Bakalářská práce pojednává o vrstevnické podpoře na základních školách v Brně. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. První část se zabývá definicí vrstevníka, vrstevnické podpory a psychologickými aspekty podporovatelů. Ve druhé praktické části jsou rozhovor s řediteli a jejich pohled na vrstevnickou problematiku v kontextu základních škol. Dále práce popisuje stále nedostačující informovanost na základních školách o vrstevnické podpoře.
Anotace v angličtině
The thesis deals with peer support at primary schools in Brno. It is divided into theoretical and practical parts. The first part deals with the definition of a peer, peer support and psychological aspects of supporters. In the practical part, the interview the directors and their view on the issue in the context of peer schools is treated. It also describes the awareness of peer support at elementary schools.
Klíčová slova
vrstevník, vrstevnická podpora, šikana, škola, prevence, peer program
Bakalářská práce pojednává o vrstevnické podpoře na základních školách v Brně. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. První část se zabývá definicí vrstevníka, vrstevnické podpory a psychologickými aspekty podporovatelů. Ve druhé praktické části jsou rozhovor s řediteli a jejich pohled na vrstevnickou problematiku v kontextu základních škol. Dále práce popisuje stále nedostačující informovanost na základních školách o vrstevnické podpoře.
Anotace v angličtině
The thesis deals with peer support at primary schools in Brno. It is divided into theoretical and practical parts. The first part deals with the definition of a peer, peer support and psychological aspects of supporters. In the practical part, the interview the directors and their view on the issue in the context of peer schools is treated. It also describes the awareness of peer support at elementary schools.
Klíčová slova
vrstevník, vrstevnická podpora, šikana, škola, prevence, peer program
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na ministerstvo školství a peer programy,
- na to co to je vrstevnická podpora (peer support),
- na hlavní role socializace vrstevníků,
- na vliv podporovatelů na školské zařízení a vrstevníky,
- na analýzu vrstevnické problematiky pohledem vyučujících na ZŠ.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný kvantitativní výzkum prostřednictvím dotazníků na základních školách zaměřený na zjištění vztahu k vrtevnické problematice.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce. S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na ministerstvo školství a peer programy,
- na to co to je vrstevnická podpora (peer support),
- na hlavní role socializace vrstevníků,
- na vliv podporovatelů na školské zařízení a vrstevníky,
- na analýzu vrstevnické problematiky pohledem vyučujících na ZŠ.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný kvantitativní výzkum prostřednictvím dotazníků na základních školách zaměřený na zjištění vztahu k vrtevnické problematice.
Seznam doporučené literatury
Carter, W. Erik a spol. Peer support Strategies for Improving All Students´ Social Lives and Learning. USA: Paul H. Brookes Pub, 2008.
Cowie, Helen, Wallage, Patti. Peer support in Action: From Bystanding to Standig By. London: SAGE Publication ltd., 2000.
Havlík, Radomír. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2007.
Klimeš, Lumír. Slovník cizích slov. Praha: SPN, 1983.
Linhart, Jiří. Slovník cizích slov pro nové století. Praha: Dialog, 2007.
Montoussé, Marc. Přehled Sociologie. Praha: Portál, 2008.
Osbourne, Richard. Soiologie. Praha: Portál, 2007.
Petráčková, Věra. Akademický slovník cizích slov. Praha: Academia, 2001.
Stacey, Hilary, Robinson, Pat. Let´s Mediate. London: SAGE Publications Company, 1997.
Zubatý, Josef. Naše řeč. II. Vrstevník, současník, 1918, ročník 2, číslo 9.
www.ferovaskola.cz, Mgr.Tannenbergerova Monika, vrstevníci, 23.11.2012.
www.peerforprogress.org
www.peersupportovie.org, Centre od Excellence in Peer Support (ČEPS) Melbourne, 25.3.2013.
www.wikipedia.com, 8.3.2013
Seznam doporučené literatury
Carter, W. Erik a spol. Peer support Strategies for Improving All Students´ Social Lives and Learning. USA: Paul H. Brookes Pub, 2008.
Cowie, Helen, Wallage, Patti. Peer support in Action: From Bystanding to Standig By. London: SAGE Publication ltd., 2000.
Havlík, Radomír. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2007.
Klimeš, Lumír. Slovník cizích slov. Praha: SPN, 1983.
Linhart, Jiří. Slovník cizích slov pro nové století. Praha: Dialog, 2007.
Montoussé, Marc. Přehled Sociologie. Praha: Portál, 2008.
Osbourne, Richard. Soiologie. Praha: Portál, 2007.
Petráčková, Věra. Akademický slovník cizích slov. Praha: Academia, 2001.
Stacey, Hilary, Robinson, Pat. Let´s Mediate. London: SAGE Publications Company, 1997.
Zubatý, Josef. Naše řeč. II. Vrstevník, současník, 1918, ročník 2, číslo 9.
www.ferovaskola.cz, Mgr.Tannenbergerova Monika, vrstevníci, 23.11.2012.
www.peerforprogress.org
www.peersupportovie.org, Centre od Excellence in Peer Support (ČEPS) Melbourne, 25.3.2013.
www.wikipedia.com, 8.3.2013
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla dobře
3. prof. Jílek: Existuji na základních školách v Brně peermediátoři?