Bakalářská práce se zabývá problematikou sociální integrace sluchově postižených osob v mladé dospělosti, neboť je nezbytné podporovat a vytvářet vhodné podmínky pro integraci minoritních skupin, které nejsou schopny dosahovat vysoké míry socializace při-rozeným způsobem. Popisuje osobnost neslyšícího, možnosti komunikace, zabývá se také vývojem sluchově postiženého v mladé dospělosti a sociální integrací. Záměr práce je zachytit specifika sociální integrace neslyšících osob v období mladé dospělosti pocházejících z rodiny se sluchovým postižením a ze slyšící rodiny. Představit možnosti a schopnosti neslyšícího jedince, ovlivněného rodinným či internátním prostředím a volbou komunikačního prostředku.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is concerned with the issues of social integration of hearing-impaired persons in early adulthood since it is crucial to encourage and create suitable conditions for integration of minority groups which are not able to reach high level of soci-alisation in a natural way. Intention of this thesis is to capture particularities of social inte-gration of hearing-impaired persons in their early adulthood who come both from families with hearing impairment and from hearing families. And to introduce possibilities and abi-lities of a hearing-impaired person influenced by family or boarding school surroundings and the choice of means of communication.
Klíčová slova
Sociální integrace, integrace, inkluze, sluchové postižení, neslyšící, socializace, mladá dospělost, sluchové vady, sebereflexe, osobnost neslyšícího
Klíčová slova v angličtině
Social integration, integration, inclusion, hearing-impaired, deaf person, socialisation, early adulthood, hearing defekt, reflection, personality deaf,
Rozsah průvodní práce
85 s. (128 825 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou sociální integrace sluchově postižených osob v mladé dospělosti, neboť je nezbytné podporovat a vytvářet vhodné podmínky pro integraci minoritních skupin, které nejsou schopny dosahovat vysoké míry socializace při-rozeným způsobem. Popisuje osobnost neslyšícího, možnosti komunikace, zabývá se také vývojem sluchově postiženého v mladé dospělosti a sociální integrací. Záměr práce je zachytit specifika sociální integrace neslyšících osob v období mladé dospělosti pocházejících z rodiny se sluchovým postižením a ze slyšící rodiny. Představit možnosti a schopnosti neslyšícího jedince, ovlivněného rodinným či internátním prostředím a volbou komunikačního prostředku.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is concerned with the issues of social integration of hearing-impaired persons in early adulthood since it is crucial to encourage and create suitable conditions for integration of minority groups which are not able to reach high level of soci-alisation in a natural way. Intention of this thesis is to capture particularities of social inte-gration of hearing-impaired persons in their early adulthood who come both from families with hearing impairment and from hearing families. And to introduce possibilities and abi-lities of a hearing-impaired person influenced by family or boarding school surroundings and the choice of means of communication.
Klíčová slova
Sociální integrace, integrace, inkluze, sluchové postižení, neslyšící, socializace, mladá dospělost, sluchové vady, sebereflexe, osobnost neslyšícího
Klíčová slova v angličtině
Social integration, integration, inclusion, hearing-impaired, deaf person, socialisation, early adulthood, hearing defekt, reflection, personality deaf,
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sluchového postižení a sociální integrace.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sluchového postižení a sociální integrace.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. IBSN 80-247-1284-9.
LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. IBSN 80-7315-038-7.
HORÁKOVÁ, Radka. Surdopedie. Brno: Paido, 2011. IBSN 978-80-7315-225-3.
VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. IBSN 80-7315-071-9.
POTMĚŠIL, Miloň. Sluchové postižení a sebereflexe. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2007. IBSN 978-80-246-1300-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. IBSN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. IBSN 80-247-1284-9.
LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. IBSN 80-7315-038-7.
HORÁKOVÁ, Radka. Surdopedie. Brno: Paido, 2011. IBSN 978-80-7315-225-3.
VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. IBSN 80-7315-071-9.
POTMĚŠIL, Miloň. Sluchové postižení a sebereflexe. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2007. IBSN 978-80-246-1300-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. IBSN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její hlavní cíle a výzkumnou metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumu. Odpověděla na dotazy vedoucího i oponenta práce. Proběhla diskuse.
dr. Andrysová upozornila na nesrovnalosti analýzy a syntézy v rámci tvorby paradigmatického modelu.
dr. Včelařová upozornila studentku na poměrně široce formulované výzkumné otázky.