Bakalářská práce je zaměřena na aktivizační vyučovací metody. Tyto metody si zejména kladou za cíl žáky motivovat, rozvíjet jejich osobnost, samostatnost a jejich tvořivost. Teoretická část zahrnuje vysvětlení základních pojmů, definic a členění vyučovacích metod, přehled aktivizačních vyučovacích metod a předpoklady pro začlenění aktivizačních metod do vyučování. Praktickou část práce tvoří dotazníkový průzkum,zda učitelé využívají aktivizační vyučovací metody a jaké.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on activation teaching methods. These methods' aim is mainly to motivate pupils, develop their personalities, independence and their creativity. The theoretical part includes explanation of basic terms, definitions and classification of teaching methods, overview of activation teaching methods and prerequisites for integration of activation methods into teaching. The practical part of the thesis consists of a questionnaire survey, whether teachers use activation teaching methods and what kind of them.
Klíčová slova
Vyučování, vyučovací metody, motivace, tvořivost, aktivita, klasické metody vyučování, aktivizační metody vyučování.
Bakalářská práce je zaměřena na aktivizační vyučovací metody. Tyto metody si zejména kladou za cíl žáky motivovat, rozvíjet jejich osobnost, samostatnost a jejich tvořivost. Teoretická část zahrnuje vysvětlení základních pojmů, definic a členění vyučovacích metod, přehled aktivizačních vyučovacích metod a předpoklady pro začlenění aktivizačních metod do vyučování. Praktickou část práce tvoří dotazníkový průzkum,zda učitelé využívají aktivizační vyučovací metody a jaké.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on activation teaching methods. These methods' aim is mainly to motivate pupils, develop their personalities, independence and their creativity. The theoretical part includes explanation of basic terms, definitions and classification of teaching methods, overview of activation teaching methods and prerequisites for integration of activation methods into teaching. The practical part of the thesis consists of a questionnaire survey, whether teachers use activation teaching methods and what kind of them.
Klíčová slova
Vyučování, vyučovací metody, motivace, tvořivost, aktivita, klasické metody vyučování, aktivizační metody vyučování.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu.
Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na dějiny výukových metod
- na charakteristiku a klasifikaci výukových metod
- na analýzu aktivizačních a motivačních výukových metod
Součástí práce bude realizovaný výzkum (kvalitativní, popř. kvantitativní) zaměřený na zjištění nejčastěji využívaných aktivizačních a motivačních výukových metod.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu.
Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na dějiny výukových metod
- na charakteristiku a klasifikaci výukových metod
- na analýzu aktivizačních a motivačních výukových metod
Součástí práce bude realizovaný výzkum (kvalitativní, popř. kvantitativní) zaměřený na zjištění nejčastěji využívaných aktivizačních a motivačních výukových metod.
Seznam doporučené literatury
Kotrba, T., Lacina, L. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Barrister & Principal, 2007.
Maňák, J., Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.
Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2008.
Sitná, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Kotrba, T., Lacina, L. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Barrister & Principal, 2007.
Maňák, J., Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997.
Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2008.
Sitná, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla dobře
3. prof. Jílek: Která výuková metoda je nejvíce využívána?