Bakalářská práce je zaměřena na dnešní základní školství z pohledu definování spravedlivého přístupu ke vzdělání. V teoretické části se zabývá pojmy spravedlnost, rámcový vzdělávací program, systém základních škol, inkluze, učitel, hodnocení. V empirické části je proveden kvalitativní výzkum formou rozhovoru zaměřený na názory rodičů na současnou základní školu.
Anotace v angličtině
Tha bachelor´s thesis deals with contemporary primary education from the point of view of defining a just approach to education. In the theoretical part it looks into terms such as justice, educational program framework, primary schools system, inclusion, teacher, evaluation.
In the empirical part a quality survey in the form of interview is done focusing on the opinions of parents concerning contemporary primary school.
Klíčová slova
ne/spravedlnost, právo, Rámcový vzdělávací program, základní škola, hodnocení, učitel, žák
Klíčová slova v angličtině
justice, law, Educational program framework, primary school, evaluation, teacher, pupil.
Rozsah průvodní práce
45
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na dnešní základní školství z pohledu definování spravedlivého přístupu ke vzdělání. V teoretické části se zabývá pojmy spravedlnost, rámcový vzdělávací program, systém základních škol, inkluze, učitel, hodnocení. V empirické části je proveden kvalitativní výzkum formou rozhovoru zaměřený na názory rodičů na současnou základní školu.
Anotace v angličtině
Tha bachelor´s thesis deals with contemporary primary education from the point of view of defining a just approach to education. In the theoretical part it looks into terms such as justice, educational program framework, primary schools system, inclusion, teacher, evaluation.
In the empirical part a quality survey in the form of interview is done focusing on the opinions of parents concerning contemporary primary school.
Klíčová slova
ne/spravedlnost, právo, Rámcový vzdělávací program, základní škola, hodnocení, učitel, žák
Klíčová slova v angličtině
justice, law, Educational program framework, primary school, evaluation, teacher, pupil.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS. "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- obecnou definici spravedlnosti z pohledu filozofického,
- spravedlnost v kontextu právních předpisů
- školní řád a jeho pohled na spravedlnost v základním školství
- rozbor teoretické přípravy pedagogů ve vztahu k uplatňování principu spravedlnosti ve výuce a v přístupu k žákům.
V praktické části práce se zaměřím na zkoumání pohledu rodičů na základní školství a jejich hodnocení přístupu učitelů k žákům.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS. "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- obecnou definici spravedlnosti z pohledu filozofického,
- spravedlnost v kontextu právních předpisů
- školní řád a jeho pohled na spravedlnost v základním školství
- rozbor teoretické přípravy pedagogů ve vztahu k uplatňování principu spravedlnosti ve výuce a v přístupu k žákům.
V praktické části práce se zaměřím na zkoumání pohledu rodičů na základní školství a jejich hodnocení přístupu učitelů k žákům.
Seznam doporučené literatury
přel. Bakešová A , Velek J, Spor o spravedlnost. Praha : Filosofia, 1997
Bubík T, Filosoficky o spravedlnosti. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2007
Dufek P, Úrovně spravedlnosti: liberalismus, kosmopolitismus a lidská práva. Brno : Mezinárodní politologický ústav Masarykovy univerzity ; Masarykova univerzita v Brně, 2010
Dytrtová R, Krhutová M, Učitel: příprava na profesi. Praha : Grada Publishing, 2009
Hejlová H, Práva dítěte ve vzdělávání - výzva pro učitele. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2010
Hrabal V, Pavelková I. Jaký jsem učitel. Praha : Portál, 2010.
Přehled judikatury z oblasti školství / Sestavil Milan Podhrázký. - Praha : Wolters Kluwer ČR, 2010
Rawls J, Teorie spravedlnosti. Praha : Victoria Publishing, 1995
Školství: právní stav ke dni 15. ledna 2010: úplné znění právních předpisů s názvy paragrafů a věcným rejstříkem. Praha : Beck, 2010
Ústava České republiky: podle stavu k 5.9.2006. - Ostrava : Sagit, 2006
Walterová E, Školství - věc (ne)veřejná: názory veřejnosti na školu a vzdělávání... Praha : Karolinum, 2010
Zelinka F.V, Pohled na školství české
Další literatura bude obsažena v projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
přel. Bakešová A , Velek J, Spor o spravedlnost. Praha : Filosofia, 1997
Bubík T, Filosoficky o spravedlnosti. Pardubice : Univerzita Pardubice, 2007
Dufek P, Úrovně spravedlnosti: liberalismus, kosmopolitismus a lidská práva. Brno : Mezinárodní politologický ústav Masarykovy univerzity ; Masarykova univerzita v Brně, 2010
Dytrtová R, Krhutová M, Učitel: příprava na profesi. Praha : Grada Publishing, 2009
Hejlová H, Práva dítěte ve vzdělávání - výzva pro učitele. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2010
Hrabal V, Pavelková I. Jaký jsem učitel. Praha : Portál, 2010.
Přehled judikatury z oblasti školství / Sestavil Milan Podhrázký. - Praha : Wolters Kluwer ČR, 2010
Rawls J, Teorie spravedlnosti. Praha : Victoria Publishing, 1995
Školství: právní stav ke dni 15. ledna 2010: úplné znění právních předpisů s názvy paragrafů a věcným rejstříkem. Praha : Beck, 2010
Ústava České republiky: podle stavu k 5.9.2006. - Ostrava : Sagit, 2006
Walterová E, Školství - věc (ne)veřejná: názory veřejnosti na školu a vzdělávání... Praha : Karolinum, 2010
Zelinka F.V, Pohled na školství české
Další literatura bude obsažena v projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Ocetková: Jak vidíte ve školství spravedlnost?
- odpověděla dobře
Dr. Tannenbergerová: Podle jakého programu vzdělávají základní školy?