Bakalářská práce se zabývá vývojem a technikami rozvoje empatie u dětí. V teoretické části se zabýváme emocemi ve vývoji dítěte s důrazem na batolecí a předškolní období a s tím souvisejícím tématem empatie. Tato část obsahuje i klíčový pojem jako je emoční inteligence. Cílem této závěrečné práce je vytvořit návrh technik pro podporu rozvoje empatie u dítěte a zjistit zda se návrh v mateřské škole osvědčil. Ověření využitelnosti se realizovalo v konkrétní mateřské škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the evolution and techniques of development of children´s empathy. In the theoretical part of thesis we deal with emotions in children´s evolution, focusing on the toddler period and preschool period, as the related topic of empathy. This part of thesis also contains a concept of emotional intelligence. The purpose of this thesis is to design techniques which support the development of children´s empathy and to determine if the proposal is proven in kindergarten practice. The verification of the usability was implemented in specific kindergarten.
Klíčová slova
empatie, emoční inteligence, emoce, emoční vývoj, batole, dítě předškolního věku, návrh
Bakalářská práce se zabývá vývojem a technikami rozvoje empatie u dětí. V teoretické části se zabýváme emocemi ve vývoji dítěte s důrazem na batolecí a předškolní období a s tím souvisejícím tématem empatie. Tato část obsahuje i klíčový pojem jako je emoční inteligence. Cílem této závěrečné práce je vytvořit návrh technik pro podporu rozvoje empatie u dítěte a zjistit zda se návrh v mateřské škole osvědčil. Ověření využitelnosti se realizovalo v konkrétní mateřské škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the evolution and techniques of development of children´s empathy. In the theoretical part of thesis we deal with emotions in children´s evolution, focusing on the toddler period and preschool period, as the related topic of empathy. This part of thesis also contains a concept of emotional intelligence. The purpose of this thesis is to design techniques which support the development of children´s empathy and to determine if the proposal is proven in kindergarten practice. The verification of the usability was implemented in specific kindergarten.
Klíčová slova
empatie, emoční inteligence, emoce, emoční vývoj, batole, dítě předškolního věku, návrh
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti vývoje dítěte batolecího a předškolního věku.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti hry a řečových dovedností v předškolním období.
Příprava aplikační části s ohledem na podporu rozvoje empatie předškolního dítěte.
Zpracování a realizace návrhu technik pro rozvoj empatie u dítěte.
Zpracování a vyhodnocení aplikační části.
Prezentace výsledků aplikace, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti vývoje dítěte batolecího a předškolního věku.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti hry a řečových dovedností v předškolním období.
Příprava aplikační části s ohledem na podporu rozvoje empatie předškolního dítěte.
Zpracování a realizace návrhu technik pro rozvoj empatie u dítěte.
Zpracování a vyhodnocení aplikační části.
Prezentace výsledků aplikace, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
FONAGY, Peter a Mary TARGET. Psychoanalytické teorie: perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-717-8993-3.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
PREKOP, Jirina. Empatie: vcítění v každodenním životě. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0672-5.
ROGERS, Carl R. Způsob bytí. Klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-717-8233-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-717-8308-0.
VYGOTSKIJ, Lev Semenovič a Jan PRŮCHA. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-717-8943-7.
Seznam doporučené literatury
FONAGY, Peter a Mary TARGET. Psychoanalytické teorie: perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-717-8993-3.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
PREKOP, Jirina. Empatie: vcítění v každodenním životě. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0672-5.
ROGERS, Carl R. Způsob bytí. Klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-717-8233-5.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-717-8308-0.
VYGOTSKIJ, Lev Semenovič a Jan PRŮCHA. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-717-8943-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala adekvátně svou práci. Dr. Unger jakou vedoucí práce shrnul své hodnocení, ocenil kvalitu práce s literaturou a teoretická východiska, proběhla diskuze k otázce empatie jako vrozené či ovlivnitelné vlastnosti dítěte. Studentka dále zodpověděla otázky uvedené v posudcích. Doc. Wiegerová upozornila na zásadní didaktické nesrovnalosti v práci.