Bakalářská práce Proces resocializace mužů po výkonu trestu odnětí svobody v Azylovém domě Nová šance reflektuje problematiku začleňování trestaných mužů po opuštění insti-tuce vězení zpět do společnosti. Práce popisuje výkon trestu odnětí svobody v rámci České republiky, představuje postpenitenciární péči a především poukazuje na možnost využití profesionálního zařízení pro úspěšnou resocializaci po návratu z výkonu vězení. Cílem výzkumu této práce je zhodnotit, zda úroveň dosaženého vzdělání před spácháním trestné-ho činu a následného výkonu trestu odnětím svobody a prostředí, ze kterého trestaný muž do výkonu nastupuje, má vliv na přístup k následnému procesu resocializace a k možnosti využití profesionální pomoci v tomto procesu prostřednictvím Azylového domu Nová šan-ce.
Annotation in English
The Bachelor's thesis, "The process of the re-socialisation of men following release from incarceration at the Nová Šance halfway house," reflects the issues of the reintegration of convicted felons back into society after their release from prison institutions. The work describes the incarceration system in the Czech Republic, introduces the concept of post-penitentiary care, but primarily emphasises the possibilities for utilising professional esta-blishments for successful reintegration following release from incarceration. The aim of the document's research is to evaluate whether the level of completed education prior to the committed crime and subsequent incarceration impacts accessibility to the following re-socialisation process and to the possibilities of utilising professional help in this process through the Nová Šance halfway house.
Keywords
Institucionalizace, probace a mediace, program zacházení, resocializace, sociálně-patologické jevy, sociokulturní prostředí, trest odnětí svobody.
Bakalářská práce Proces resocializace mužů po výkonu trestu odnětí svobody v Azylovém domě Nová šance reflektuje problematiku začleňování trestaných mužů po opuštění insti-tuce vězení zpět do společnosti. Práce popisuje výkon trestu odnětí svobody v rámci České republiky, představuje postpenitenciární péči a především poukazuje na možnost využití profesionálního zařízení pro úspěšnou resocializaci po návratu z výkonu vězení. Cílem výzkumu této práce je zhodnotit, zda úroveň dosaženého vzdělání před spácháním trestné-ho činu a následného výkonu trestu odnětím svobody a prostředí, ze kterého trestaný muž do výkonu nastupuje, má vliv na přístup k následnému procesu resocializace a k možnosti využití profesionální pomoci v tomto procesu prostřednictvím Azylového domu Nová šan-ce.
Annotation in English
The Bachelor's thesis, "The process of the re-socialisation of men following release from incarceration at the Nová Šance halfway house," reflects the issues of the reintegration of convicted felons back into society after their release from prison institutions. The work describes the incarceration system in the Czech Republic, introduces the concept of post-penitentiary care, but primarily emphasises the possibilities for utilising professional esta-blishments for successful reintegration following release from incarceration. The aim of the document's research is to evaluate whether the level of completed education prior to the committed crime and subsequent incarceration impacts accessibility to the following re-socialisation process and to the possibilities of utilising professional help in this process through the Nová Šance halfway house.
Keywords
Institucionalizace, probace a mediace, program zacházení, resocializace, sociálně-patologické jevy, sociokulturní prostředí, trest odnětí svobody.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti resocializace osob po výkonu trestu odnětí svobody a vlivu dosaženého vzdělání a sociokulturního prostředí na tento proces.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Vyvození výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek v oblasti resocializace osob po výkonu trestu odnětí svobody a vlivu dosaženého vzdělání a sociokulturního prostředí na tento proces.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Vyvození výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie. Analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3.
FROMM, Erich. Anatomie lidské destruktivity. Praha: Aurora, 2007. ISBN 978-80-7299-089-4.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
JANDOUREK, Jan. Sociologický slovník. Praha: Portál, 2007. ISBN: 978-80-7367-269-0.
ŠTERN, Pavel, OUŘEDNÍČKOVÁ Lenka a Dagmar DOUBRAVOVÁ. Probace a mediace: možnosti řešení trestných činů. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-757-2.
Recommended resources
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie. Analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3.
FROMM, Erich. Anatomie lidské destruktivity. Praha: Aurora, 2007. ISBN 978-80-7299-089-4.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
JANDOUREK, Jan. Sociologický slovník. Praha: Portál, 2007. ISBN: 978-80-7367-269-0.
ŠTERN, Pavel, OUŘEDNÍČKOVÁ Lenka a Dagmar DOUBRAVOVÁ. Probace a mediace: možnosti řešení trestných činů. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-757-2.
Enclosed appendices
1 CD ROM
Appendices bound in thesis
tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila téma bakalářské práce, její hlavní cíle a výzkumnou metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumu. Odpověděla na dotazy uvedené v posudcích. Proběhla diskuse.
Studentka nekorektně definovala výzkumný soubor dle metodologické terminologie.
doc. Haburajová Illavská požádala studentku o prezentaci odborné literatury, kterou použila pro zpracování praktické části práce. Studentka uvedla Švaříčka, Šeďovou.