Bakalářská práce je zaměřena na téma nízkoprahová zařízení pro děti a mládež jako akční pole sociální pedagogiky. V teoretické části jsou uvedeny obecné poznatky, ze kterých vychází činnost nízkoprahových zařízení. Dále je zde vymezena problematika nízkoprahových zařízení, včetně jejich poslání, role pracovníků těchto zařízení a popisu rizikové mládeže. Praktická část obsahuje rozhovory s pracovníky a klienty vybraného nízkoprahového zařízení. Hlavním úkolem těchto rozhovorů bylo zjistit, jak nízkoprahová zařízení působí na své klienty a jaké k tomu využívají prostředky.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis is focused on low-threshold facilities for children and youth as an action field of social pedagogy. In the theoretical part are introduced a general knowledge from which is based the activity of low-threshold facilities. Then there is defined the issue of low-threshold facilities, including their mission, the role of the staff of this facilities and a description of youth at risk. The practical part contains the interviews with staff and clients of selected low-threshold facility. The main task of these interviews was to determine, how low-threshold facilities work on their clients and which resources are used.
Klíčová slova
nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, činnost nízkoprahových zařízení, pracovníci nízkoprahových zařízení, sociální pracovník, riziková mládež, patologické chování
Klíčová slova v angličtině
low-threshold facilities for children and youth, activity of low-threshold facilities, workers of low-threshold facilities, social worker, youth at risk, pathological behaviour
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na téma nízkoprahová zařízení pro děti a mládež jako akční pole sociální pedagogiky. V teoretické části jsou uvedeny obecné poznatky, ze kterých vychází činnost nízkoprahových zařízení. Dále je zde vymezena problematika nízkoprahových zařízení, včetně jejich poslání, role pracovníků těchto zařízení a popisu rizikové mládeže. Praktická část obsahuje rozhovory s pracovníky a klienty vybraného nízkoprahového zařízení. Hlavním úkolem těchto rozhovorů bylo zjistit, jak nízkoprahová zařízení působí na své klienty a jaké k tomu využívají prostředky.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis is focused on low-threshold facilities for children and youth as an action field of social pedagogy. In the theoretical part are introduced a general knowledge from which is based the activity of low-threshold facilities. Then there is defined the issue of low-threshold facilities, including their mission, the role of the staff of this facilities and a description of youth at risk. The practical part contains the interviews with staff and clients of selected low-threshold facility. The main task of these interviews was to determine, how low-threshold facilities work on their clients and which resources are used.
Klíčová slova
nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, činnost nízkoprahových zařízení, pracovníci nízkoprahových zařízení, sociální pracovník, riziková mládež, patologické chování
Klíčová slova v angličtině
low-threshold facilities for children and youth, activity of low-threshold facilities, workers of low-threshold facilities, social worker, youth at risk, pathological behaviour
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- popis poslání a činnosti nízkoprahových zařízení pro děti a mládež,
- vymezení odpovídajícího pojetí a funkcí sociální pedagogiky,
- charakteristiku práce s rizikovými dětmi a mládeží.
Součástí práce bude kvalitativní šetření zaměřené na analýzu činností zařízení a provedení rozhovorů s pracovníky a uživateli těchto zařízení.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- popis poslání a činnosti nízkoprahových zařízení pro děti a mládež,
- vymezení odpovídajícího pojetí a funkcí sociální pedagogiky,
- charakteristiku práce s rizikovými dětmi a mládeží.
Součástí práce bude kvalitativní šetření zaměřené na analýzu činností zařízení a provedení rozhovorů s pracovníky a uživateli těchto zařízení.
Seznam doporučené literatury
Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2008
Jedlička, R. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004
Jedlička, R. Psychologická první pomoc v práci výchovného poradce. Praha: Univerzita Karlova, 2000
Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991
Matoušek, O. Práce s rizikovou mládeží. Praha: Portál, 1996
Mikšík, O. Psychika osobnosti v období závažných životních a společenských změn. Praha: Karolinum, 2009
Navrátil, S. Problémové chování dětí a mládeže. Praha: Grada, 2011
Pešová, I. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada, 2006
Španková, N. Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada, 2011
Seznam doporučené literatury
Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2008
Jedlička, R. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004
Jedlička, R. Psychologická první pomoc v práci výchovného poradce. Praha: Univerzita Karlova, 2000
Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991
Matoušek, O. Práce s rizikovou mládeží. Praha: Portál, 1996
Mikšík, O. Psychika osobnosti v období závažných životních a společenských změn. Praha: Karolinum, 2009
Navrátil, S. Problémové chování dětí a mládeže. Praha: Grada, 2011
Pešová, I. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada, 2006
Španková, N. Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada, 2011
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce
odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Řehoř - vztah sociální pedagogiky a sociální práce