Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je věnována teoretickým východiskům z oblasti agrese, které odborníci nabízejí. Kapitola etiologie agrese pojednává o možných příčinách a vzniku agrese. Dále se zabývá projevy a možnostmi prevence agrese a v neposlední řadě i její zvládání.
Praktická část má za cíl zjistit, jak učitelky mateřské školy reagují na projevy agrese u dětí předškolního věku a porovnat je s doporučenými metodami řešení projevů agrese v dostupné literatuře. V souladu s tímto cílem je dále popsáno kvalitativní výzkumné šetře-ní realizované metodou pozorování. Výsledky jsou interpretované na konci výzkumu.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is divided into theoretical and practical part. Theoretical part is dedicated to the theoretical results of agrression field that proffesionals offer. Chapter about etiolo-gic agrression discusses about possible causes of an agrression. It also deals with speeches and possibilities of aggression's prevention and its coping.
The goal of a practical part is find out how kindergarten teachers react to the mani-festations of aggression connected with preschool children and compare them with re-commended methods for solving manifestations of aggression in the available literature. In accordance with this goal is further described qualitative research realized by a method of observation. The results are interpreted by the end of the research.
Klíčová slova
agrese, agresivita, etiologie agrese, dědičnost
Klíčová slova v angličtině
aggression, aggressivity, etiology of aggression, heritability
Rozsah průvodní práce
56 s. (66 266 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je věnována teoretickým východiskům z oblasti agrese, které odborníci nabízejí. Kapitola etiologie agrese pojednává o možných příčinách a vzniku agrese. Dále se zabývá projevy a možnostmi prevence agrese a v neposlední řadě i její zvládání.
Praktická část má za cíl zjistit, jak učitelky mateřské školy reagují na projevy agrese u dětí předškolního věku a porovnat je s doporučenými metodami řešení projevů agrese v dostupné literatuře. V souladu s tímto cílem je dále popsáno kvalitativní výzkumné šetře-ní realizované metodou pozorování. Výsledky jsou interpretované na konci výzkumu.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis is divided into theoretical and practical part. Theoretical part is dedicated to the theoretical results of agrression field that proffesionals offer. Chapter about etiolo-gic agrression discusses about possible causes of an agrression. It also deals with speeches and possibilities of aggression's prevention and its coping.
The goal of a practical part is find out how kindergarten teachers react to the mani-festations of aggression connected with preschool children and compare them with re-commended methods for solving manifestations of aggression in the available literature. In accordance with this goal is further described qualitative research realized by a method of observation. The results are interpreted by the end of the research.
Klíčová slova
agrese, agresivita, etiologie agrese, dědičnost
Klíčová slova v angličtině
aggression, aggressivity, etiology of aggression, heritability
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti agresivity, neklidu, hostilních projevů a manipulativního chování u dětí v předškolním období.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k problematice agrese u dětí předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti agresivity, neklidu, hostilních projevů a manipulativního chování u dětí v předškolním období.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k problematice agrese u dětí předškolního věku.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ANTIER, Edwige. Agresivita dětí. Praha: Portál, 2004, 104 s. ISBN 80-7178-808-2.
ESSA, Eva. Jak pomoci dítěti: metody zvládání problémů dětí v předškolní výchově. Brno: Computer Press, 2011, 300 s. ISBN 978-80-251-2928-9.
MICHALOVÁ, Zdeňka. Předškolák s problémovým chováním: projevy, prevence a možnosti ovlivnění. Praha: Portál, 2012, 162 s. ISBN 978-80-262-0182-3.
PREKOPOVÁ, Jiřina. Malý tyran: co vlastně děti potřebují. Praha: Portál, 2007, 156 s. ISBN 978-80-7367-271-3.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2002, 175 s. ISBN 80-7178-689-6.
Seznam doporučené literatury
ANTIER, Edwige. Agresivita dětí. Praha: Portál, 2004, 104 s. ISBN 80-7178-808-2.
ESSA, Eva. Jak pomoci dítěti: metody zvládání problémů dětí v předškolní výchově. Brno: Computer Press, 2011, 300 s. ISBN 978-80-251-2928-9.
MICHALOVÁ, Zdeňka. Předškolák s problémovým chováním: projevy, prevence a možnosti ovlivnění. Praha: Portál, 2012, 162 s. ISBN 978-80-262-0182-3.
PREKOPOVÁ, Jiřina. Malý tyran: co vlastně děti potřebují. Praha: Portál, 2007, 156 s. ISBN 978-80-7367-271-3.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2002, 175 s. ISBN 80-7178-689-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci. Dr. Unger shrnul své hodnocení jako vedoucí práce, především zásadní nedostatky a to, že studentka se svým školitelem vůbec nespolupracovala. K čemu sloužil dotazník pro váš výzkum, v práci to není uvedeno stejně jako výzkumný design. (dr. Unger) Studentka zodpověděla tyto i další otázky, které měly zaznít již během chybějících konzultací se školitelem. Proč jste svou práci nekonzultovala? (doc. Wiegerová) Studentka odpověděla.