Bakalářská práce je zaměřena na kyberšikanu, která se v současnosti vyskytuje čím dál častěji a je rozšířeným problémem nejen mezi studenty, ale v celé společnosti. Jedná se o formu šikany, která využívá komunikační a informační technologie k tyranizování oběti. V teoretické části práce jsou definovány základní pojmy vztahující se ke kyberšikaně, je popsán rozdíl mezi klasickou formou šikany a kyberšikanou. Část práce je věnována také prevenci a řešení kyberšikany. Praktická část zahrnuje výzkum prováděný na vybraných středních školách, který je zaměřen na kyberšikanu, a rozbor toho, zda se kyberšikana vyskytuje v rozdílné míře u studentů s rozšířenou výukou informační technologie a studentů s běžnou výukou informační technologie.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on cyberbullying which becomes more common problem not only among students but also in the whole society. Cyberbullying is a form of bullying in which communication and information technologies are used to bully a person. In theoretical part of this thesis, basics terms related to cyberbullying are defined and the difference between bullying and cyberbullying is described. Practical part includes the research of cyberbullying which was done in selected secondary schools and it also analyzes whether the cyberbullying is more common among students who have extended information technologies classes in comparison with those who have standard information technologies classes.
Bakalářská práce je zaměřena na kyberšikanu, která se v současnosti vyskytuje čím dál častěji a je rozšířeným problémem nejen mezi studenty, ale v celé společnosti. Jedná se o formu šikany, která využívá komunikační a informační technologie k tyranizování oběti. V teoretické části práce jsou definovány základní pojmy vztahující se ke kyberšikaně, je popsán rozdíl mezi klasickou formou šikany a kyberšikanou. Část práce je věnována také prevenci a řešení kyberšikany. Praktická část zahrnuje výzkum prováděný na vybraných středních školách, který je zaměřen na kyberšikanu, a rozbor toho, zda se kyberšikana vyskytuje v rozdílné míře u studentů s rozšířenou výukou informační technologie a studentů s běžnou výukou informační technologie.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on cyberbullying which becomes more common problem not only among students but also in the whole society. Cyberbullying is a form of bullying in which communication and information technologies are used to bully a person. In theoretical part of this thesis, basics terms related to cyberbullying are defined and the difference between bullying and cyberbullying is described. Practical part includes the research of cyberbullying which was done in selected secondary schools and it also analyzes whether the cyberbullying is more common among students who have extended information technologies classes in comparison with those who have standard information technologies classes.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti kyberšikany, kybergroomingu.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi středních škol.
Zásady pro vypracování
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti kyberšikany, kybergroomingu.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi středních škol.
Seznam doporučené literatury
GŘIVNA, Tomáš a Radim POLČÁK. Kyberkriminalita a právo. Praha: Auditorium, 2008. ISBN 978-80-903786-7-4.
ROGERS, Vanessa. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-984-2.
POKORNÝ, Vratislav, Jana TELCOVÁ a Anton TOMKO. Prevence sociálně patologických jevů: manuál praxe. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003. ISBN 8086568040.
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
Seznam doporučené literatury
GŘIVNA, Tomáš a Radim POLČÁK. Kyberkriminalita a právo. Praha: Auditorium, 2008. ISBN 978-80-903786-7-4.
ROGERS, Vanessa. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-984-2.
POKORNÝ, Vratislav, Jana TELCOVÁ a Anton TOMKO. Prevence sociálně patologických jevů: manuál praxe. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, 2003. ISBN 8086568040.
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
KYRIACOU, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně prezentovala svou bakalářskou práci. Dr. Machů jako vedoucí práce shrnula své hodnocení, které je převážně pozitivní, ocenila především snahu o důkladnější interpretaci dat. Studentka dále zodpověděla otázky uvedené v posudcích.