Bakalářská práce se zabývá výukou finanční gramotnosti žáků především 2. stupně základní školy. Teoretická část se zaměřila v úvodu na základní pojmy, jako jsou gramotnost, informační gramotnost a finanční gramotnost. Dále se práce podrobněji zabývá historií výuky finanční gramotnosti v ČR, především rozdíly výuky před zavedením rámcových vzdělávacích programů a začleněním výuky finanční gramotnosti do školních vzdělávacích programů v současné době. Závěr teoretické části je věnován metodám výuky finanční gramotnosti. Praktická část je zaměřena na analýzu úrovně finanční gramotnosti žáků druhého stupně základních škol. Závěry a zjištění z výzkumu jsou v grafech a komentářích začleněny do poslední kapitoly práce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on teaching of financial literacy of students mainly on second stage of primary school. The theoretical part of the thesis is focused in its introduction on basic concepts such as literacy, information literacy and financial literacy. Furthermore the thesis deals in detail with history of teaching of financial literacy in Czech Republic, especially with differences of teaching before the introduction of framework educational programs and the integration of teaching of financial literacy into school educational programs at present. Ending of the theoretical part is devoted to methods of teaching of financial literacy. The practical part is focused on the analysis of the level of financial literacy of students on second stage of primary school. The conclusions and findings of the research are in form of charts and comments included in the last chapter.
Klíčová slova
informační gramotnost, finanční gramotnost, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, finanční plán, hospodaření, finanční příjmy
Klíčová slova v angličtině
information literacy, financial literacy, framework educational program, school educational program, financial plan, economy, income opportunities
Rozsah průvodní práce
76
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá výukou finanční gramotnosti žáků především 2. stupně základní školy. Teoretická část se zaměřila v úvodu na základní pojmy, jako jsou gramotnost, informační gramotnost a finanční gramotnost. Dále se práce podrobněji zabývá historií výuky finanční gramotnosti v ČR, především rozdíly výuky před zavedením rámcových vzdělávacích programů a začleněním výuky finanční gramotnosti do školních vzdělávacích programů v současné době. Závěr teoretické části je věnován metodám výuky finanční gramotnosti. Praktická část je zaměřena na analýzu úrovně finanční gramotnosti žáků druhého stupně základních škol. Závěry a zjištění z výzkumu jsou v grafech a komentářích začleněny do poslední kapitoly práce.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on teaching of financial literacy of students mainly on second stage of primary school. The theoretical part of the thesis is focused in its introduction on basic concepts such as literacy, information literacy and financial literacy. Furthermore the thesis deals in detail with history of teaching of financial literacy in Czech Republic, especially with differences of teaching before the introduction of framework educational programs and the integration of teaching of financial literacy into school educational programs at present. Ending of the theoretical part is devoted to methods of teaching of financial literacy. The practical part is focused on the analysis of the level of financial literacy of students on second stage of primary school. The conclusions and findings of the research are in form of charts and comments included in the last chapter.
Klíčová slova
informační gramotnost, finanční gramotnost, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, finanční plán, hospodaření, finanční příjmy
Klíčová slova v angličtině
information literacy, financial literacy, framework educational program, school educational program, financial plan, economy, income opportunities
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- historie výuky finanční gramotnosti na základních školách v České republice
- rozdílné metody výuky finanční gramotnosti na základních školách
- schopnost žáků ZŠ aplikovat výukou získané vědomosti v praxi
Součástí práce bude průzkum (event. drobný výzkum) zaměřený na zjištění, do jaké míry ovlivňují žáci ZŠ, kteří prošli výukou finanční gramotnosti, své rodiče a rodiny.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- historie výuky finanční gramotnosti na základních školách v České republice
- rozdílné metody výuky finanční gramotnosti na základních školách
- schopnost žáků ZŠ aplikovat výukou získané vědomosti v praxi
Součástí práce bude průzkum (event. drobný výzkum) zaměřený na zjištění, do jaké míry ovlivňují žáci ZŠ, kteří prošli výukou finanční gramotnosti, své rodiče a rodiny.
Seznam doporučené literatury
Jakeš, P. a kol. Finanční gramotnost pro 2. stupeň ZŠ, Praha: Nakladatelství Fortuna, 2011.
Kašová, J. Výchova k finanční gramotnosti, Plzeň: Fraus, 2012.
Klínský, P., Chromá, D., Tesařová, S., Janák, M. Finanční gramotnost ? obsah a příklady z praxe škol, Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2008.
Kraus, B., Jůzl, M., Tannenbergerová, M. Teorie Výchovy, Brno: Institut mezioborových studií Brno, 2011.
Škvára, M. Finanční gramotnost, Praha: ČVUT, 2011.
Další doporučená literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Jakeš, P. a kol. Finanční gramotnost pro 2. stupeň ZŠ, Praha: Nakladatelství Fortuna, 2011.
Kašová, J. Výchova k finanční gramotnosti, Plzeň: Fraus, 2012.
Klínský, P., Chromá, D., Tesařová, S., Janák, M. Finanční gramotnost ? obsah a příklady z praxe škol, Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2008.
Kraus, B., Jůzl, M., Tannenbergerová, M. Teorie Výchovy, Brno: Institut mezioborových studií Brno, 2011.
Škvára, M. Finanční gramotnost, Praha: ČVUT, 2011.
Další doporučená literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděl částečně
3. prof. Jílek: V čem vidíte přínos Vaší bakalářské práce?
- odpověděl částečně
Dr. Tannenbergerová: Znáte nějaká pravidla tvorby hypotéz?
- na otázku neodpověděl
Dr. Tannenbergerová: Které otázky spadají pod zmiňované hypotézy?