Tato bakalářská práce se zaměřuje na předsudky v postojích současných středoškolských studentů vůči etnickým a národnostním menšinám.
Teoretická část práce popisuje postoje, předsudky a stereotypy v mezilidských vztazích, které mohou v některých případech vést k extrémním postojům, jako jsou xenofobie, rasismus a antisemitismus. Dále obsahuje vysvětlení pojmů národnostní a etnická menšina a jsou popsány menšiny v České republice, konkrétně Romové, Ukrajinci a Vietnamci. Závěr teoretické části je věnován popisu pojmů multikulturalismus, pluralismus, tolerance, multikulturní výchova a výchova k toleranci.
Praktická část obsahuje kvantitativní výzkum a jeho výsledky, který se týkal postojů studentů středních škol vůči etnickým menšinám v Jihomoravském kraji v závislosti na typu střední školy.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the prejudices of contemporary attitudes of high school students towards ethnic and national minorities.
The theoretical part describes attitudes, prejudices and stereotypes in interpersonal relationships, which may in some cases lead to extreme positions, such as xenophobia, racism and anti-Semitism. It also contains explanations of the concepts of national and ethnic minorities, and minorities are described in the Czech Republic, in particular Roma, Ukrainians and Vietnamese. Conclusion the theoretical part is devoted to describe the concept of multiculturalism, pluralism, tolerance, multicultural education and education for tolerance.
The practical part contains quantitative research and its results, which concerned the attitudes of high school students towards ethnic minorities in the South Moravian region, depending on the type of secondary school.
Tato bakalářská práce se zaměřuje na předsudky v postojích současných středoškolských studentů vůči etnickým a národnostním menšinám.
Teoretická část práce popisuje postoje, předsudky a stereotypy v mezilidských vztazích, které mohou v některých případech vést k extrémním postojům, jako jsou xenofobie, rasismus a antisemitismus. Dále obsahuje vysvětlení pojmů národnostní a etnická menšina a jsou popsány menšiny v České republice, konkrétně Romové, Ukrajinci a Vietnamci. Závěr teoretické části je věnován popisu pojmů multikulturalismus, pluralismus, tolerance, multikulturní výchova a výchova k toleranci.
Praktická část obsahuje kvantitativní výzkum a jeho výsledky, který se týkal postojů studentů středních škol vůči etnickým menšinám v Jihomoravském kraji v závislosti na typu střední školy.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the prejudices of contemporary attitudes of high school students towards ethnic and national minorities.
The theoretical part describes attitudes, prejudices and stereotypes in interpersonal relationships, which may in some cases lead to extreme positions, such as xenophobia, racism and anti-Semitism. It also contains explanations of the concepts of national and ethnic minorities, and minorities are described in the Czech Republic, in particular Roma, Ukrainians and Vietnamese. Conclusion the theoretical part is devoted to describe the concept of multiculturalism, pluralism, tolerance, multicultural education and education for tolerance.
The practical part contains quantitative research and its results, which concerned the attitudes of high school students towards ethnic minorities in the South Moravian region, depending on the type of secondary school.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- předsudky, stereotypy a postoje dnešní mladé generace vůči etnickým menšinám;
- multikulturní výchovu;
- etnické menšiny v ČR.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum zaměřený na zjištění postojů mladé generace vůči etnickým menšinám v České republice (Romům, Židům, Ukrajincům a Vietnamcům).
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- předsudky, stereotypy a postoje dnešní mladé generace vůči etnickým menšinám;
- multikulturní výchovu;
- etnické menšiny v ČR.
Součástí práce bude kvantitativní výzkum zaměřený na zjištění postojů mladé generace vůči etnickým menšinám v České republice (Romům, Židům, Ukrajincům a Vietnamcům).
Seznam doporučené literatury
Brittnerová, D., Moravcová, M. Etnické komunity v české společnosti. Praha: Ermat, 2006.
Brittnerová, D., Moravcová, M. Etnické komunity v kulturním kontextu. Praha: Ermat, 2008.
Mareš, M. Pravicový extremismu a radikalismus v ČR. Brno: Barrister & Principal, 2003.
Mareš, M. Soudobá extremisticky orientovaná mládež a její vztah k historii - vybrané příklady. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2011.
Šišková, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998.
Tesař, F. Etnické konflikty. Praha: Portál, 2007.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během
práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Brittnerová, D., Moravcová, M. Etnické komunity v české společnosti. Praha: Ermat, 2006.
Brittnerová, D., Moravcová, M. Etnické komunity v kulturním kontextu. Praha: Ermat, 2008.
Mareš, M. Pravicový extremismu a radikalismus v ČR. Brno: Barrister & Principal, 2003.
Mareš, M. Soudobá extremisticky orientovaná mládež a její vztah k historii - vybrané příklady. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2011.
Šišková, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998.
Tesař, F. Etnické konflikty. Praha: Portál, 2007.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během
práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce
odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Jůzlová - xenofobní postoje
odpověděl vyčerpávajícím způsobem
Doc. Řehoř - metodologická stránka práce
odpověděl vyčerpávajícím způsobem
Dr. Neslušanová - závěry práce pro sociální pedagogiku