Předložená bakalářská práce je zaměřena na spolupráci školy a rodiny s dítětem s handicapem. Cílem práce je ukázat jak tato spolupráce u nás funguje, jakou má úroveň a zda škola napomáhá rodinám v jejich nelehké situaci nebo je tomu naopak.
Nejprve je teoreticky zpracována problematika slova handicap, následuje pak rozbor rodiny s dítětem s handicapem a pomocných činností vedoucí k usnadnění v jejich životní situaci a závěr teoretické části patří k popisu možností vzdělávání dětí s handicapem na běžných školách.
V praktické části je proveden dotazníkový výzkum, který je založený na spolupráci školy a rodiny s dítětem s handicapem.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the cooperation betwewn the school and the family of the handicapped child. The aim of this thesis is to show how the cooperation functions these days, what its standards are and whether the school really helps the families in the time of need or is it the other way round.
Firstly, the meaning of the word "handicapped" is worked out theoretically. I tis followed by analysis of the family with handicapped child and the auxiliary procedures that should lead into facilitation in difficult times. The end of thesis is dedicated to the descroption of the educational possibilities of handicapped children at basic schools.
In the practical part of the thesis the questionnaire survey is carried out. The survey is based on the cooperation between the school and the family of handicapped child.
Klíčová slova
handicap, stigma, normality, efektivity, deprivace, frustrace, didaktické a kompenzační pomůcky, edukce, integrace, patologické jevy, zraková stimulace, braillovo písmo, dotazníková metoda
Klíčová slova v angličtině
Handicap, stigma, normality, efficiency, deprivation, frustration, didactical utilities and adaptive technology, integration, pathological effects, stimulation of sight, braille, questionnaire survey
Rozsah průvodní práce
59
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená bakalářská práce je zaměřena na spolupráci školy a rodiny s dítětem s handicapem. Cílem práce je ukázat jak tato spolupráce u nás funguje, jakou má úroveň a zda škola napomáhá rodinám v jejich nelehké situaci nebo je tomu naopak.
Nejprve je teoreticky zpracována problematika slova handicap, následuje pak rozbor rodiny s dítětem s handicapem a pomocných činností vedoucí k usnadnění v jejich životní situaci a závěr teoretické části patří k popisu možností vzdělávání dětí s handicapem na běžných školách.
V praktické části je proveden dotazníkový výzkum, který je založený na spolupráci školy a rodiny s dítětem s handicapem.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the cooperation betwewn the school and the family of the handicapped child. The aim of this thesis is to show how the cooperation functions these days, what its standards are and whether the school really helps the families in the time of need or is it the other way round.
Firstly, the meaning of the word "handicapped" is worked out theoretically. I tis followed by analysis of the family with handicapped child and the auxiliary procedures that should lead into facilitation in difficult times. The end of thesis is dedicated to the descroption of the educational possibilities of handicapped children at basic schools.
In the practical part of the thesis the questionnaire survey is carried out. The survey is based on the cooperation between the school and the family of handicapped child.
Klíčová slova
handicap, stigma, normality, efektivity, deprivace, frustrace, didaktické a kompenzační pomůcky, edukce, integrace, patologické jevy, zraková stimulace, braillovo písmo, dotazníková metoda
Klíčová slova v angličtině
Handicap, stigma, normality, efficiency, deprivation, frustration, didactical utilities and adaptive technology, integration, pathological effects, stimulation of sight, braille, questionnaire survey
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury - rodina a škola, spolupráce rodiny a školy, handicapované dítě, inkluzivní vzdělávání.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti speciální pedagogiky.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury - rodina a škola, spolupráce rodiny a školy, handicapované dítě, inkluzivní vzdělávání.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti speciální pedagogiky.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4.
ČERMÁK, Michal. Jak se stát férovou školou I.: diskriminace ve školství z pohledu práva. Brno: Liga lidských práv, 2010. ISBN 978-80-903473-8-0.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. ISBN 978-80-7315-185-0.
LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
PANČOCHA, Karel. Perspektivy výzkumu inkluzivního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5663-3.
TANNENBERGEROVÁ, Monika a Katarína KRAHULOVÁ. Jak se stát férovou školou II.: inkluzivní vzdělávání v praxi. Brno: Liga lidských práv, 2010. ISBN 978-80-87414-02-6.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-158-4.
ČERMÁK, Michal. Jak se stát férovou školou I.: diskriminace ve školství z pohledu práva. Brno: Liga lidských práv, 2010. ISBN 978-80-903473-8-0.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. ISBN 978-80-7315-185-0.
LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
PANČOCHA, Karel. Perspektivy výzkumu inkluzivního vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5663-3.
TANNENBERGEROVÁ, Monika a Katarína KRAHULOVÁ. Jak se stát férovou školou II.: inkluzivní vzdělávání v praxi. Brno: Liga lidských práv, 2010. ISBN 978-80-87414-02-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci a zodpověděla otázky uvedené v posudcích oponenta i vedoucího práce. Mgr. Navrátilová upozornila na zásadní nedostatky především empirické části - formulace dotazníku, nesrovnalosti v metodologické terminologii, příliš malý počet respondentů. Komise však ocenila nasazení autorky a výbornou přípravu na prezentaci.