Bakalářská práce se zaměřuje na faktory, které ovlivňují biodromální, tedy celoživotní dráhu jedince, a to především v době, kdy se dospívající jedinec rozhoduje o svém budoucím profesním životě. Dále se práce zabývá otázkou, zda je funkce výchovného poradce na středních školách dostačující jako pomoc při tomto rozhodování a jaký pohled na tuto funkci mají dnešní studenti. Cílem práce je pokusit se najít řešení a možnosti, které by přispěly ke zkvalitnění výchovného poradenství tak, aby bylo v co největší míře přínosem k uplatnění absolventů na trhu práce nebo k studiu na dalších vzdělávacích institucích.
Annotation in English
The bachelor theses is trying to determine the factors that influence a decision making process of an adult individual, especially when adolescent person is deciding about his or her future professional life. Additionally, this work is analyzing the role of school counselors in higher education. It sets up a goal to evaluate whether their help in the decision making process is sufficient enough and also how this help is perceived by receiving students. The aim of this work is to find possible solutions that would contribute to increase the quality of school counseling. Hence, the school counseling could become the most valuable part for students in order to be able to succeed in finding a future jobs or to continue in a further higher education.
Keywords
Psychologický vývoj jedince, dospívání, adolescence, vliv rodiny, vliv prostředí, vliv školy, pedagogický pracovník, výchovný poradce, výchovné poradenství.
Keywords in English
Mental development of an individual, adolescence, decisional making factors, familyinfluence, environmental influence, school influence, teachers, school councilors, pedagogic worker.
Length of the covering note
57 s. (12 832 znaků)
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zaměřuje na faktory, které ovlivňují biodromální, tedy celoživotní dráhu jedince, a to především v době, kdy se dospívající jedinec rozhoduje o svém budoucím profesním životě. Dále se práce zabývá otázkou, zda je funkce výchovného poradce na středních školách dostačující jako pomoc při tomto rozhodování a jaký pohled na tuto funkci mají dnešní studenti. Cílem práce je pokusit se najít řešení a možnosti, které by přispěly ke zkvalitnění výchovného poradenství tak, aby bylo v co největší míře přínosem k uplatnění absolventů na trhu práce nebo k studiu na dalších vzdělávacích institucích.
Annotation in English
The bachelor theses is trying to determine the factors that influence a decision making process of an adult individual, especially when adolescent person is deciding about his or her future professional life. Additionally, this work is analyzing the role of school counselors in higher education. It sets up a goal to evaluate whether their help in the decision making process is sufficient enough and also how this help is perceived by receiving students. The aim of this work is to find possible solutions that would contribute to increase the quality of school counseling. Hence, the school counseling could become the most valuable part for students in order to be able to succeed in finding a future jobs or to continue in a further higher education.
Keywords
Psychologický vývoj jedince, dospívání, adolescence, vliv rodiny, vliv prostředí, vliv školy, pedagogický pracovník, výchovný poradce, výchovné poradenství.
Keywords in English
Mental development of an individual, adolescence, decisional making factors, familyinfluence, environmental influence, school influence, teachers, school councilors, pedagogic worker.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na faktory ovlivňující biodromální dráhu jedince;
- na okolnosti, které jsou důležité při rozhodování u právě dospívajícího jedince, zda vstoupit na trh práce, nebo pokračovat dále ve studiu (na vysoké škole v ČR i v zahraničí nebo jiných vzdělávacích institucích);
- na hledání odpovědi na otázku, proč jsou tyto faktory v Brně odlišné od faktorů, které ovlivňují dospívající jedince v Kroměříži;
- na možnosti sociální pedagogiky při nápravě tohoto stavu.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný kvantitativní výzkum, zaměřený na zjištění rozdílů mezi těmito dvěma městy (geografická poloha, možnost vzdělávání, ne/zaměstnanost, atp.) a další faktory, které přímo či nepřímo mohou ovlivnit biodromální dráhu dospívajícího jedince.
Research Plan
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v SR UTB ve Zlíně č. 7/2014, včetně příloh, případně podle dalších materiálů. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na faktory ovlivňující biodromální dráhu jedince;
- na okolnosti, které jsou důležité při rozhodování u právě dospívajícího jedince, zda vstoupit na trh práce, nebo pokračovat dále ve studiu (na vysoké škole v ČR i v zahraničí nebo jiných vzdělávacích institucích);
- na hledání odpovědi na otázku, proč jsou tyto faktory v Brně odlišné od faktorů, které ovlivňují dospívající jedince v Kroměříži;
- na možnosti sociální pedagogiky při nápravě tohoto stavu.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný kvantitativní výzkum, zaměřený na zjištění rozdílů mezi těmito dvěma městy (geografická poloha, možnost vzdělávání, ne/zaměstnanost, atp.) a další faktory, které přímo či nepřímo mohou ovlivnit biodromální dráhu dospívajícího jedince.
Recommended resources
Kopřiva, K., Šiklová, J. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2011.
Langmeier, J. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha: Avicenum, 1991.
Macek, P., Smékal, V. Utváření a vývoj osobnosti. Brno: Barrister & Principal, 2002.
Možný, I. Česká společnost. Praha: Portál, 2002.
Možný, I. Rodina vysokoškolsky vzdělaných manželů. Brno: Universita J.E. Purkyně v Brně, 1987.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie - Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Recommended resources
Kopřiva, K., Šiklová, J. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2011.
Langmeier, J. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha: Avicenum, 1991.
Macek, P., Smékal, V. Utváření a vývoj osobnosti. Brno: Barrister & Principal, 2002.
Možný, I. Česká společnost. Praha: Portál, 2002.
Možný, I. Rodina vysokoškolsky vzdělaných manželů. Brno: Universita J.E. Purkyně v Brně, 1987.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.
Vágnerová, M. Vývojová psychologie - Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. doc. Jůzl: Jaká jsou nároky na vzdělání výchovného poradce?