Bakalářská práce se zabývá komunikací v dnešních rodinách a vnímá ji jako významný faktor při utváření rodinného klimatu. Zaměřuje se na ranou komunikaci a období prvních třech let života, které považuje za rozhodující při formování osobnosti člověka. V kapitolách specifikuje členění komunikace, popisuje bariéry komunikace v rodinném prostředí, všímá si proměny tradičního pojetí rodiny do dnešní postmoderní podoby, zamýšlí se nad současnými funkcemi rodiny, věnuje pozornost nárůstu neúplných rodin, rodinám s adoptivními dětmi i ústavní péči.
Představuje projekt Škola lásky v rodině dle etiky PhDr. Jiřiny Prekopové, jehož smyslem je zkvalitňování komunikace v rodině a znovuoživení duchovních hodnot v dnešní materiálně orientované době. Prostřednictvím rozhovorů s účastníky tohoto kurzu je podle Zakotvené teorie zodpovězena výzkumná otázka týkající se ovlivnění rodinného klimatu zavedením principů kurzu do praxe.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with communication in contemporary families and perceives it as an important factor in creating a family climate. It focuses on early communication and the period of first three years in a child's life, which is considered a main determinant of personality development. In individual chapters the thesis specifies different types of communication, describes communication barriers in the family environment, and explores changes in the concept of family from the traditional to the postmodern one. Furthermore, it considers contemporary functions of family, and draws attention to the rise in number of incomplete families as well as to families with adopted children and the topic of institutional care.
The thesis introduces the project "The School of Love in Family" based on PhDr. Jiřina Prekopová's ethics, the aim of which is improvement of family communication and revival of spiritual values in the current materialistically oriented era. By means of interviews with the course participants and following the Anchored theory, the thesis attempts to answer the research question concerning the influence on a family climate resulting from implementation of the course principles into practice.
Klíčová slova
Rodinné klima, raná komunikace, formování osobnosti člověka, postmoderní rodina, Škola lásky v rodině dle etiky PhDr. Jiřiny Prekopové, Zakotvená teorie
Klíčová slova v angličtině
Family climate, early communication, personality development, postmodern family, School of Love in Family based on PhDr. Jiřina Prekopová's ethics, Anchored theory
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá komunikací v dnešních rodinách a vnímá ji jako významný faktor při utváření rodinného klimatu. Zaměřuje se na ranou komunikaci a období prvních třech let života, které považuje za rozhodující při formování osobnosti člověka. V kapitolách specifikuje členění komunikace, popisuje bariéry komunikace v rodinném prostředí, všímá si proměny tradičního pojetí rodiny do dnešní postmoderní podoby, zamýšlí se nad současnými funkcemi rodiny, věnuje pozornost nárůstu neúplných rodin, rodinám s adoptivními dětmi i ústavní péči.
Představuje projekt Škola lásky v rodině dle etiky PhDr. Jiřiny Prekopové, jehož smyslem je zkvalitňování komunikace v rodině a znovuoživení duchovních hodnot v dnešní materiálně orientované době. Prostřednictvím rozhovorů s účastníky tohoto kurzu je podle Zakotvené teorie zodpovězena výzkumná otázka týkající se ovlivnění rodinného klimatu zavedením principů kurzu do praxe.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with communication in contemporary families and perceives it as an important factor in creating a family climate. It focuses on early communication and the period of first three years in a child's life, which is considered a main determinant of personality development. In individual chapters the thesis specifies different types of communication, describes communication barriers in the family environment, and explores changes in the concept of family from the traditional to the postmodern one. Furthermore, it considers contemporary functions of family, and draws attention to the rise in number of incomplete families as well as to families with adopted children and the topic of institutional care.
The thesis introduces the project "The School of Love in Family" based on PhDr. Jiřina Prekopová's ethics, the aim of which is improvement of family communication and revival of spiritual values in the current materialistically oriented era. By means of interviews with the course participants and following the Anchored theory, the thesis attempts to answer the research question concerning the influence on a family climate resulting from implementation of the course principles into practice.
Klíčová slova
Rodinné klima, raná komunikace, formování osobnosti člověka, postmoderní rodina, Škola lásky v rodině dle etiky PhDr. Jiřiny Prekopové, Zakotvená teorie
Klíčová slova v angličtině
Family climate, early communication, personality development, postmodern family, School of Love in Family based on PhDr. Jiřina Prekopová's ethics, Anchored theory
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009).
Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
v teoretické části:
- na dopad nedostatečné komunikace z pohledu sociální pedagogiky;
- na stav komunikace v dnešních rodinách;
v praktické části:
- na osvětu "Škola lásky v rodině dle etiky PhDr.Jiřiny Prekopové".
Součástí práce bude kvalitativní výzkum výběrového souboru formou rozhovorů,
zaměřený na ověření tohoto programu v praxi.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009).
Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
v teoretické části:
- na dopad nedostatečné komunikace z pohledu sociální pedagogiky;
- na stav komunikace v dnešních rodinách;
v praktické části:
- na osvětu "Škola lásky v rodině dle etiky PhDr.Jiřiny Prekopové".
Součástí práce bude kvalitativní výzkum výběrového souboru formou rozhovorů,
zaměřený na ověření tohoto programu v praxi.
Seznam doporučené literatury
Koucká, P., Prekopová, J., Šturma, J. Výchova láskou. Praha: Portál, 2012.
Langmeier,J., Matějček, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha:Avicenum, 1974.
Matějček, Z.Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2008.
Matějček, Z.Po dobrém,nebo po zlém? Praha: Portál, 2007.
Matějček, Z.Škola rodičů. Praha: Maxdorf, 2000.
Prekopová, J., Schweizerová CH. Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Praha: Portál, 2003.
Prekopová, J. Aby láska v rodinách proudila. Praha: Nakladatelství Monika Vadasová-Elšíková, 2012.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Koucká, P., Prekopová, J., Šturma, J. Výchova láskou. Praha: Portál, 2012.
Langmeier,J., Matějček, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha:Avicenum, 1974.
Matějček, Z.Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2008.
Matějček, Z.Po dobrém,nebo po zlém? Praha: Portál, 2007.
Matějček, Z.Škola rodičů. Praha: Maxdorf, 2000.
Prekopová, J., Schweizerová CH. Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Praha: Portál, 2003.
Prekopová, J. Aby láska v rodinách proudila. Praha: Nakladatelství Monika Vadasová-Elšíková, 2012.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studentky
2. Otázky vedoucího a oponentky bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděla dobře
3. dr. Dalajka: Jak jste ve výzkumu aplikovala postup zakotvené teorie?