Bakalářská práce je zaměřena na výchovu dětí v rodině. Podává ucelený přehled o rodině, rodinném prostředí a výchově, která je v něm uskutečňována. Práce popisuje typologii a funkce rodiny, výchovné styly, postupy při odměňování a trestání dětí. Uvádí zásady, které přispívají k utváření adekvátního sebevědomí dětí. Práce vysvětluje, jaký vliv má pořadí narození dětí. Zmiňuje činitele ovlivňující vývoj dětí, tedy prostředí a dědičnost. Zabývá se socializačním procesem v rodině.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the bringing up of children in the family. It provides a comprehensive overview of the family, a family environment and bringing up, which is realized there. The thesis describes the typology and functions of the family, educational styles, principles of rewards and punishment of children. It shows the principles which contribute to the formation of an adequate self-confidence of children. The thesis explains the influence of birth order of children. It mentions factors affecting the development of children, an environment and heredity. It deals with the socialization process in the family.
Klíčová slova
výchova, rodina, děti, rodinné prostředí, sourozenec, socializace, dědičnost
Klíčová slova v angličtině
bringing up, family, children, family environment, sibling, socialization, heredity
Rozsah průvodní práce
90 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na výchovu dětí v rodině. Podává ucelený přehled o rodině, rodinném prostředí a výchově, která je v něm uskutečňována. Práce popisuje typologii a funkce rodiny, výchovné styly, postupy při odměňování a trestání dětí. Uvádí zásady, které přispívají k utváření adekvátního sebevědomí dětí. Práce vysvětluje, jaký vliv má pořadí narození dětí. Zmiňuje činitele ovlivňující vývoj dětí, tedy prostředí a dědičnost. Zabývá se socializačním procesem v rodině.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the bringing up of children in the family. It provides a comprehensive overview of the family, a family environment and bringing up, which is realized there. The thesis describes the typology and functions of the family, educational styles, principles of rewards and punishment of children. It shows the principles which contribute to the formation of an adequate self-confidence of children. The thesis explains the influence of birth order of children. It mentions factors affecting the development of children, an environment and heredity. It deals with the socialization process in the family.
Klíčová slova
výchova, rodina, děti, rodinné prostředí, sourozenec, socializace, dědičnost
Klíčová slova v angličtině
bringing up, family, children, family environment, sibling, socialization, heredity
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na rodinné prostředí jako zdroj prvotních zkušeností dětí;
- na vývoj a formování osobnosti dětí;
- na kvalitu vztahů v rodině a základní funkce rodiny;
- na hledání odpovědí na otázky, jaký vliv má na výchovu dětí struktura rodiny, věk rodičů, socio-ekonomický status rodiny.
V empirické části budeme používat kvantitativní metodu, dotazník, kde budeme zjišťovat vliv rodinného prostředí na výchovu dětí.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na rodinné prostředí jako zdroj prvotních zkušeností dětí;
- na vývoj a formování osobnosti dětí;
- na kvalitu vztahů v rodině a základní funkce rodiny;
- na hledání odpovědí na otázky, jaký vliv má na výchovu dětí struktura rodiny, věk rodičů, socio-ekonomický status rodiny.
V empirické části budeme používat kvantitativní metodu, dotazník, kde budeme zjišťovat vliv rodinného prostředí na výchovu dětí.
Seznam doporučené literatury
Kraus,B., Poláčková, V. et.al. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001.
Matoušek, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON, 1997.
Přadka, M. Vybrané problémy vztahu výchovy a prostředí. Brno: UJEP, 1983.
Střelec, S. et. al. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998.
Špičák, J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc: PdF, UP 1993.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Kraus,B., Poláčková, V. et.al. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001.
Matoušek, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON, 1997.
Přadka, M. Vybrané problémy vztahu výchovy a prostředí. Brno: UJEP, 1983.
Střelec, S. et. al. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998.
Špičák, J. Prostředí z pohledu sociální pedagogiky. Olomouc: PdF, UP 1993.
Další literatura bude obsažena v Projektu diplomové práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. dr. Dalajka: Jak jste se vyrovnala se sebestylizací na straně respondentů?