Bakalářská práce pojednává o sociální službě chráněné bydlení, ve které se zaměříme na názory sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách na osoby s mentální retardací. V teoretické části se seznámíme s historií sociálních služeb a vymezíme pojem mentální retardace a její členění. Dále se budeme zabývat popisem a náplní práce sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách a jejich kompetencemi. V praktické části popíšeme kvalitativní výzkum, kde použijeme metodu polostrukturovaného rozhovoru. Cílem výzkumu je co nejobjektivněji posoudit názory pracovníků na sociální službu chráněného bydlení a zhodnotit její významnost pro osoby s mentální retardací a pro společnost.
Anotace v angličtině
Bachelors work deals with the social service sheltered housing, in which we aim at the contentions of the social workers and the workers in the social servises at the persons with mental retardation. In the theoretic part we take up with the history of the social services and define the term mental retardation and its division. We will further deal with the desciption and content of the work of social workers and workers in social services and their competency. In the practical part we describe the qualitative research, where we will use the method of half- structured conversation. The aim of the research is most objectively as sen the contentions of the workers at the social service its relavance for the dersonn with the mental retardation and for society.
Klíčová slova
Sociální služby, mentální retardace, chráněné bydlení, sociální pracovník, pracovník v sociálních službách, kvalitativní výzkum, polostrukturovaný rozhovor
Klíčová slova v angličtině
Social services, mental retardation, sheltered housing, social worker, social servises worker, qualitative research, half- structured conversation.
Rozsah průvodní práce
49 s. (93 592 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce pojednává o sociální službě chráněné bydlení, ve které se zaměříme na názory sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách na osoby s mentální retardací. V teoretické části se seznámíme s historií sociálních služeb a vymezíme pojem mentální retardace a její členění. Dále se budeme zabývat popisem a náplní práce sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách a jejich kompetencemi. V praktické části popíšeme kvalitativní výzkum, kde použijeme metodu polostrukturovaného rozhovoru. Cílem výzkumu je co nejobjektivněji posoudit názory pracovníků na sociální službu chráněného bydlení a zhodnotit její významnost pro osoby s mentální retardací a pro společnost.
Anotace v angličtině
Bachelors work deals with the social service sheltered housing, in which we aim at the contentions of the social workers and the workers in the social servises at the persons with mental retardation. In the theoretic part we take up with the history of the social services and define the term mental retardation and its division. We will further deal with the desciption and content of the work of social workers and workers in social services and their competency. In the practical part we describe the qualitative research, where we will use the method of half- structured conversation. The aim of the research is most objectively as sen the contentions of the workers at the social service its relavance for the dersonn with the mental retardation and for society.
Klíčová slova
Sociální služby, mentální retardace, chráněné bydlení, sociální pracovník, pracovník v sociálních službách, kvalitativní výzkum, polostrukturovaný rozhovor
Klíčová slova v angličtině
Social services, mental retardation, sheltered housing, social worker, social servises worker, qualitative research, half- structured conversation.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální práce, chráněného bydlení a pracovníků v sociálních službách.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální práce, chráněného bydlení a pracovníků v sociálních službách.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DOLEJŠÍ, Mojmír. K otázkám psychologie mentální retardace. Praha: Avicenum, 1973. ISBN 08-051-73.
MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. Praha: Academia, 1998. ISBN 80-200-0689-3.
ŠVARLOVÁ, Iva. Mentální retardace. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-506-7.
Seznam doporučené literatury
DOLEJŠÍ, Mojmír. K otázkám psychologie mentální retardace. Praha: Avicenum, 1973. ISBN 08-051-73.
MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. Praha: Academia, 1998. ISBN 80-200-0689-3.
ŠVARLOVÁ, Iva. Mentální retardace. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-506-7.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila design výzkumu, konkrétně výzkumné cíle a výzkumné otázky. Dále uvedla výstupy výzkumného šetření. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta bakalářské práce. Obhajoba bakalářské práce byla nepřehledná a nesystematická. Studentka hovořila nejasně. Několikrát byla vyzvána zkušební komisí ke zvýšení hlasitosti projevu a zlepšení úrovně mluveného projevu. Zkušební komise si vyžádala zakódované rozhovory. Dr. Marášková: co je cílem kvalitativního výzkumu? Jít do hloubky. Může nám kvalitativní výzkum přinést srovnání? Ano. Myslíte si, že jste nastavenými otázkami v rozhovoru dosáhla stanoveného cíle? Ano. Dr. Marášková poukázala chybně stanovené otázky do rozhovoru, jak z hlediska cíle výzkumu, tak z hlediska věcné správnosti? Dr. Hrbáčková: jak souvisí hlavní cíl s dílčími cíli? Studentka neodpověděla. Dr. Hrbáčková dále upozornila na chybné kódování a kategorizaci dat. Dr. Hladík poukázal na povrchnost a obecnost závěrů bakalářské práce, závěry nesouvisí s analýzou dat, jsou vytrženy z kontextu, chybnost hlavních a dílčích cílů výzkumu, absenci interpretační roviny. Zkušební komise hlasovala 4:0 pro závěrečné hodnocení F, s úkolem přepracovat bakalářskou práci.