Bakalářská práce se zabývá jednou z mnoha kapitol sociálně patologických jevů v naší společnosti záškoláctvím. Záškoláctví bylo posuzováno od pedagogů na vybraných brněnských středních školách a středním odborném učilišti. Teoretická část je věnována několika kapitolám zabývajícími se různými aspekty záškoláctví, i vlivům rodinného prostředí a klimatu. Dále pak preventivním opatřením a poradenským institucím. Praktická část práce se věnuje sběru a analýze dat získaných na středních školách formou dotazníkového šetření. Data jsou zpracována do výsečových grafů.
Anotace v angličtině
The dissertation deals with one of many socially pathological phenomena in our society truancy. Truancy has been evaluated by teachers at selected secondary schools and a vocational school in Brno. The theoretical part analyses various aspects of truancy, the influence of family background and environment as well as prevention precautions and counselling institutions. The practical part deals with data collection and data analysis at selected secondary schools in Brno carried out by a questionnaire survey. The data have been processed in pie charts.
truancy, reasons of truancy, school, family, prevention, counselling
Rozsah průvodní práce
46
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá jednou z mnoha kapitol sociálně patologických jevů v naší společnosti záškoláctvím. Záškoláctví bylo posuzováno od pedagogů na vybraných brněnských středních školách a středním odborném učilišti. Teoretická část je věnována několika kapitolám zabývajícími se různými aspekty záškoláctví, i vlivům rodinného prostředí a klimatu. Dále pak preventivním opatřením a poradenským institucím. Praktická část práce se věnuje sběru a analýze dat získaných na středních školách formou dotazníkového šetření. Data jsou zpracována do výsečových grafů.
Anotace v angličtině
The dissertation deals with one of many socially pathological phenomena in our society truancy. Truancy has been evaluated by teachers at selected secondary schools and a vocational school in Brno. The theoretical part analyses various aspects of truancy, the influence of family background and environment as well as prevention precautions and counselling institutions. The practical part deals with data collection and data analysis at selected secondary schools in Brno carried out by a questionnaire survey. The data have been processed in pie charts.
truancy, reasons of truancy, school, family, prevention, counselling
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na charakteristiku záškoláctví jako poruchy chování a sociálně patologického jevu;
- na příčiny a vlivy, které se podílejí na záškoláctví dnešní mládeže;
- na možnosti preventivních opatření;
- na to, jakou roli může sehrát sociální pedagog při prevenci a řešení záškoláctví na středních školách.
Součástí práce bude výzkumné šetření mezi studenty na vybraných brněnských středních školách, zaměřené na problematiku záškoláctví.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na charakteristiku záškoláctví jako poruchy chování a sociálně patologického jevu;
- na příčiny a vlivy, které se podílejí na záškoláctví dnešní mládeže;
- na možnosti preventivních opatření;
- na to, jakou roli může sehrát sociální pedagog při prevenci a řešení záškoláctví na středních školách.
Součástí práce bude výzkumné šetření mezi studenty na vybraných brněnských středních školách, zaměřené na problematiku záškoláctví.
Seznam doporučené literatury
Danilov, M. A., Boldyrev, N. I., Vinšálek A. Metodologické problémy pedagogiky a metodiky výzkumů. Praha: SPN, 1976.
Jedlička, R., Koťa, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 1998.
Klima, P., Klima, J. Základy etopedie. Praha: PF UK, 1978.
Mühlpachr, P. Sociální patologie. Brno: Masarykova univerzita, 2001.
Němec, J., Bodlakova, I. Praktická diagnostika sociálně patologického chování u dětí a mládeže. Praha: Eteria, 2001.
Nikl, Jaroslav. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich prevenci. Praha: Policejní akademie České republiky, 2000.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Danilov, M. A., Boldyrev, N. I., Vinšálek A. Metodologické problémy pedagogiky a metodiky výzkumů. Praha: SPN, 1976.
Jedlička, R., Koťa, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 1998.
Klima, P., Klima, J. Základy etopedie. Praha: PF UK, 1978.
Mühlpachr, P. Sociální patologie. Brno: Masarykova univerzita, 2001.
Němec, J., Bodlakova, I. Praktická diagnostika sociálně patologického chování u dětí a mládeže. Praha: Eteria, 2001.
Nikl, Jaroslav. Sociálně patologické jevy u dětí a mládeže se zaměřením na jejich prevenci. Praha: Policejní akademie České republiky, 2000.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Neslušanová: Co byste doporučila školám jako budoucí sociální pedagog?