Tato bakalářská práce se zabývá výjimečnou osobností sociální pedagogiky, která velkou část svého života věnovala praktické i teoretické činnosti zaměřené na problematiku národnostních menšin (slovenské, německé), zejména ale na edukaci romského etnika. Sociální pedagog Miroslav Dědič je spjat s historicky první internátní školou pro romské děti na našem území. Práce je členěna do dvou základních celků. Teoretická část je zaměřena na stručnou historii sociální pedagogiky a její charakteristiku, zastavíme se u pojmu sociální pedagog a jeho ukotvení jako profese. Dále je věnována pozornost charakteristice multikulturalismu, filantropie, edukace romského etnika a především životu a dílu zvoleného sociálního pedagoga. Praktická část je pojata jako kvalitativní výzkum na základě osobního rozhovoru s touto osobností. Cílem této práce je zmapování profesního vývoje tohoto sociálního pedagoga a vyzdvižení jeho nezastupitelného významu pro sociální pedagogiku v České republice.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis discusses an exeptional personage well known in the field of social pedagogy. This person dedicated most of its professional life to the practical and theoretical work with a focus on issues linked to the ethnic minorities (Slovak, German), particularly with a focus on education of Roma ethnic. The social educator Miroslav Dědič is associated with the historically first boarding school established for Roma children in the Czech Republic. His work is divided into two complex categories. The theoretical part focuses on a brief history of social pedagogy and its characteristics. The thesis highlights the term "social pedagogue" and its foundation as a profession. Further, the attention is paid to the characteristics of multiculturalism, philanthropy, eduacation of Roma and especially the life and work of the selected social pedagogue. The practical part is designed as a qualitative research based on a personal interview with this person. The aim of this thesis is to explore the professional development of the educator and to highlight its unique importance for social pedagogy in the Czech Republic.
Klíčová slova
sociální pedagogika, sociální pedagog, multikulturalismus, edukace romského etnika, filantropie
Klíčová slova v angličtině
social pedagogy, social pedagogue, multiculturalism, education of Roma ethnicity, philanthropy
Rozsah průvodní práce
60 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá výjimečnou osobností sociální pedagogiky, která velkou část svého života věnovala praktické i teoretické činnosti zaměřené na problematiku národnostních menšin (slovenské, německé), zejména ale na edukaci romského etnika. Sociální pedagog Miroslav Dědič je spjat s historicky první internátní školou pro romské děti na našem území. Práce je členěna do dvou základních celků. Teoretická část je zaměřena na stručnou historii sociální pedagogiky a její charakteristiku, zastavíme se u pojmu sociální pedagog a jeho ukotvení jako profese. Dále je věnována pozornost charakteristice multikulturalismu, filantropie, edukace romského etnika a především životu a dílu zvoleného sociálního pedagoga. Praktická část je pojata jako kvalitativní výzkum na základě osobního rozhovoru s touto osobností. Cílem této práce je zmapování profesního vývoje tohoto sociálního pedagoga a vyzdvižení jeho nezastupitelného významu pro sociální pedagogiku v České republice.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis discusses an exeptional personage well known in the field of social pedagogy. This person dedicated most of its professional life to the practical and theoretical work with a focus on issues linked to the ethnic minorities (Slovak, German), particularly with a focus on education of Roma ethnic. The social educator Miroslav Dědič is associated with the historically first boarding school established for Roma children in the Czech Republic. His work is divided into two complex categories. The theoretical part focuses on a brief history of social pedagogy and its characteristics. The thesis highlights the term "social pedagogue" and its foundation as a profession. Further, the attention is paid to the characteristics of multiculturalism, philanthropy, eduacation of Roma and especially the life and work of the selected social pedagogue. The practical part is designed as a qualitative research based on a personal interview with this person. The aim of this thesis is to explore the professional development of the educator and to highlight its unique importance for social pedagogy in the Czech Republic.
Klíčová slova
sociální pedagogika, sociální pedagog, multikulturalismus, edukace romského etnika, filantropie
Klíčová slova v angličtině
social pedagogy, social pedagogue, multiculturalism, education of Roma ethnicity, philanthropy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k sociálně pedagogickému profilu Miroslava Dědiče.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti života a díla Miroslava Dědiče.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k sociálně pedagogickému profilu Miroslava Dědiče.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti života a díla Miroslava Dědiče.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu a jejich shrnutí.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Teórie sociálnej pedagogiky: edukačné, sociálne a komunikačné aspekty. Bratislava: Slovenská pedagogická spoločnosť Slovenskej akadémie vied, 2011. ISBN 978-80-970675-0-2.
BALVÍN, Jaroslav. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008. ISBN 978-80-86031-83-5.
DĚDIČ, Miroslav. Než roztály ledy = Bevor das Eis auftaute. Praha: Kulturní sdružení občanů německé národnosti ČR, 2002. ISBN 80-239-2720-5.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-866-2.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Teórie sociálnej pedagogiky: edukačné, sociálne a komunikačné aspekty. Bratislava: Slovenská pedagogická spoločnosť Slovenskej akadémie vied, 2011. ISBN 978-80-970675-0-2.
BALVÍN, Jaroslav. Filozofie výchovy a metody výuky romského žáka. Praha: Radix, 2008. ISBN 978-80-86031-83-5.
DĚDIČ, Miroslav. Než roztály ledy = Bevor das Eis auftaute. Praha: Kulturní sdružení občanů německé národnosti ČR, 2002. ISBN 80-239-2720-5.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-866-2.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
portréty
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka charakterizovala motivaci výběru, teoretická východiska a metodologii výzkumného šetření a shrnula hlavní zjištění výzkumného šetření. Diskutována byla metodologie výzkumného šetření. Studentka adekvátně odpovídala na otázky komise a stejně tak na otázku vedoucího bakalářské práce. Komise positivně hodnotila koncepci bakalářské práce.