Bakalárska práca sa venuje téme učitelia a stres. Práca obsahuje teoretickú a praktickú časť. V teoretickej časti sa práca zaoberá profesiou učiteľa, stresom, príčinami stresu u učiteľov a jeho dôsledkami a zvládnutie stresu u učiteľov. V praktickej časti je potom zameraná pozornosť na zistenie a porovnanie odolnosti učiteľov voči rôznym faktorom (stresorom), ktoré na nich pôsobia. Ako metodika bol zvolený kvantitatívny výskum v podobe dotazníkového šetrenia, z ktorého vychádzajú základné hypotézy a štatistické overenie. Výskum poukazuje na mieru odolnosti stredoškolských učiteľov voči stresu rozdelených podľa určitých kritérií.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of teachers and stress. The work includes theoretical and practical part. The theoretical part deals with a teaching profession, stress, causes of stress and implications and coping with stress. The practical part focuses on current awareness to determine and compare to resistance of teachers to various factors (stressors), which affect them. A quantitative research was chosen as an adequate methodology in the form of a questionnaire survey, which provides basis for hypotheses and statistical verification. Research points out the degree of high school teachers' resistance towards stress divided by specific criterions.
Bakalárska práca sa venuje téme učitelia a stres. Práca obsahuje teoretickú a praktickú časť. V teoretickej časti sa práca zaoberá profesiou učiteľa, stresom, príčinami stresu u učiteľov a jeho dôsledkami a zvládnutie stresu u učiteľov. V praktickej časti je potom zameraná pozornosť na zistenie a porovnanie odolnosti učiteľov voči rôznym faktorom (stresorom), ktoré na nich pôsobia. Ako metodika bol zvolený kvantitatívny výskum v podobe dotazníkového šetrenia, z ktorého vychádzajú základné hypotézy a štatistické overenie. Výskum poukazuje na mieru odolnosti stredoškolských učiteľov voči stresu rozdelených podľa určitých kritérií.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of teachers and stress. The work includes theoretical and practical part. The theoretical part deals with a teaching profession, stress, causes of stress and implications and coping with stress. The practical part focuses on current awareness to determine and compare to resistance of teachers to various factors (stressors), which affect them. A quantitative research was chosen as an adequate methodology in the form of a questionnaire survey, which provides basis for hypotheses and statistical verification. Research points out the degree of high school teachers' resistance towards stress divided by specific criterions.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti vlivu stresu na učitele a metod zvyšování odolnosti učitelů vůči stresu.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti pedeutologie a stresu.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti vlivu stresu na učitele a metod zvyšování odolnosti učitelů vůči stresu.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti pedeutologie a stresu.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CUNGI, Charly. Jak zvládat stres. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 205 s. ISBN 8071784656.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak zvládat stres. Praha: Grada, 1994, 190 s. ISBN 8071691216.
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN 8071786217.
Seznam doporučené literatury
CUNGI, Charly. Jak zvládat stres. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 205 s. ISBN 8071784656.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak zvládat stres. Praha: Grada, 1994, 190 s. ISBN 8071691216.
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN 8071786217.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci. Doc. Wiegerová jako oponent práce shrnula své hodnocení - práce byla pojata příliš široce, chybělo jasné vymezení cíle a výzkumného problému stejně jako nedopracovanou interpretační část. Prof. Chráska upozornil na nedostatky statistického zpracování dat - použití testu, formulace hypotéz.