Tato bakalářská práce je zaměřena na komunikativní dovednosti učitele v mateřské škole. V teoretické části je popsána komunikace obecně, její průběh a účastníci. Zaměřuje se také na principy efektivní a neefektivní komunikace. Praktická část popisuje výskyt těchto prin-cipů v projevu učitele s dětmi. Cílem bylo zjistit principy, které učitelky využívají ve svém projevu, a také popsat, který z nich převládá. Učitel je pro děti průvodcem ve výchovně-vzdělávacím procesu od jejich předškolního věku. Od učitele je žádoucí, aby byl schopen se vyjadřovat správně a spisovně, aby byl vhodným vzorem.
Anotace v angličtině
This Bachelor´s work focuses on the communication skills of teachers in the nursery school. In the theoretical part it describes communication in general, its process and the participants. It also focuses on the principles of efficient and inefficient communication. The practical part describes the occurrence of these principles in the teacher's speech with children. The aim was to determine principles which teachers use in her speech and also to describe which of them prevail. The teacher is guide in the educational process for children from the beginning of their pre-school age. From the teacher it is desirable to be able to speak properly and registry, to be appropriate model.
Klíčová slova
Komunikace, efektivní a neefektivní komunikace, komunikativní dovednost
Klíčová slova v angličtině
Communication, effective and ineffective communication, communication skills
Rozsah průvodní práce
50 stran
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na komunikativní dovednosti učitele v mateřské škole. V teoretické části je popsána komunikace obecně, její průběh a účastníci. Zaměřuje se také na principy efektivní a neefektivní komunikace. Praktická část popisuje výskyt těchto prin-cipů v projevu učitele s dětmi. Cílem bylo zjistit principy, které učitelky využívají ve svém projevu, a také popsat, který z nich převládá. Učitel je pro děti průvodcem ve výchovně-vzdělávacím procesu od jejich předškolního věku. Od učitele je žádoucí, aby byl schopen se vyjadřovat správně a spisovně, aby byl vhodným vzorem.
Anotace v angličtině
This Bachelor´s work focuses on the communication skills of teachers in the nursery school. In the theoretical part it describes communication in general, its process and the participants. It also focuses on the principles of efficient and inefficient communication. The practical part describes the occurrence of these principles in the teacher's speech with children. The aim was to determine principles which teachers use in her speech and also to describe which of them prevail. The teacher is guide in the educational process for children from the beginning of their pre-school age. From the teacher it is desirable to be able to speak properly and registry, to be appropriate model.
Klíčová slova
Komunikace, efektivní a neefektivní komunikace, komunikativní dovednost
Klíčová slova v angličtině
Communication, effective and ineffective communication, communication skills
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti kompetencí učitele, pedagogické a sociální komunikace.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti efektivní komunikace učitele s dětmi v MŠ.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou pozorování a rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti kompetencí učitele, pedagogické a sociální komunikace.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti efektivní komunikace učitele s dětmi v MŠ.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou pozorování a rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ADAIR, J. Efektivní komunikace. Praha: Alfa Publishing, 2004, 175 s. ISBN 80-86851-10-9.
DEVITO, J. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2008, 502 s. ISBN 978-80-247-2018-0.
KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2008, 286 s. ISBN 978-80-904030-0-0.
VYKOPALOVÁ, H. Komunikace jako součást profese. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2005, 98 s. ISBN 80-7318-344-7.
VYMĚTAL, J. Průvodce úspěšnou komunikací: efektivní komunikace v praxi. Praha: Grada, 2008, 322 s. ISBN 978-80-247-2614-4.
WALKER, I., HOLT, N. Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada, 2013, 218 s. ISBN 978-80-247-3920-5.
Seznam doporučené literatury
ADAIR, J. Efektivní komunikace. Praha: Alfa Publishing, 2004, 175 s. ISBN 80-86851-10-9.
DEVITO, J. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2008, 502 s. ISBN 978-80-247-2018-0.
KOPŘIVA, P., NOVÁČKOVÁ, J. a kol. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2008, 286 s. ISBN 978-80-904030-0-0.
VYKOPALOVÁ, H. Komunikace jako součást profese. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2005, 98 s. ISBN 80-7318-344-7.
VYMĚTAL, J. Průvodce úspěšnou komunikací: efektivní komunikace v praxi. Praha: Grada, 2008, 322 s. ISBN 978-80-247-2614-4.
WALKER, I., HOLT, N. Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada, 2013, 218 s. ISBN 978-80-247-3920-5.