Záměrem bakalářské práce je nastínit problematiku ústavní výchovy a především specifika výchovného procesu v dětských domovech a jeho vliv na osobnost dětských klientů.
První kapitola vymezuje dětský domov jako výchovnou instituci. Druhá kapitola popisuje specifika výchovného procesu v dětských domovech. Ve třetí kapitole uvádím vliv výchovy na utváření osobnosti dítěte. Ve čtvrté kapitole se zabývám případovou studií a rozhovory s klienty dětského domova. Cílem výzkumu je zjistit vliv výchovného procesu na utváření osobnosti klientů v podmínkách dětského domova. Pátou kapitolou uzavírám teoretickou a praktickou část návrhy a opatřením.
Anotace v angličtině
The intention of this bachelor thesis is to outline the problems of institutional care and especially the specifics of the educational process in children´s homes and its impact on children´s personality clients.
The first chapter defines the children´s home as an educational institution. The second chapter describes the specifics of the educational process in children´s homes. In the third chapter I present the influence of education in shaping a child´s personality. The fourth chapter deals with case studies and interviews with clients children´s home. The aim of the research is to investigate the influence of the educational process in shaping the personality of clients in conditions of the children´s home. The fifth chapter closes with a theoretical and practical part of proposals and measures.
Klíčová slova
Dětský domov, výchovný proces, výchova, dítě, rodina, ústavní výchova, vychovatel.
Záměrem bakalářské práce je nastínit problematiku ústavní výchovy a především specifika výchovného procesu v dětských domovech a jeho vliv na osobnost dětských klientů.
První kapitola vymezuje dětský domov jako výchovnou instituci. Druhá kapitola popisuje specifika výchovného procesu v dětských domovech. Ve třetí kapitole uvádím vliv výchovy na utváření osobnosti dítěte. Ve čtvrté kapitole se zabývám případovou studií a rozhovory s klienty dětského domova. Cílem výzkumu je zjistit vliv výchovného procesu na utváření osobnosti klientů v podmínkách dětského domova. Pátou kapitolou uzavírám teoretickou a praktickou část návrhy a opatřením.
Anotace v angličtině
The intention of this bachelor thesis is to outline the problems of institutional care and especially the specifics of the educational process in children´s homes and its impact on children´s personality clients.
The first chapter defines the children´s home as an educational institution. The second chapter describes the specifics of the educational process in children´s homes. In the third chapter I present the influence of education in shaping a child´s personality. The fourth chapter deals with case studies and interviews with clients children´s home. The aim of the research is to investigate the influence of the educational process in shaping the personality of clients in conditions of the children´s home. The fifth chapter closes with a theoretical and practical part of proposals and measures.
Klíčová slova
Dětský domov, výchovný proces, výchova, dítě, rodina, ústavní výchova, vychovatel.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení DD jako výchovné instituce, legislativu, historii dětských domovů;
- na typologii dětských klientů, příčiny a následky umístění dětí do dětských domovů ;
- na specifika výchovy, programy rozvoje osobnosti dítěte, práci vychovatelů, denní režim.
Součástí práce bude empirické šetření a eventuálně realizovaný výzkum zaměřený na výchovný proces v dětských domovech.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na vymezení DD jako výchovné instituce, legislativu, historii dětských domovů;
- na typologii dětských klientů, příčiny a následky umístění dětí do dětských domovů ;
- na specifika výchovy, programy rozvoje osobnosti dítěte, práci vychovatelů, denní režim.
Součástí práce bude empirické šetření a eventuálně realizovaný výzkum zaměřený na výchovný proces v dětských domovech.
Seznam doporučené literatury
Zákon č. 109/2002 Sb., O výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
HRDLIČKOVÁ, Vlasta. Výchovně vzdělávací práce v dětských domovech. Praha : SPN, 1987.
MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005.
MATOUŠEK, O.Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995.
ŠVANCAR, Z., BURIÁNOVÁ, J., Speciálně pedagogické problémy ustavní a ochranné výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
VOCILKA, Miroslav. Dětské domovy v České republice : (charakteristika jednotlivých dětských domovů). Praha : Aula, 1999.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Zákon č. 109/2002 Sb., O výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
HRDLIČKOVÁ, Vlasta. Výchovně vzdělávací práce v dětských domovech. Praha : SPN, 1987.
MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2005.
MATOUŠEK, O.Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995.
ŠVANCAR, Z., BURIÁNOVÁ, J., Speciálně pedagogické problémy ustavní a ochranné výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
VOCILKA, Miroslav. Dětské domovy v České republice : (charakteristika jednotlivých dětských domovů). Praha : Aula, 1999.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. prof. Jílek: Otázky ke struktuře teoretické části.
- odpověděla částečně
dr. Dalajka: Soulad mezi cíli práce a prezentovanými daty.