Obsahem této bakalářské práce je podrobný popis metod a principů mravní výchovy, které se uplatňují v mateřských školách. V teoretické části jsou uvedena specifika předškolního dítěte, metody mravní výchovy, její zakotvení v kurikulárních předpisech a především úloha mateřské školy při mravní výchově a socializaci dítěte v předškolním věku. Součástí empirického šetření bude rozbor Rámcového vzdělávacího programu a dalších interních předpisů vybrané mateřské školy a jejich souvislost s výchovně vzdělávacími činnostmi používanými v dané mateřské škole. Bakalářská práce pomocí průzkumu zveřejňuje pohled pedagogů na důležitost mravní výchovy v předškolním vzdělávacím zařízení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis describes in detail the methods and principles of moral education that are applied in kindergartens, The specifics of pre-school children, the methods of education in ethics and its place in the curriculum are overviewed in the theoretical part, with a special focus on the role of preschools in moral education and socialization of preschoolers. As a part of the empirical investigation, the analyses of the General Educational Framework, other internal regulations of the selected nurseries, and their relation to educational activities employed in nurseries are provided. Using the survey, the thesis shows how the educators view the importance of education in ethics in a preschool educational facility.
Klíčová slova
mravní výchova, mateřská škola, předškolní dítě, metoda, vzdělávání, zařízení, učitelka
Klíčová slova v angličtině
moral education, kindergarten, pre-school child, method, education, facility, teacher
Rozsah průvodní práce
51 s. (98935 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Obsahem této bakalářské práce je podrobný popis metod a principů mravní výchovy, které se uplatňují v mateřských školách. V teoretické části jsou uvedena specifika předškolního dítěte, metody mravní výchovy, její zakotvení v kurikulárních předpisech a především úloha mateřské školy při mravní výchově a socializaci dítěte v předškolním věku. Součástí empirického šetření bude rozbor Rámcového vzdělávacího programu a dalších interních předpisů vybrané mateřské školy a jejich souvislost s výchovně vzdělávacími činnostmi používanými v dané mateřské škole. Bakalářská práce pomocí průzkumu zveřejňuje pohled pedagogů na důležitost mravní výchovy v předškolním vzdělávacím zařízení.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis describes in detail the methods and principles of moral education that are applied in kindergartens, The specifics of pre-school children, the methods of education in ethics and its place in the curriculum are overviewed in the theoretical part, with a special focus on the role of preschools in moral education and socialization of preschoolers. As a part of the empirical investigation, the analyses of the General Educational Framework, other internal regulations of the selected nurseries, and their relation to educational activities employed in nurseries are provided. Using the survey, the thesis shows how the educators view the importance of education in ethics in a preschool educational facility.
Klíčová slova
mravní výchova, mateřská škola, předškolní dítě, metoda, vzdělávání, zařízení, učitelka
Klíčová slova v angličtině
moral education, kindergarten, pre-school child, method, education, facility, teacher
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- podrobný popis procesu mravní výchovy s ohledem na předškolní věk dítěte;
- možnosti aplikace procesu výchovy, metod výchovy na děti tohoto věku;
- úlohu mateřské školy při mravní výchově předškolního dítěte;
- mravní výchovu jako prostředek socializace dítěte.
Součástí práce bude analýza výchovně vzdělávacích činností ve vybrané mateřské škole a vlastní návrh metod a činností se zaměřením na mravní výchovu dětí v mateřské škole.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena na:
- podrobný popis procesu mravní výchovy s ohledem na předškolní věk dítěte;
- možnosti aplikace procesu výchovy, metod výchovy na děti tohoto věku;
- úlohu mateřské školy při mravní výchově předškolního dítěte;
- mravní výchovu jako prostředek socializace dítěte.
Součástí práce bude analýza výchovně vzdělávacích činností ve vybrané mateřské škole a vlastní návrh metod a činností se zaměřením na mravní výchovu dětí v mateřské škole.
Seznam doporučené literatury
Bělinová L. a kol. Metodika výchovné práce v jeslích a mateřských školách. Praha: Statní pedagogické nakladatelství, 1986.
Disman M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1999.
Jírová M., Kádnerová B., Bělinová L. Rok v mateřské škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1960.
Jírová M., Nováková J., Pelikánová J. Rozvíjení poznání v mateřské škole. Praha: Naše vojsko, 1987.
Jírová M., Pelikánová J., Zátopková M. Mravní výchova v mateřské škole. Praha: Naše vojsko, 1989.
Kolláriková Z., Pupala B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, s.r.o., 2001.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována.
Seznam doporučené literatury
Bělinová L. a kol. Metodika výchovné práce v jeslích a mateřských školách. Praha: Statní pedagogické nakladatelství, 1986.
Disman M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1999.
Jírová M., Kádnerová B., Bělinová L. Rok v mateřské škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1960.
Jírová M., Nováková J., Pelikánová J. Rozvíjení poznání v mateřské škole. Praha: Naše vojsko, 1987.
Jírová M., Pelikánová J., Zátopková M. Mravní výchova v mateřské škole. Praha: Naše vojsko, 1989.
Kolláriková Z., Pupala B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, s.r.o., 2001.
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována.