Bakalářská práce "Komunitní vzdělávání na základních školách" pojednává o jednom z mnoha alternativních přístupů ke vzdělávání o komunitním vzdělávání. Snaží se stručně definovat pojmy spojené s touto vzdělávací koncepcí, popisuje rozvoj komunitního vzdělávání ve světě i v České republice, poukazuje na nové možnosti a příležitosti, které tento přístup ke vzdělávání přináší. Praktická část práce se zaměřuje na zhodnocení prvků komunitního vzdělávání na konkrétní základní škole a následné doporučení dalších kroků k jejich posílení tak, aby se škola stala vzdělávacím a společenským centrem obce.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis "Community education at primary schools" deals with one of the many alternative approaches towards education the community education. It tries to define terms connected with this concept, describes development of community education in the world and in the Czech Republic, and points out new possibilities and opportunities offered by this concept. Practical part of the thesis is focused on evaluation of aspects of community education at the particular primary school and tries to suggest next steps to enhance the concept of community education in this school in order to become educational and social center of the village.
Community education, community school, community coordinator, environment, school openness, partnership, long-life education, volunteer.
Rozsah průvodní práce
50 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce "Komunitní vzdělávání na základních školách" pojednává o jednom z mnoha alternativních přístupů ke vzdělávání o komunitním vzdělávání. Snaží se stručně definovat pojmy spojené s touto vzdělávací koncepcí, popisuje rozvoj komunitního vzdělávání ve světě i v České republice, poukazuje na nové možnosti a příležitosti, které tento přístup ke vzdělávání přináší. Praktická část práce se zaměřuje na zhodnocení prvků komunitního vzdělávání na konkrétní základní škole a následné doporučení dalších kroků k jejich posílení tak, aby se škola stala vzdělávacím a společenským centrem obce.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis "Community education at primary schools" deals with one of the many alternative approaches towards education the community education. It tries to define terms connected with this concept, describes development of community education in the world and in the Czech Republic, and points out new possibilities and opportunities offered by this concept. Practical part of the thesis is focused on evaluation of aspects of community education at the particular primary school and tries to suggest next steps to enhance the concept of community education in this school in order to become educational and social center of the village.
Community education, community school, community coordinator, environment, school openness, partnership, long-life education, volunteer.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
-na vymezení základních pojmů: prostředí, komunita, komunitní škola;
-na definici pojmu komunitní vzdělávání, na jeho principy a charakteristiku;
-na koncepci školy jako společenského, kulturního a vzdělávacího centra obce;
-na počátky a současný stav komunitního vzdělávání v zahraničí, Standardy komunitního vzdělávání a jejich ověřování;
-na stav komunitního vzdělávání v ČR, jeho podpora MŠMT, příklady komunitních škol.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum metodou otevřených rozhovorů v konkrétní škole a obci s cílem zmapovat aktuální stav komunitního vzdělávání ve škole, eventuálně připravenost pro zavedení Standardů komunitního vzdělávání. Tento výzkum bude podpořen kvantitativním výzkumem pravděpodobně v podobě anketního šetření popř. srovnáním dvou typů komunitních škol - malé obecní a velké sídlištní. Metoda kvantitativního výzkumu bude upřesněna během práce s ohledem na požadavky školy tak, aby práce byla pro školu přínosná.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
-na vymezení základních pojmů: prostředí, komunita, komunitní škola;
-na definici pojmu komunitní vzdělávání, na jeho principy a charakteristiku;
-na koncepci školy jako společenského, kulturního a vzdělávacího centra obce;
-na počátky a současný stav komunitního vzdělávání v zahraničí, Standardy komunitního vzdělávání a jejich ověřování;
-na stav komunitního vzdělávání v ČR, jeho podpora MŠMT, příklady komunitních škol.
Součástí práce bude kvalitativní výzkum metodou otevřených rozhovorů v konkrétní škole a obci s cílem zmapovat aktuální stav komunitního vzdělávání ve škole, eventuálně připravenost pro zavedení Standardů komunitního vzdělávání. Tento výzkum bude podpořen kvantitativním výzkumem pravděpodobně v podobě anketního šetření popř. srovnáním dvou typů komunitních škol - malé obecní a velké sídlištní. Metoda kvantitativního výzkumu bude upřesněna během práce s ohledem na požadavky školy tak, aby práce byla pro školu přínosná.
Seznam doporučené literatury
Bakošová, Z.Sociálna pedagogika jako životná pomoc. Bratislava: FFUK, 2005.
Havlík, R., Koťa, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002.
Gardner, J. Budování komunity, Praha: Nadace VIA , 1999.
Gojdová, A. Teorie a modely komunitní práce. 1.vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Zdravotní sociální fakulta, 2006.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
Kraus, B., Poláčková, V. Prostředí, člověk, výchova. Brno: Paido,2001.
Lauerman, M. Jak budovat a posilovat komunitní rozměr školy. In: Vedení školy v praxi. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., 2002
Murphy, K., Novák, T. Příručka profesního rozvoje koordinátora komunitního vzdělávání. Praha: Nová škola, 2005.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Bakošová, Z.Sociálna pedagogika jako životná pomoc. Bratislava: FFUK, 2005.
Havlík, R., Koťa, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002.
Gardner, J. Budování komunity, Praha: Nadace VIA , 1999.
Gojdová, A. Teorie a modely komunitní práce. 1.vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Zdravotní sociální fakulta, 2006.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
Kraus, B., Poláčková, V. Prostředí, člověk, výchova. Brno: Paido,2001.
Lauerman, M. Jak budovat a posilovat komunitní rozměr školy. In: Vedení školy v praxi. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o., 2002
Murphy, K., Novák, T. Příručka profesního rozvoje koordinátora komunitního vzdělávání. Praha: Nová škola, 2005.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
3. prof. Jílek: Je v rámci komunitní školy pozice sociálního pedagoga potřebná?
- odpověděla vyčerpávajícím způsobem
Ing. Ocetková: Máte vlastní zkušenost s komunitní školou?