Bakalářská práce se zabývá problematikou lexikálně-sémantické roviny jazyka a vzdělávací nabídkou. Cílem práce je zjistit, jaká vzdělávací nabídka je využívána k rozvoji lexikálně-sémantické roviny jazyka u dětí předškolního věku a to v projektovaném, ale i realizovaném kurikulu. Teoretická část dále popisuje vývoj řeči u dětí předškolního věku, roviny jazyka a předškolní kurikulum. Pro práci je stěžejní charakteristika oblastí lexikálně-sémantické roviny jazyka.
Výzkumná část se zabývá poskytovanou vzdělávací nabídkou, rozložeností oblastí lexikálně-sémantické roviny jazyka v třídním vzdělávacím programu a následným porovnáním výsledků. V rámci kvalitativního výzkumu bylo využito obsahové analýzy a nestrukturovaného pozorování. Stěžejní pro praktickou část je realizace a následná interpretace výzkumných metod na konci práce.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with the lexical-semantic levels of language and education provision. The bachelor thesis deals with the lexical- semantic levels of language and education provision. The aim is to determine what the educational offer is used for the development of lexical- semantic levels of language in preschool children and in the designing, but also implemented the curriculum. The work is a fundamental characteristic areas of lexical-semantic levels of language and the creation of educational offerings.The research part is concerned with providing educational offer, disassembly areas lexical-semantic levels of language in the classroom education program and then comparing the results. In qualitative research were used content analysis and unstructured observation. The flagship for the practical part of the implementation and subsequent interpretation of research methods at the end of work.
Bakalářská práce se zabývá problematikou lexikálně-sémantické roviny jazyka a vzdělávací nabídkou. Cílem práce je zjistit, jaká vzdělávací nabídka je využívána k rozvoji lexikálně-sémantické roviny jazyka u dětí předškolního věku a to v projektovaném, ale i realizovaném kurikulu. Teoretická část dále popisuje vývoj řeči u dětí předškolního věku, roviny jazyka a předškolní kurikulum. Pro práci je stěžejní charakteristika oblastí lexikálně-sémantické roviny jazyka.
Výzkumná část se zabývá poskytovanou vzdělávací nabídkou, rozložeností oblastí lexikálně-sémantické roviny jazyka v třídním vzdělávacím programu a následným porovnáním výsledků. V rámci kvalitativního výzkumu bylo využito obsahové analýzy a nestrukturovaného pozorování. Stěžejní pro praktickou část je realizace a následná interpretace výzkumných metod na konci práce.
Anotace v angličtině
The Bachelor thesis deals with the lexical-semantic levels of language and education provision. The bachelor thesis deals with the lexical- semantic levels of language and education provision. The aim is to determine what the educational offer is used for the development of lexical- semantic levels of language in preschool children and in the designing, but also implemented the curriculum. The work is a fundamental characteristic areas of lexical-semantic levels of language and the creation of educational offerings.The research part is concerned with providing educational offer, disassembly areas lexical-semantic levels of language in the classroom education program and then comparing the results. In qualitative research were used content analysis and unstructured observation. The flagship for the practical part of the implementation and subsequent interpretation of research methods at the end of work.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti předškolního kurikula.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti jazyka a řeči se zaměřením na lexikálně-sémantickou rovinu jazyka a její význam pro předškolní kurikulum.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou analýzy dokumentu a pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury z oblasti předškolního kurikula.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti jazyka a řeči se zaměřením na lexikálně-sémantickou rovinu jazyka a její význam pro předškolní kurikulum.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou analýzy dokumentu a pozorování.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta Šmardová. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-1829-0.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8.
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3181-0.
ZAJITZOVÁ, Eliška. Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha: Hnutí R, 2011. ISBN 978-80-86798-14-1.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta Šmardová. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-1829-0.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4454-8.
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3181-0.
ZAJITZOVÁ, Eliška. Předškolní vzdělávání a jeho význam pro rozvoj jazyka a řeči. Praha: Hnutí R, 2011. ISBN 978-80-86798-14-1.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci a zodpověděla otázky uvedené v posudích vedoucího i oponenta práce. Proběhla diskuze mezi studentkou a komisí na téma rozvoj komunikace.