Bakalářská práce se zabývá významem komunikace na sociálních sítích pro děti a mládež. V teoretické části pojednává o sociálních sítích, jejich vývoji, nejoblíbenějších druzích a způsobech, jakým děti a mládež využívají internet. Dále vymezuje specifické znaky internetové komunikace, popisuje aktivity dětí a mládeže na sociálních sítích a proces vytváření identity v tomto prostředí. Na závěr se práce zabývá některými hrozbami, které se díky komunikaci na internetu a sociálních sítích mezi dětmi a mládeží velmi rozšířily. Praktická část bakalářské práce zjišťuje, jak velký význam má pro žáky II. stupně ZŠ komunikace na sociálních sítích a také jakou mírou jsou informováni o výše zmiňovaných hrozbách.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the importance of communication over social networks for children and young people. The theoretical part of the thesis covers social networks, their development, the most popular kinds of social networks and the ways young people and children use the internet. It also determines the specific features of internet communication, describes the activities of children and young people on social networks and the process of creating an identity in this environment. Finally, the thesis deals with threats that have been growing among children and young people due to communication on the internet and social networks. The practical part of the thesis investigates the importance of communication over social networks for school children (11-16 year olds) and how well informed they are of the dangers this type of communication exposes them to.
Klíčová slova
komunikace, děti, mládež, sociální síť, kyberšikana, kybergrooming, kyberstalking
Klíčová slova v angličtině
communication, children, young people, social networking, cyber-bullying, cyber-grooming, cyber-stalking
Rozsah průvodní práce
66 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá významem komunikace na sociálních sítích pro děti a mládež. V teoretické části pojednává o sociálních sítích, jejich vývoji, nejoblíbenějších druzích a způsobech, jakým děti a mládež využívají internet. Dále vymezuje specifické znaky internetové komunikace, popisuje aktivity dětí a mládeže na sociálních sítích a proces vytváření identity v tomto prostředí. Na závěr se práce zabývá některými hrozbami, které se díky komunikaci na internetu a sociálních sítích mezi dětmi a mládeží velmi rozšířily. Praktická část bakalářské práce zjišťuje, jak velký význam má pro žáky II. stupně ZŠ komunikace na sociálních sítích a také jakou mírou jsou informováni o výše zmiňovaných hrozbách.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the importance of communication over social networks for children and young people. The theoretical part of the thesis covers social networks, their development, the most popular kinds of social networks and the ways young people and children use the internet. It also determines the specific features of internet communication, describes the activities of children and young people on social networks and the process of creating an identity in this environment. Finally, the thesis deals with threats that have been growing among children and young people due to communication on the internet and social networks. The practical part of the thesis investigates the importance of communication over social networks for school children (11-16 year olds) and how well informed they are of the dangers this type of communication exposes them to.
Klíčová slova
komunikace, děti, mládež, sociální síť, kyberšikana, kybergrooming, kyberstalking
Klíčová slova v angličtině
communication, children, young people, social networking, cyber-bullying, cyber-grooming, cyber-stalking
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na způsob komunikace dětí a mládeže;
- na vývoj informačních technologií a internetu;
- na popis různých druhů sociálních sítí a podrobný rozbor sítě Facebook;
- na rizika spojená se zanedbáním zabezpečení osobních údajů vložených na sociální sítě.
Součástí práce bude empirické šetření (kvantitativní) zaměřené na míru informovanosti dětí a mládeže o možných rizicích spojených s komunikací na sociálních sítích.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na způsob komunikace dětí a mládeže;
- na vývoj informačních technologií a internetu;
- na popis různých druhů sociálních sítí a podrobný rozbor sítě Facebook;
- na rizika spojená se zanedbáním zabezpečení osobních údajů vložených na sociální sítě.
Součástí práce bude empirické šetření (kvantitativní) zaměřené na míru informovanosti dětí a mládeže o možných rizicích spojených s komunikací na sociálních sítích.
Seznam doporučené literatury
DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-7169-988-8.
DIVÍNOVÁ, Radana. Cybersex: forma internetové komunikace. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-636-8.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
OREN, Leslie. R@nde po internetu. Praha : Ikar, 2008. ISBN 978-80-249-1123-6.
ROGERS, Vanessa. Kyberšikana. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-984-2.
VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.
VÝROST, Jozef; SLAMĚNÍK, Ivan. Aplikovaná sociální psychologie : [člověk a sociální instituce]. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-269-6.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-7169-988-8.
DIVÍNOVÁ, Radana. Cybersex: forma internetové komunikace. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-636-8.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
OREN, Leslie. R@nde po internetu. Praha : Ikar, 2008. ISBN 978-80-249-1123-6.
ROGERS, Vanessa. Kyberšikana. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-984-2.
VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.
VÝROST, Jozef; SLAMĚNÍK, Ivan. Aplikovaná sociální psychologie : [člověk a sociální instituce]. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-269-6.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Ocetková: Jak by se dala využít Vaše bakalářská práce v praxi?