Předkládaná bakalářská práce pojednává o tom jaký má arteterapie vliv na všestranný rozvoj dítěte s autismem. Zaměřuje se na arteterapii, její historii, funkce, cíle, metody, techniky, vymezení a arteterapeutický vztah. Popisuje autismus, jeho historii, charakteristiku, příčiny a diagnostiku. Kvalitativní výzkum se opírá o případovou studii. Klade si za cíl, shromáždit co největší množství informací, o přijetí chlapce do zařízení dětského domova a speciální školy, jeho vývoji a současném stavu z dostupných zpráv dokumentů dětského domova a z odborných psychologických, psychiatrických, pedopsychologických vyšetření. Dále pojednává o praktickém využití různých technik arteterapie, o výsledcích působení arteterapie na tohoto autistického chlapce z pohledu jeho asistentů a pedagoga.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the effect of art therapy on the general development of an autistic child. The thesis concentrates on the art therapy, its history, functions, aims, methods, techniques, specification and also the art therapy relation. This work describes autism, its history, characteristics, causes and diagnostics. Qualitative research is based on a case study. Its aim is to gather the greatest possible number of information connected with the boy's admission to the children's home and special school, his development and current condition from available reports documented in the children's home and also from the psychological, psychiatric, and child psychiatric examinations. The thesis also deals with the practical use of various art therapic methods and the results of the application of the art therapy in case of this autistic boy from the perspective of his assistants and his educator.
Art Therapy, techniques of the Art Therapy, Art Therapy Methods, Art Therapy, relation, the Personality of the Art Therapist, autism
pervasive Developmental Disorder, diagnostics, diagnostic Criteria, case Study
Rozsah průvodní práce
67 s. (133385)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce pojednává o tom jaký má arteterapie vliv na všestranný rozvoj dítěte s autismem. Zaměřuje se na arteterapii, její historii, funkce, cíle, metody, techniky, vymezení a arteterapeutický vztah. Popisuje autismus, jeho historii, charakteristiku, příčiny a diagnostiku. Kvalitativní výzkum se opírá o případovou studii. Klade si za cíl, shromáždit co největší množství informací, o přijetí chlapce do zařízení dětského domova a speciální školy, jeho vývoji a současném stavu z dostupných zpráv dokumentů dětského domova a z odborných psychologických, psychiatrických, pedopsychologických vyšetření. Dále pojednává o praktickém využití různých technik arteterapie, o výsledcích působení arteterapie na tohoto autistického chlapce z pohledu jeho asistentů a pedagoga.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the effect of art therapy on the general development of an autistic child. The thesis concentrates on the art therapy, its history, functions, aims, methods, techniques, specification and also the art therapy relation. This work describes autism, its history, characteristics, causes and diagnostics. Qualitative research is based on a case study. Its aim is to gather the greatest possible number of information connected with the boy's admission to the children's home and special school, his development and current condition from available reports documented in the children's home and also from the psychological, psychiatric, and child psychiatric examinations. The thesis also deals with the practical use of various art therapic methods and the results of the application of the art therapy in case of this autistic boy from the perspective of his assistants and his educator.
Art Therapy, techniques of the Art Therapy, Art Therapy Methods, Art Therapy, relation, the Personality of the Art Therapist, autism
pervasive Developmental Disorder, diagnostics, diagnostic Criteria, case Study
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti arteterapie a problematiky autismu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti arteterapie a problematiky autismu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CAMPBELLOVÁ, Jean. Techniky arteterapie: ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-428-1.
CASEOVÁ, Caroline a Tessa DALLEYOVÁ. Arteterapie s dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-065-0.
MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice: teorie a metodika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 80-244-1075-3.
ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-262-0219-6.
Seznam doporučené literatury
CAMPBELLOVÁ, Jean. Techniky arteterapie: ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-428-1.
CASEOVÁ, Caroline a Tessa DALLEYOVÁ. Arteterapie s dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-065-0.
MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice: teorie a metodika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 80-244-1075-3.
ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-616-0.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-262-0219-6.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její hlavní cíle a výzkumnou metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na dotazy oponenta i vedoucího práce. Proběhla diskuse.
dr. Andrysová upozornila na stanovené výzkumné cíle, jež nenaplňují kritéria metodologie výzkumu, na absenci konceptu (designu) práce a celkově na nedostatečné znalosti metodologie. Taktéž zdůraznila, že zaměňuje metody práce s cílovou skupinou s metodami výzkumu.
dr. Andrysová taktéž poukázala na studentčinu neodbornost ve studované problematice a s tím související problémy při zpracování výzkumu. Požádala studentku, aby uvedla souvislost tématu se sociální pedagogikou. Studentka obecně odpověděla.
doc. Haburajová-Illavská taktéž upozornila na nedostatky práce.