Bakalářská práce s názvem Příprava učitele střední školy na výuku ekonomických předmětů ve studijním programu podnikání obsahuje moje více než desetileté zkušenosti v učitelské profesi. Tato práce je rozdělena do dvou částí:
1. TEORETICKÁ ČÁST zde popisuji výchozí teorie, a to: základní pojetí didaktiky, didaktické zásady, kutikulární dokumenty, učební osnovy, učební plány, výukové cíle, výukové metody a hodnocení výsledků výuky.
2. PRAKTICKÁ ČÁST v ní popisuji charakteristiku školy, obor podnikání a předmět ekonomika. Dále pak jsou zde uvedeny čtyři vyučovací hodiny zaměřené na téma poruchy trhu. A v neposlední řadě jsem stanovil čtyři hypotézy, které jsem později potvrdil či vyvrátil pomocí výzkumu formou písemného dotazníku.
Cílem této bakalářské práce je vytvořit dobré, srozumitelné a přehledné ukázky hodin, které se mi v praktické výuce osvědčily. Zmíněná výuka probíhala metodou výkladu, praktických příkladů, rozhovoru, opakování, ale taky písemného prověřo-vání znalostí žáků.
Vždy jsem zastával názor, že základem úspěchu je komunikace. Proto, abych zjistil názory na moji výuku, na dostatečné pochopení ze strany žáků, sestavil jsem dotazník, který mi pomohl v mé další práci.
Anotace v angličtině
A bachelor´s thesis calledThepreparationof a highschoolteacherfor business subjectseducation. This thesis isdividedintotwoparts:
1. THEORETICAL PARThere I describethe default theory, namely: basic con-ceptsofdidactic, didacticprinciples, curriculardocuments, curriculum, lessonplans, educatinalobjectives, teachingmethods and assessmentoflearningoutcomes.
2. PRACTICAL PART in this part I describethecharacteristicsoftheschool, degreecourse in business and economicssbject. I havealsoprovidedfourlessonsfocusing on thesubjectdisorder market. And last but not least, I identifiedfourhypotheses, which I laterconfirmedorrefuted by research in theformof a writtenquestionnaire.
Theaimofthisworkis to create a good, clear and understandableexamplesoflessons, which I proved in practicalteaching. Thislessonswascarriedout by interpretation, conversation, repetition, but alsowrittenproveringpupilsknowledges.
I havealway sad thatsuccessis in communication. Therefore, to findout my views onteaching, thelackofunderstading on the part ofstudents. I havecomplied a questionnaire to help my in my nextwork.
Klíčová slova
bakalářská práce, teorie, praxe, vysvětlování, rozhovor, opakování ústní, písemné, prověřování, vědomosti, dovednosti, písemná práce, učitel, žáci, zpětná vazba, dotazník, ekonomika, nezaměstnanost, inflace
Bakalářská práce s názvem Příprava učitele střední školy na výuku ekonomických předmětů ve studijním programu podnikání obsahuje moje více než desetileté zkušenosti v učitelské profesi. Tato práce je rozdělena do dvou částí:
1. TEORETICKÁ ČÁST zde popisuji výchozí teorie, a to: základní pojetí didaktiky, didaktické zásady, kutikulární dokumenty, učební osnovy, učební plány, výukové cíle, výukové metody a hodnocení výsledků výuky.
2. PRAKTICKÁ ČÁST v ní popisuji charakteristiku školy, obor podnikání a předmět ekonomika. Dále pak jsou zde uvedeny čtyři vyučovací hodiny zaměřené na téma poruchy trhu. A v neposlední řadě jsem stanovil čtyři hypotézy, které jsem později potvrdil či vyvrátil pomocí výzkumu formou písemného dotazníku.
Cílem této bakalářské práce je vytvořit dobré, srozumitelné a přehledné ukázky hodin, které se mi v praktické výuce osvědčily. Zmíněná výuka probíhala metodou výkladu, praktických příkladů, rozhovoru, opakování, ale taky písemného prověřo-vání znalostí žáků.
Vždy jsem zastával názor, že základem úspěchu je komunikace. Proto, abych zjistil názory na moji výuku, na dostatečné pochopení ze strany žáků, sestavil jsem dotazník, který mi pomohl v mé další práci.
Anotace v angličtině
A bachelor´s thesis calledThepreparationof a highschoolteacherfor business subjectseducation. This thesis isdividedintotwoparts:
1. THEORETICAL PARThere I describethe default theory, namely: basic con-ceptsofdidactic, didacticprinciples, curriculardocuments, curriculum, lessonplans, educatinalobjectives, teachingmethods and assessmentoflearningoutcomes.
2. PRACTICAL PART in this part I describethecharacteristicsoftheschool, degreecourse in business and economicssbject. I havealsoprovidedfourlessonsfocusing on thesubjectdisorder market. And last but not least, I identifiedfourhypotheses, which I laterconfirmedorrefuted by research in theformof a writtenquestionnaire.
Theaimofthisworkis to create a good, clear and understandableexamplesoflessons, which I proved in practicalteaching. Thislessonswascarriedout by interpretation, conversation, repetition, but alsowrittenproveringpupilsknowledges.
I havealway sad thatsuccessis in communication. Therefore, to findout my views onteaching, thelackofunderstading on the part ofstudents. I havecomplied a questionnaire to help my in my nextwork.
Klíčová slova
bakalářská práce, teorie, praxe, vysvětlování, rozhovor, opakování ústní, písemné, prověřování, vědomosti, dovednosti, písemná práce, učitel, žáci, zpětná vazba, dotazník, ekonomika, nezaměstnanost, inflace
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k otázkám realizace přípravy učitele na vyučování.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti přípravy učitele na střední škole ve výuce ekonomických předmětů.
Stanovení cílů, hypotéz a výzkumného problému v oblasti pedeutologie.
Realizace kvantitativního výzkumu se zaměřením na hodnocení kvality výuky ve vybraných ekonomických předmětech.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledů výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k otázkám realizace přípravy učitele na vyučování.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti přípravy učitele na střední škole ve výuce ekonomických předmětů.
Stanovení cílů, hypotéz a výzkumného problému v oblasti pedeutologie.
Realizace kvantitativního výzkumu se zaměřením na hodnocení kvality výuky ve vybraných ekonomických předmětech.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledů výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KALHOUS, Zdeněk a OBST Otto. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
KOLÁŘ, Zdeněk a ŠIKULOVÁ Renata. Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing. a.s., 2005.
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-965-8.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-978-X.
PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
VALIŠOVÁ, A., H. KASÍKOVÁ a KOL. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KALHOUS, Zdeněk a OBST Otto. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
KOLÁŘ, Zdeněk a ŠIKULOVÁ Renata. Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing. a.s., 2005.
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-965-8.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-978-X.
PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
VALIŠOVÁ, A., H. KASÍKOVÁ a KOL. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing a.s., 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student nevhodně prezentoval svou práci. Vedoucí i oponent práce shrnuly svá hodnocení, upozornily na chaotické zpracování teoretické části i empirické části, která měla být aplikační, student však nenavrhl didakticky relevantní přípravu, ani ji nedokázal adekvátně evaluovat. Student dále odpověděl na otázky uvedené v posudcích. Prof. Chráska upozornil na zásadní nedostatky ve formulacích v empirické části a chybějící statistické vyhodnocení hypotéz. Vysvětlete, co považujete za hypotézu ve výzkumu. (prof. Chráska) Student odpověděl velmi nepřesně.