Bakalářská práce se zaměřuje na alternativní výtvarné techniky a jejich využití v mateřské škole. Předmětem mé práce jsou učitelky mateřské školy. Zajímá mě, jak jsou informované o této problematice a také, jestli vidí důležitost v používání jich již v předškolním vzdělávání. Teoretická část se zabývá výtvarnými technikami, jejich místem a využitím v mateřské škole a také rozdělením z pohledu různých autorů. Praktická část se týká vyhodnocení rozhovorů učitelek mateřských škol. Na základě nich zjišťuji, jak učitelky chápou pojem "alternativní výtvarná technika", jestli je zařazují do výchovně-vzdělávacího procesu.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis is focused on the alternative art techniques and their use in kindergarten. Preschool teachers are subject of my thesis. I am interested in how much they are informed about this problem and if they already find important using them in preschool education. I engage in the art techniques, their place and use in kindergarten, division them from various authors in the theoretical part. The practical part deals with the assessment of interview of preschool teachers. On basis of this qualitative research I find out, how preschool teachers understand name "alternative art techniques", if they include them to educational process.
Klíčová slova
výtvarná technika, alternativní výtvarná technika, tradiční výtvarná technika, předškolní vzdělávání, výtvarné činnosti, učitel mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
art technique, alternative art technique, traditional art technique, preschool education, art actvities, preschool teacher
Rozsah průvodní práce
62 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na alternativní výtvarné techniky a jejich využití v mateřské škole. Předmětem mé práce jsou učitelky mateřské školy. Zajímá mě, jak jsou informované o této problematice a také, jestli vidí důležitost v používání jich již v předškolním vzdělávání. Teoretická část se zabývá výtvarnými technikami, jejich místem a využitím v mateřské škole a také rozdělením z pohledu různých autorů. Praktická část se týká vyhodnocení rozhovorů učitelek mateřských škol. Na základě nich zjišťuji, jak učitelky chápou pojem "alternativní výtvarná technika", jestli je zařazují do výchovně-vzdělávacího procesu.
Anotace v angličtině
This Bachelor Thesis is focused on the alternative art techniques and their use in kindergarten. Preschool teachers are subject of my thesis. I am interested in how much they are informed about this problem and if they already find important using them in preschool education. I engage in the art techniques, their place and use in kindergarten, division them from various authors in the theoretical part. The practical part deals with the assessment of interview of preschool teachers. On basis of this qualitative research I find out, how preschool teachers understand name "alternative art techniques", if they include them to educational process.
Klíčová slova
výtvarná technika, alternativní výtvarná technika, tradiční výtvarná technika, předškolní vzdělávání, výtvarné činnosti, učitel mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
art technique, alternative art technique, traditional art technique, preschool education, art actvities, preschool teacher
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o alternativních výtvarných technikách.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výtvarné výchovy v MŠ.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o alternativních výtvarných technikách.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výtvarné výchovy v MŠ.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
REINHOLD, Nostrand van. The Reinhold Book of Art and Craft Techniques, for Parents, Teachers, and Children. New York: Van Nostrand Reinhold, 1976. ISBN 978-0442268763.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
STADLEROVÁ, Hana. Po O. Východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělání. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5732-6.
UŽDIL, Jaromír a Emilie ŠAŠINKOVÁ. Výtvarná výchova v předškolním věku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. ISBN 14-442-80.
VONDROVÁ, Petra. Výtvarné techniky pro děti. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-583-0.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
REINHOLD, Nostrand van. The Reinhold Book of Art and Craft Techniques, for Parents, Teachers, and Children. New York: Van Nostrand Reinhold, 1976. ISBN 978-0442268763.
ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996. ISBN 80-902267-1-X.
STADLEROVÁ, Hana. Po O. Východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělání. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5732-6.
UŽDIL, Jaromír a Emilie ŠAŠINKOVÁ. Výtvarná výchova v předškolním věku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980. ISBN 14-442-80.
VONDROVÁ, Petra. Výtvarné techniky pro děti. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-583-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka vhodně prezentovala svou práci. Dr. Szimethová shrnula své hodnocení jako vedoucí práce, ocenila spolupráci autorky se školitelkou, zaujetí a pečlivý přístup, dostatečnou úroveň zpracování teoretické části práce. Uvedla některé výhrady k empirické části, především nedotažení zakotvené teorie. Prof. Gavora vyzdvihl náročnost zvolené výzkummé strategie. Byla jste pozorovat výtvarné činnosti v dané mateřské škole? (prof. Gavora) Studentka zodpověděla a zdůvodnila svou odpověď. Dr. Unger doplnil, že studentka mohla ještě lépe propracovat interpretační část bakalářské práce, ale taktéž ocenil její celkovou adekvátní úroveň.