika administrativy na SEŠ). 1. vyd. Praha: Výzkumný ústav odborného školství, 1981, 176 s. ISBN PK-N-0022.360.
MAŇÁK, J., a ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, 78 s. ISBN 8073150786.
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. 3. vyd. Praha : Portál, 2002,
231 s. ISBN 80-7178-711-6.
Pávková, J. et al. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-295-5
PELÁNEK, R. Příručka instruktora zážitkových akcí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 205 s. ISBN 9788073673536.
SPOUSTA, V. et al. Teoretické základy výchovy ve volném čase: úvod do studia pedagogiky volného času. Brno: MU, 1997. ISBN 80-210-1007-X.
GYMNASION ? časopis pro zážitkovou pedagogiku. Praha: Prázdninová škola Lipnice
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
VYHLÁŠKA č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání
ZÁKON č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
HANUŠ, R., a CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 192 s. ISBN 9788024728162.
HEŘMANOVÁ, J., a MACEK, M. Metodika pro podporu tvorby školního vzdělávacího programu ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání. 2., aktualiz. a rozš. vyd. V Praze: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Odbor pro mládež, 2009, 110 s. ISBN 9788086784779.
LUKŠ, J., CHUNDELA, L., a JIRKŮ, P. Metodologie výzkumu účinnosti pedagogického působení ve výchovně vzdělávacím procesu: (otázky obecné metodologie výzkumu a jejich aplikace na předmět technika administrativy na SEŠ). 1. vyd. Praha: Výzkumný ústav odborného školství, 1981, 176 s. ISBN PK-N-0022.360.
MAŇÁK, J., a ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2004, 78 s. ISBN 8073150786.
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. 3. vyd. Praha : Portál, 2002,
231 s. ISBN 80-7178-711-6.
Pávková, J. et al. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-295-5
PELÁNEK, R. Příručka instruktora zážitkových akcí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 205 s. ISBN 9788073673536.
SPOUSTA, V. et al. Teoretické základy výchovy ve volném čase: úvod do studia pedagogiky volného času. Brno: MU, 1997. ISBN 80-210-1007-X.
GYMNASION ? časopis pro zážitkovou pedagogiku. Praha: Prázdninová škola Lipnice
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděl dobře
3. PhDr. Zuzana Kalivodová: Jakou roli zde hraje vedoucí dané aktivity?
- odpověděl dobře
doc. PhDr. Miloslav Jůzl, Ph.D.: Jak byste posoudila vztah dobrovolných hasičů k socializaci obce?
- odpověděl dobře