Bakalářská práce se zaměřuje na dětské prekoncepty o rodině a pojednává také o rozdílech v těchto prekonceptech u dětí žijících v rodinách úplných a neúplných. Prekonceptem rozumíme dětské interpretace jevů, které nejsou v souladu s vědeckým poznáním. Přesto jsou pro dítě důležité a hodnotné.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis focuses on children's preconceptions about the family and also discusses the differences in these preconceptions of children living in families complete and incomplete. Preconceptions we understand children's interpretations of phenomena that are not in accordance with scientific knowledge. Yet they are important to the child and worthwhile.
Klíčová slova
dítě, dítě předškolního věku, výzkum, rodina, rodiče, členové rodiny, dětské naivní teorie, prekoncepce, inteligence, miskoncepce, zjišťování, rozhovor, kvalitativní výzkum, kresba
Klíčová slova v angličtině
child, preschool child, research, family, parents, members of family, children´s naive theory, preconcept, intelligence, misconception, survey, interview, qualitative research, drawing
Rozsah průvodní práce
61 s. (93 130 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na dětské prekoncepty o rodině a pojednává také o rozdílech v těchto prekonceptech u dětí žijících v rodinách úplných a neúplných. Prekonceptem rozumíme dětské interpretace jevů, které nejsou v souladu s vědeckým poznáním. Přesto jsou pro dítě důležité a hodnotné.
Anotace v angličtině
This bachelor´s thesis focuses on children's preconceptions about the family and also discusses the differences in these preconceptions of children living in families complete and incomplete. Preconceptions we understand children's interpretations of phenomena that are not in accordance with scientific knowledge. Yet they are important to the child and worthwhile.
Klíčová slova
dítě, dítě předškolního věku, výzkum, rodina, rodiče, členové rodiny, dětské naivní teorie, prekoncepce, inteligence, miskoncepce, zjišťování, rozhovor, kvalitativní výzkum, kresba
Klíčová slova v angličtině
child, preschool child, research, family, parents, members of family, children´s naive theory, preconcept, intelligence, misconception, survey, interview, qualitative research, drawing
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se kognitivně psychologické teorie učení s důrazem na teorie týkající se prekonceptů dětí předškolního věku.
Vymezení terminologie a zpracování teoretických východisek z problematiky současné rodiny.
Příprava metodiky empirické části práce k tématu dětské prekoncepty o rodině.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu dětských prekonceptů pomocí interview s dětmi a analýzy dětské kresby.
Zpracování, kategorizování a interpretace dat získaných od dětí.
Shrnutí výsledků výzkumu a pokus o formulování teorie o dětských prekonceptech o rodině.
Formulace doporučení pro praxi v mateřských školách.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury týkající se kognitivně psychologické teorie učení s důrazem na teorie týkající se prekonceptů dětí předškolního věku.
Vymezení terminologie a zpracování teoretických východisek z problematiky současné rodiny.
Příprava metodiky empirické části práce k tématu dětské prekoncepty o rodině.
Realizace kvalitativně orientovaného výzkumu dětských prekonceptů pomocí interview s dětmi a analýzy dětské kresby.
Zpracování, kategorizování a interpretace dat získaných od dětí.
Shrnutí výsledků výzkumu a pokus o formulování teorie o dětských prekonceptech o rodině.
Formulace doporučení pro praxi v mateřských školách.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Dětská kresba z pohledu psychologie. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
DOULÍK, Pavel a Jiří ŠKODA. Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Acta Universitatis Purkynianae Studia paedagogica č. 143. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. ISBN 978-80-7414-059-4.
GAVORA, Peter. Naivné teórie dietata a ich pedagogické využitie. Pedagogika, 1992a, c. 1, s. 95?102. ISSN 3330-3815.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: GRADA, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON. 1997. ISBN 80-85850-24-9.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Dětská kresba z pohledu psychologie. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
DOULÍK, Pavel a Jiří ŠKODA. Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Acta Universitatis Purkynianae Studia paedagogica č. 143. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. ISBN 978-80-7414-059-4.
GAVORA, Peter. Naivné teórie dietata a ich pedagogické využitie. Pedagogika, 1992a, c. 1, s. 95?102. ISSN 3330-3815.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: GRADA, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: SLON. 1997. ISBN 80-85850-24-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
schémata, portréty
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala adekvátně svou práci a zodpověděla otázky uvedené v posudcích. Doc. Wiegerová vyzdvihla náročnost zvoleného výzkumného designu a zajímavost tématu. Studentka však nedopracovala uváděnou zakotvenou teorii a nepracovala zcela adekvátně s kategoriemi v rámci otevřeného kódování.