Bakalářská práce se zabývá mapováním současného stavu mediální výchovy v rodinném prostředí. Zabývá se vztahem dětí předškolního věku k masovým médiím a také mírou a způsobem jejich využití jmenovanou skupinou. Podává ucelený přehled z oblasti předškolního vývojového stádia, rodiny a médií v obecné rovině. Hlavním cílem je prostřednictvím kvantitativně orientovaného výzkumu zjistit, jaká média děti využívají, kolik času denně jim věnují a zda mají v rodině stanovena určitá pravidla vztahující se k užívání médií.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with mapping of the current state of media education in a family environment. It deals with the relationship of preschool children to mass media and also the degree and manner of use of the media by the mentioned group. The thesis gives a comprehensive overview of the field of pre-development stage, families and the media in general. The main objective is a quantitatively oriented research in order to find out what media children use, how much time they spend using them on a daily basis and whether they have set any rules related to the use of the media in the family.
Klíčová slova
dítě předškolního věku, rodina, výchova, masová média, mediální výchova, mediální komunikace, internet, televize, tisk, rozhlas, film
Klíčová slova v angličtině
preschool child, family, education, mass media, media education, media communication, internet, television, print, radio, film
Rozsah průvodní práce
98 s. (143 815 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá mapováním současného stavu mediální výchovy v rodinném prostředí. Zabývá se vztahem dětí předškolního věku k masovým médiím a také mírou a způsobem jejich využití jmenovanou skupinou. Podává ucelený přehled z oblasti předškolního vývojového stádia, rodiny a médií v obecné rovině. Hlavním cílem je prostřednictvím kvantitativně orientovaného výzkumu zjistit, jaká média děti využívají, kolik času denně jim věnují a zda mají v rodině stanovena určitá pravidla vztahující se k užívání médií.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with mapping of the current state of media education in a family environment. It deals with the relationship of preschool children to mass media and also the degree and manner of use of the media by the mentioned group. The thesis gives a comprehensive overview of the field of pre-development stage, families and the media in general. The main objective is a quantitatively oriented research in order to find out what media children use, how much time they spend using them on a daily basis and whether they have set any rules related to the use of the media in the family.
Klíčová slova
dítě předškolního věku, rodina, výchova, masová média, mediální výchova, mediální komunikace, internet, televize, tisk, rozhlas, film
Klíčová slova v angličtině
preschool child, family, education, mass media, media education, media communication, internet, television, print, radio, film
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti mediální výchovy, předškolního věku a rodinného prostředí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti mediální výchovy, předškolního věku a rodinného prostředí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN: 80-247-1284-9.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-085-5.
MATĚJČEK, Zdeněk a Marie POKORNÁ. Radosti a strasti: předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk. Jinočany: H & H, 1998. ISBN 80-86022-21-8.
SUCHÝ, Adam. Mediální zlo - mýta a realita. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-926-9.
ŠEĎOVÁ, Klára. Děti a rodiče před televizí: rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-149-2.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN: 80-247-1284-9.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-085-5.
MATĚJČEK, Zdeněk a Marie POKORNÁ. Radosti a strasti: předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk. Jinočany: H & H, 1998. ISBN 80-86022-21-8.
SUCHÝ, Adam. Mediální zlo - mýta a realita. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-926-9.
ŠEĎOVÁ, Klára. Děti a rodiče před televizí: rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-149-2.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila obsah teoretické i praktické části bakalářské práce. Poté prezentovala design výzkumného šetření a konkrétní výstupy výzkumu. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta bakalářské práce. Dr. Hrbáčková poukázala na chybnou interpretaci dat.