Diplomová práce je zaměřena na význam celoživotního učení, a to nejen pro každého jednotlivce individuálně, ale také pro celou společnost komplexně. V teoretické části je charakterizováno celoživotní učení a jeho tři základní kategorie formální vzdělávání, neformální vzdělávání a informální učení, které prostupují počátečním vzděláváním, vzděláváním dospělých a vzděláváním seniorů. Je zdůrazněna úloha motivace v procesu celoživotního učení, jsou identifikovány bariéry, které účasti na vzdělávání brání, a naznačena vhodná opatření k jejich překonání. Praktická část zahrnuje analýzu postojů respondentů k celoživotnímu učení a kvantitativní výzkum na toto téma. Jeho cílem je zodpovědět otázky, zda respondenti vnímají význam celoživotního učení pro jednotlivce i celou společnost a aktivně na celoživotním učení participují či nikoli.
Anotace v angličtině
The diploma work looks at the meaning of lifelong learning not only for each individual but for society as a whole. In the theoretical section lifelong learning is defined, as are its three basic categories formal education, nonformal education and informal learning which are interwoven with the beginning of education, adult education and senior citizen education. The role played by motivation in the lifelong learning process is highlighted as well as the barriers that hinder participation and the most effective means of overcoming those barriers. The practical section comprises an analysis of repondents´ attitude to lifelong learning and presents quantitative research on this theme. Its aim is to reply to the questions of whether or not respondents are aware of the meaning of lifelong learning for individuals and society and if they actively participate in it.
Klíčová slova
celoživotní učení, formální vzdělávání, neformální vzdělávání, informální učení, počáteční vzdělávání, vzdělávání dospělých, profesní vzdělávání, zájmové vzdělávání, občanské vzdělávání, vzdělávání seniorů, motivace, jednotlivec, společnost
Klíčová slova v angličtině
lifelong learning, formal education, informal education, informal learning, initial education, adult education, professional education, self-guided education , civil education, senior citizen education, motivation, the individual, society
Rozsah průvodní práce
122 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na význam celoživotního učení, a to nejen pro každého jednotlivce individuálně, ale také pro celou společnost komplexně. V teoretické části je charakterizováno celoživotní učení a jeho tři základní kategorie formální vzdělávání, neformální vzdělávání a informální učení, které prostupují počátečním vzděláváním, vzděláváním dospělých a vzděláváním seniorů. Je zdůrazněna úloha motivace v procesu celoživotního učení, jsou identifikovány bariéry, které účasti na vzdělávání brání, a naznačena vhodná opatření k jejich překonání. Praktická část zahrnuje analýzu postojů respondentů k celoživotnímu učení a kvantitativní výzkum na toto téma. Jeho cílem je zodpovědět otázky, zda respondenti vnímají význam celoživotního učení pro jednotlivce i celou společnost a aktivně na celoživotním učení participují či nikoli.
Anotace v angličtině
The diploma work looks at the meaning of lifelong learning not only for each individual but for society as a whole. In the theoretical section lifelong learning is defined, as are its three basic categories formal education, nonformal education and informal learning which are interwoven with the beginning of education, adult education and senior citizen education. The role played by motivation in the lifelong learning process is highlighted as well as the barriers that hinder participation and the most effective means of overcoming those barriers. The practical section comprises an analysis of repondents´ attitude to lifelong learning and presents quantitative research on this theme. Its aim is to reply to the questions of whether or not respondents are aware of the meaning of lifelong learning for individuals and society and if they actively participate in it.
Klíčová slova
celoživotní učení, formální vzdělávání, neformální vzdělávání, informální učení, počáteční vzdělávání, vzdělávání dospělých, profesní vzdělávání, zájmové vzdělávání, občanské vzdělávání, vzdělávání seniorů, motivace, jednotlivec, společnost
Klíčová slova v angličtině
lifelong learning, formal education, informal education, informal learning, initial education, adult education, professional education, self-guided education , civil education, senior citizen education, motivation, the individual, society
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na výklad pojmu celoživotní učení a celoživotní vzdělávání;
- na analýzu dokumentů zabývajících se celoživotním učením;
- na vymezení jednotlivých etap a základních kategorií celoživotního učení;
- na definování úlohy motivace v procesu celoživotního učení;
- na posouzení významu celoživotního učení pro jednotlivce i celou společnost.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvantitativní) zaměřený na postoj společnosti k celoživotnímu učení.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na výklad pojmu celoživotní učení a celoživotní vzdělávání;
- na analýzu dokumentů zabývajících se celoživotním učením;
- na vymezení jednotlivých etap a základních kategorií celoživotního učení;
- na definování úlohy motivace v procesu celoživotního učení;
- na posouzení významu celoživotního učení pro jednotlivce i celou společnost.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvantitativní) zaměřený na postoj společnosti k celoživotnímu učení.
Seznam doporučené literatury
BARTÁK, J. Jak vzdělávat dospělé. Vyd. 1. Praha: Alfa Nakladatelství, 2008.
BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Eurolex Bohemia, 2003.
KOMENSKÝ, J. A. Veliká didaktika a Informatorium školy mateřské. Praha: Dědictví Komenského, 1908.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
BARTÁK, J. Jak vzdělávat dospělé. Vyd. 1. Praha: Alfa Nakladatelství, 2008.
BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Eurolex Bohemia, 2003.
KOMENSKÝ, J. A. Veliká didaktika a Informatorium školy mateřské. Praha: Dědictví Komenského, 1908.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta diplomové práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3.doc. Jůzl: Co je inkluze, jaký je Váš názor na inkluzi a jste zastáncem inkluze?