Bakalářská práce "Názor veřejnosti na profesi sociálního pedagoga" se zaměřuje především na profesi sociálního pedagoga a jeho výhledové zařazení do školského systému. Dále práce obsahuje některá další témata, například charakteristiku oboru Sociální pedagogika, přehled vývoje sociálně-pedagogického myšlení, vývoj sociální pedagogiky v různých zemích Evropy.
Sociální pedagogika řeší nemalou řadu problémů, týkajících se školního prostředí, například socializaci, školní klima, školní integraci, zvyšující se počet patologických jevů ve školních zařízeních, tudíž se tato práce také zabývá různými přístupy k definování pracovní pozice sociálního pedagoga ve školství, jako pomáhající, ale i pedagogické profese.
Kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření oslovil dvě skupiny respondentů. Bylo osloveno 100 respondentů pro každou skupinu, a to běžná veřejnost a pedagogičtí pracovníci, aby zjistil, jaký zastávají obě strany názor na existenci této profese. V jaké souvislosti, a jestli vůbec jsou obeznámeni s kompetencemi sociálního pedagoga. Co si myslí o potřebnosti kompetencí a činností sociálního pedagoga v resortu školství. Ke které teoretické koncepci profese jsou nejvíce nakloněni. Zdali zaujímají kladný či záporný postoj k sociálnímu pedagogovi, jako rovnocennému partnerovi v řadách běžných učitelů, a která ze stran se staví k této profesi spíše pozitivně a která spíše negativně.
Hlavním cílem práce bylo na základě takto získaných informací vytvořit teoretickou koncepci profese sociálního pedagoga a porovnat názory obou skupin respondentů na výhledové zařazení této profese do školské soustavy.
Anotace v angličtině
The main interest of the bachelor's essay "The public opinion of the profession of social educator" is the profession and social educator's possibility to be included in the school system. The essay contains the characteristic of social pedagogy, an overview of thinking of social education, the development of the European social pedagogy too.
The social pedagogy try to answer the problems of the school environment, school integration, increasing number of pathologies at schools. The essay aims to show many different approaches how to define the social educator at schools.
The qualitative research has two groups of attendants from the general public and from the teaching staff, 100 attendants in every group.
The attendants had to answer questions about their knowledge of the profession of social educator and of the competency, about their opinion on the need for social educator's activities in schools, about their ideas of this profession.
The main aim of the research was to create a theoretical concept of social educator's profession and to compare opinions of both groups of attendants.
Klíčová slova
Sociální pedagogika, sociální pedagog, profese sociálního pedagoga, školský systém, patologické jevy, školní integrace, socializace
Klíčová slova v angličtině
Social Pedagogy, Social educator, School system, Pathology, School integration, Socialization
Rozsah průvodní práce
71
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce "Názor veřejnosti na profesi sociálního pedagoga" se zaměřuje především na profesi sociálního pedagoga a jeho výhledové zařazení do školského systému. Dále práce obsahuje některá další témata, například charakteristiku oboru Sociální pedagogika, přehled vývoje sociálně-pedagogického myšlení, vývoj sociální pedagogiky v různých zemích Evropy.
Sociální pedagogika řeší nemalou řadu problémů, týkajících se školního prostředí, například socializaci, školní klima, školní integraci, zvyšující se počet patologických jevů ve školních zařízeních, tudíž se tato práce také zabývá různými přístupy k definování pracovní pozice sociálního pedagoga ve školství, jako pomáhající, ale i pedagogické profese.
Kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření oslovil dvě skupiny respondentů. Bylo osloveno 100 respondentů pro každou skupinu, a to běžná veřejnost a pedagogičtí pracovníci, aby zjistil, jaký zastávají obě strany názor na existenci této profese. V jaké souvislosti, a jestli vůbec jsou obeznámeni s kompetencemi sociálního pedagoga. Co si myslí o potřebnosti kompetencí a činností sociálního pedagoga v resortu školství. Ke které teoretické koncepci profese jsou nejvíce nakloněni. Zdali zaujímají kladný či záporný postoj k sociálnímu pedagogovi, jako rovnocennému partnerovi v řadách běžných učitelů, a která ze stran se staví k této profesi spíše pozitivně a která spíše negativně.
Hlavním cílem práce bylo na základě takto získaných informací vytvořit teoretickou koncepci profese sociálního pedagoga a porovnat názory obou skupin respondentů na výhledové zařazení této profese do školské soustavy.
Anotace v angličtině
The main interest of the bachelor's essay "The public opinion of the profession of social educator" is the profession and social educator's possibility to be included in the school system. The essay contains the characteristic of social pedagogy, an overview of thinking of social education, the development of the European social pedagogy too.
The social pedagogy try to answer the problems of the school environment, school integration, increasing number of pathologies at schools. The essay aims to show many different approaches how to define the social educator at schools.
The qualitative research has two groups of attendants from the general public and from the teaching staff, 100 attendants in every group.
The attendants had to answer questions about their knowledge of the profession of social educator and of the competency, about their opinion on the need for social educator's activities in schools, about their ideas of this profession.
The main aim of the research was to create a theoretical concept of social educator's profession and to compare opinions of both groups of attendants.
Klíčová slova
Sociální pedagogika, sociální pedagog, profese sociálního pedagoga, školský systém, patologické jevy, školní integrace, socializace
Klíčová slova v angličtině
Social Pedagogy, Social educator, School system, Pathology, School integration, Socialization
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkumu v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- popis teoretického konceptu profese Sociální pedagog
- vymezení kompetence této profese, jak osobnostní, tak profesní
- možnosti náplně práce a uplatnění
Součástí práce bude provedení šetření za účelem zjištění názorů týkajících se potřebnosti, činnosti, kompetencí, případně existence profese.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkumu v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- popis teoretického konceptu profese Sociální pedagog
- vymezení kompetence této profese, jak osobnostní, tak profesní
- možnosti náplně práce a uplatnění
Součástí práce bude provedení šetření za účelem zjištění názorů týkajících se potřebnosti, činnosti, kompetencí, případně existence profese.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika . 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 2005.
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálny pedagog a jeho kompetencie. In: Pedagogické revue , 2005, č. 1, sv. 13.
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika jako životná pomoc . Bratislava: LORCA, 2006.
BALÁŽ, O. Sociálna pedagogika - problémy a perspektivy. In: Pedagogická revue , 1991, č. 8, sv. 610.
HLADÍK, J. Vybrané problémové okruhy sociální pedagogiky. In: Sociální pedagogika v teorii a praxi . Brno: Institut mezioborových studií, 2007.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu
1. vyd. Praha: Grada, 2007.
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ,V. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky . Brno: Paido, 2001.
PŘADKA, Milan. Kapitoly ze sociální pedagogiky . 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998.
RADVAN, Eduard. O vědě a metodě . Brno: Institu mezioborových studií, 2011.
REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů . Praha: Grada, 2009.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika . 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatel'stvo, 2005.
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálny pedagog a jeho kompetencie. In: Pedagogické revue , 2005, č. 1, sv. 13.
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika jako životná pomoc . Bratislava: LORCA, 2006.
BALÁŽ, O. Sociálna pedagogika - problémy a perspektivy. In: Pedagogická revue , 1991, č. 8, sv. 610.
HLADÍK, J. Vybrané problémové okruhy sociální pedagogiky. In: Sociální pedagogika v teorii a praxi . Brno: Institut mezioborových studií, 2007.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu
1. vyd. Praha: Grada, 2007.
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ,V. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky . Brno: Paido, 2001.
PŘADKA, Milan. Kapitoly ze sociální pedagogiky . 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998.
RADVAN, Eduard. O vědě a metodě . Brno: Institu mezioborových studií, 2011.
REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů . Praha: Grada, 2009.