Tématem bakalářské práce je Dítě se syndromem ADHD v mateřské škole. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Cílem teoretické částí je objasnit základní pojmy a charakteristiku syndromu ADHD, možnosti integrace dítěte v mateřské škole a faktory, které především ovlivňují život dítěte se syndromem ADHD.
Součástí bakalářské práce je zároveň i empirický kvalitativní výzkum realizovaný metodami rozhovoru s pedagogy pracujícími s dítětem se syndromem ADHD, rodiči dítěte se syndromem ADHD, a také případová studie vytvořená na základě dlouhodobého pozorování dítěte s ADHD.
Anotace v angličtině
The theme of Bachelor´s thesis is a child with the syndrome of ADHD in nursery school. The work is divided into a theoretical and an empirical part. The aim of the theoretical part is to explain the basic concepts and characteristics syndrome of ADHD, possibility of integration of the child in the nursery school and the factors that particularly affect the life of a child with the syndrome of ADHD.
Part of the Bachelor´s thesis is also the empirical qualitative research implemented methods by interview with teachers working with a child with syndrome of ADHD, parents of children with syndrome ADHD, and also a case studies developed on the basis of long - term observation of the child with ADHD.
Tématem bakalářské práce je Dítě se syndromem ADHD v mateřské škole. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Cílem teoretické částí je objasnit základní pojmy a charakteristiku syndromu ADHD, možnosti integrace dítěte v mateřské škole a faktory, které především ovlivňují život dítěte se syndromem ADHD.
Součástí bakalářské práce je zároveň i empirický kvalitativní výzkum realizovaný metodami rozhovoru s pedagogy pracujícími s dítětem se syndromem ADHD, rodiči dítěte se syndromem ADHD, a také případová studie vytvořená na základě dlouhodobého pozorování dítěte s ADHD.
Anotace v angličtině
The theme of Bachelor´s thesis is a child with the syndrome of ADHD in nursery school. The work is divided into a theoretical and an empirical part. The aim of the theoretical part is to explain the basic concepts and characteristics syndrome of ADHD, possibility of integration of the child in the nursery school and the factors that particularly affect the life of a child with the syndrome of ADHD.
Part of the Bachelor´s thesis is also the empirical qualitative research implemented methods by interview with teachers working with a child with syndrome of ADHD, parents of children with syndrome ADHD, and also a case studies developed on the basis of long - term observation of the child with ADHD.
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálů IMS ,,Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách´´ (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na prediktory a faktory, které ovlivňují život dítěte s ADHD
- na nejčastější poruchy chování dětí s ADHD
- na otázku, zda ADHD je jako pedagogický fenomén
- na možnosti inkluzivní edukace žáků s ADHD v Mateřské škole
Součástí práce bude empirický kvalitativní a kvantitativní výzkum realizovaný metodami rozhovoru s pedagogy pracujícími s dětmi ADHD a rodiči dětí s ADHD, a také dlouhodobého pozorování dítěte s ADHD.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálů IMS ,,Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách´´ (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na prediktory a faktory, které ovlivňují život dítěte s ADHD
- na nejčastější poruchy chování dětí s ADHD
- na otázku, zda ADHD je jako pedagogický fenomén
- na možnosti inkluzivní edukace žáků s ADHD v Mateřské škole
Součástí práce bude empirický kvalitativní a kvantitativní výzkum realizovaný metodami rozhovoru s pedagogy pracujícími s dětmi ADHD a rodiči dětí s ADHD, a také dlouhodobého pozorování dítěte s ADHD.
Seznam doporučené literatury
Dahlke, R. Agrese jako šance. Praha: Ikar, 2005.
Králíková, M. Rodina a škola ve výchovné spolupráci. Praha: Statní pedagogické nakladatelství, 1985.
Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010.
Pospíšil, M. Zlost, hněv, rozčilení, aneb jak ze slepé uličky krizové komunikace s dospělými i dětmi. Plzeň: 1999.
Svobodová, E., Švejdová, H. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011.
Šimanovský, Z. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2002.
Špaňhelová, I. Dítě v předškolním období. Praha: Mladá fronta, 2004.
Taylor, J. F. Jak přežít s hyperaktivitou a poruchami pozornostmi. Praha: Portál, 2012.
Train, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2001.
Train, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997.
Seznam doporučené literatury
Dahlke, R. Agrese jako šance. Praha: Ikar, 2005.
Králíková, M. Rodina a škola ve výchovné spolupráci. Praha: Statní pedagogické nakladatelství, 1985.
Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010.
Pospíšil, M. Zlost, hněv, rozčilení, aneb jak ze slepé uličky krizové komunikace s dospělými i dětmi. Plzeň: 1999.
Svobodová, E., Švejdová, H. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011.
Šimanovský, Z. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2002.
Špaňhelová, I. Dítě v předškolním období. Praha: Mladá fronta, 2004.
Taylor, J. F. Jak přežít s hyperaktivitou a poruchami pozornostmi. Praha: Portál, 2012.
Train, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2001.
Train, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. Dr. Jůzlová - příčiny a projevy dítěte s ADHD
odpověděla vyčerpávajícím způsobem
doc. Řehoř - činnost asistenta pedagoga v mateřské škole