Svou bakalářskou prací na téma "Život a dílo Jakuba Jana Ryby" jsem chtěla vyzvednout význam tohoto umělce a pedagoga pro dnešní sociální pedagogiku. Doba počátků národního obrození v našich zemích, josefínské reformy a Velká francouzská revoluce ovlivnily život J. J. Ryby, utvářely jeho postoje a vztah k učitelskému povolání, které chápal jako poslání. V praktické části byl kladen důraz zejména na Rybovo dílo
a pedagogickou činnost v jeho působišti v Rožmitále pod Třemšínem, přičemž za zdroj většiny informací byly použity jeho Školní deníky. Ze závěru práce vyplývá, že Jakuba Jana Rybu můžeme považovat za prvního sociálního pedagoga v dnešním slova smyslu
v našich zemích.
Anotace v angličtině
The aim of my bachelor thesis called "Life and Work of Jakub Jan Ryba" is to highlight the importace of this artist and educator for modern social pedagogy. The time
of the beginning of the national revival in our countries, reforms of Joseph II and the French Revolution influenced the life of J. J. Ryba. They also formed his attitudes
and relationships to teacher profession, which he perceived as a mission. The practical part is focused mainly on Ryba's work and his teaching activities in his place of work which was Rožmital pod Třemšínem, while his work called School Diares was used as the source of most information. The conclusion of the thesis shows that we can consider Jakub Jan Ryba to be the first social educator in our countries in today's sence of word.
Klíčová slova
Jakub Jan Ryba, škola, sociální pedagogika, Marie Terezie, národní obrození, josefínské reformy, J.I. Felbiger.
Klíčová slova v angličtině
Jakub Jan Ryba, school, social pedagogy, Marie Terezie, national revival, reforms of Joseph II, J. I. Felbiger.
Rozsah průvodní práce
45
Jazyk
CZ
Anotace
Svou bakalářskou prací na téma "Život a dílo Jakuba Jana Ryby" jsem chtěla vyzvednout význam tohoto umělce a pedagoga pro dnešní sociální pedagogiku. Doba počátků národního obrození v našich zemích, josefínské reformy a Velká francouzská revoluce ovlivnily život J. J. Ryby, utvářely jeho postoje a vztah k učitelskému povolání, které chápal jako poslání. V praktické části byl kladen důraz zejména na Rybovo dílo
a pedagogickou činnost v jeho působišti v Rožmitále pod Třemšínem, přičemž za zdroj většiny informací byly použity jeho Školní deníky. Ze závěru práce vyplývá, že Jakuba Jana Rybu můžeme považovat za prvního sociálního pedagoga v dnešním slova smyslu
v našich zemích.
Anotace v angličtině
The aim of my bachelor thesis called "Life and Work of Jakub Jan Ryba" is to highlight the importace of this artist and educator for modern social pedagogy. The time
of the beginning of the national revival in our countries, reforms of Joseph II and the French Revolution influenced the life of J. J. Ryba. They also formed his attitudes
and relationships to teacher profession, which he perceived as a mission. The practical part is focused mainly on Ryba's work and his teaching activities in his place of work which was Rožmital pod Třemšínem, while his work called School Diares was used as the source of most information. The conclusion of the thesis shows that we can consider Jakub Jan Ryba to be the first social educator in our countries in today's sence of word.
Klíčová slova
Jakub Jan Ryba, škola, sociální pedagogika, Marie Terezie, národní obrození, josefínské reformy, J.I. Felbiger.
Klíčová slova v angličtině
Jakub Jan Ryba, school, social pedagogy, Marie Terezie, national revival, reforms of Joseph II, J. I. Felbiger.
Zásady pro vypracování
Zapsané a zvolené téma bude vypracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na dobu národního obrození;
- na významné osobnosti sledovaného období;
- na pedagoga Jakuba Jana Rybu a jeho přínos sociální pedagogice.
Součástí práce bude výzkum zaměřený na osobnost Jakuba Jana Ryby prostřednictvím historicko-srovnávací metody.
Zásady pro vypracování
Zapsané a zvolené téma bude vypracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na dobu národního obrození;
- na významné osobnosti sledovaného období;
- na pedagoga Jakuba Jana Rybu a jeho přínos sociální pedagogice.
Součástí práce bude výzkum zaměřený na osobnost Jakuba Jana Ryby prostřednictvím historicko-srovnávací metody.
Seznam doporučené literatury
Berkovec, J. Jakub Jan Ryba. Praha: H&H,1995.
Němeček, J. Jakub Jan Ryba. Praha: Státní hudební nakladatelství, 1963.
Němeček, J. Školní deníky Jakuba Jana Ryby. Praha: SPN, 1957.
Ryba J. J. Můj život a hudba. Rožmitál pod Třemšínem: Společnost Jakuba Jana Ryby, 2005
Spěváček, Václav. Jakub Jan Ryba - vychovatel našeho lidu. Praha: SPN, 1984.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Berkovec, J. Jakub Jan Ryba. Praha: H&H,1995.
Němeček, J. Jakub Jan Ryba. Praha: Státní hudební nakladatelství, 1963.
Němeček, J. Školní deníky Jakuba Jana Ryby. Praha: SPN, 1957.
Ryba J. J. Můj život a hudba. Rožmitál pod Třemšínem: Společnost Jakuba Jana Ryby, 2005
Spěváček, Václav. Jakub Jan Ryba - vychovatel našeho lidu. Praha: SPN, 1984.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, portréty
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. prof. PhDr. Peter Ondrejkovič, DrSc.: Proč myslíte, že Ryba spáchal tzv. bilanční sebevraždu?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem